اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 20, 2020
11:04 سه شنبه، 29ام مهرماه 1399
کد خبر: 117312

اینترنت رفتارها؛ مهم ترین روند فناورانه سال 2021

بررسی های موسسه گارتنر نشان می دهد شکل گیری اینترنت رفتارها مهم ترین روند فناورانه سال 2021 است. اینترنت رفتارها بر مبنای اینترنت اشیا شکل می گیرد.
 
 
 
به نقل از زد دی نت، اینترنت رفتارها یا IoB با توجه به استفاده انسان ها از انبوهی از وسایل الکترونیک هوشمند مانند گوشی، ساعت ها و مچ بندهای هوشمند و غیره شکل می گیرد. ردگیری لحظه به لحظه زندگی انسان ها و کسب اطلاع از موقعیت مکانی و حالات چهره اشخاص و سلائق افراد و مرتبط کردن این داده ها به موقعیت جغرافیایی آنها باعث می شود تا تصویری دقیق از رفتارها و حالات روحی و روانی انسان ها به صورت آنی به دست آید. بر اساس بررسی گارتنر تا سال 2025 نیمی از جمعیت جهان در معرض برنامه های تجاری یا دولتی مبتنی بر اینترنت رفتارها قرار می گیرند.
 
گارتنر هشدار داده که اینترنت رفتارها اگر چه از نظر فناورانه قابل پیاده سازی است، اما مشکلات اخلاقی و اجتماعی ناشی از همه گیر شدن آن غیرقابل انکار است.
 
* تبعات اینترنت رفتارها
 
با پیشرفت اینترنت اشیا و افزایش داده هایی که با استفاده از اپلیکیشن ها در مورد اشخاص جمع آوری می شود، شرکت های تجاری و دولت ها می توانند انبوهی از اطلاعات را از هر فرد جمع آوری کنند. با پیوند زدن داده های به دست آمده از گوشی، لپ تاپ، دستیارهای صوتی، دوربین های خانه ها و خودروها شرکت ها می توانند از علائق مثبت و منفی، نحوه رای دادن، عادات خرید هر شخص و غیره اطلاعات دقیق جمع آوری کنند.
 
از این اطلاعات علاوه بر ارسال تبلیغات هدفمند می توان برای بررسی میزان کارآیی پیکارهای تبلیغاتی سیاسی، اجتماعی و غیره، بررسی لحظه به لحظه وضعیت بیماران، شخصی سازی سیاست گذاری ها و برنامه های مختلف استفاده کرد. سیاستمداران و شرکت های تجاری با کسب اطلاع از سلائق و علائق هر فرد می توانند برای تغییر عادات و رفتارهای اشخاص هم برنامه ریزی کنند تا آنها به خرید کالاهای خاصی علاقمند شوند یا به فرد خاصی در انتخابات رای بدهند. البته چنین رفتارهایی ممکن است از سوی برخی مخاطبان پس زده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.