اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

October 20, 2020
14:32 سه شنبه، 29ام مهرماه 1399
کد خبر: 117331

ارائه خدمات شبکه ۵G به صورت هات‌اسپات در تهران به زودی راه‌اندازی می‌شود

 
 
مدیرعامل ایرانسل در مراسم چهادرهمین سالروز راه‌اندازی شبکه این اپراتور از داشتن ۵۳ میلیون مشترک و پوشش شبکه‌ای ۸۹ درصدی خبر داد. بیژن عباسی آرند از فعال بودن ۳۷ میلیون گوشی هوشمند در شبکه ایرانسل گفت و اینکه ترافیک روزانه دیتای شبکه ایرانسل بیش از هزار و ۲۲۸ برابر شده است. براساس اظهارات بیژن عباسی آرند ایرانسل با ادامه راه پیشین خود در توسعه شبکه ارتباطی، حالا بیشتر از گذشته روی توسعه شبکه نسل پنجم تلفن همراه تمرکز کرده و به زودی قرار است علاوه بر دو نقطه فعلی در تهران که تحت پوشش شبکه ۵G قرار گرفته‌اند دو نقطه دیگر تهران تحت پوشش این شبکه قرار بگیرند که و به صورت هات اسپات خدمات نسل پنجم تلفن همراه را در  در اختیار مردم قرار دهند.
 
بیژن عباسی آرند، مدیرعامل اپراتور دوم تلفن همراه در جشن چهاردهمین سالگرد ایرانسل اعلام کرد که این اپرتور در کنار خدمات که به بازار ارائه کرده است یک بحث دیگر هم به بازار تلکام کشور اضافه کرده و آن بحث نوآوری و ارائه سرویس‌های جدید است. او ایرانسل را پرچمدار نسل جدید تلفن‌همراه درکشور معرفی کرد که حالا این پرچمداری با ارائه نسل پنجم تلفن همراه در چند نقطه از تهران هم ادامه دارد.
 
۵۳ میلیون مشترک با پوشش شبکه‌ای ۸۹ درصدی
مدیرعامل ایرانسل در مراسم چهاردهمین سالگرد شروع به فعالیت این اپراتور به ارائه گزارشی کامل از وضعیت شبکه ایرانسل پرداخت. او در مورد وضعیت فعلی شبکه ایرانسل گفت: « بیش از ۵۳ میلیون مشترک  ایرانسل از خدمات ایرانسل استفاده می‌کنند که از این میزان نزدیک به ۴۰ میلیون نفر مشترک دیتای شبکه ایرانسل هستند. همچنین ۶۶۰ هزار نفر هم مشترکان اینترنت ثابت ایرانسل هستند و ۸۹ درصد از پوشش جمعیتی کشور نیز توسط ایرانسل اتفاق می‌افتد.»
 
او با اشاره به نقش ایرانسل در اقتصاد دیجیتال توضیح داد: «از ابتدای شکل‌گیری ایرانسل تا کنون نزدیک به ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و سهم ایرانسل در انتهای سال گذشته در اقتصاد دیجیتال بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است که امسال احتمالا این رقم به ۱۸ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. قریب به ۷۰هزار شغل غیر مستقیم و مستقیم در کشور ناشی از همکاری ایرانسل و شبکه همکاران ما ایجاد شده است. از سمت دیگر بیش از ۳ هزار شرکت هم با شبکه ایرانسل همکاری می‌کنند.»
 
به گفته عباسی آرند سهم درآمدهای دولت از ایرانسل به صورت مستقیم تاکنون نزدیک به ۳۶ هزار میلیارد تومان بوده است که جمع درآمدهای مسقیم و غیر مستقیم آن به بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
 
در ادامه مدیرعامل ایرانسل به سهم تولید ترافیک دیتا در کشور که توسط ایرانسل ایجاد شده اشاره کرد و گفت: «رشد سالانه دیتای همراه مشترکان ایرانسل در سالیان گذشته ۴۰ برابر شده است. ترافیک روزانه دیتای شبکه ایرانسل بیش از هزار و ۲۲۸ برابر شده است. کیفیت شبکه به گونه‌ای است که تجربه مشترک نسبت به روز اول بیش از ۱۴۰ برابر بهبود پیدا کرده است. از سمت دیگر تاخیر در شبکه هم ۲۰ برابر بهتر شده است.» براساس اظهارات عباسی آرند نزدیک به ۳۷ میلیون گوشی هوشمند در شبکه ایرانسل فعال است.
 
ارائه آمار و ارقام از رشد زیرساخت‌های ایرانسل و شبکه دسترسی این اپراتور از بخش‌های دیگر سخنرانی مدیرعامل ایرانسل بود. عباسی آرند با اشاره به زیرساخت‌ها ایجاد شده توسط ایرانسل برای بهبود دسترسی مشترکان به سرویس‌های با کیفیت گفت: «نسبت به فاز اول شکل‌گیری در مجموع ایرانسل در شبکه ۴G که حالا مطالبه تمام مردم شهر و روستا است رشد بیش از هزار و ۴۰۰ برابری داشته‌ایم. یعنی بیش از ۴ هزار شهر و دهستان بزرگ از مجموع شبکه ۴G ایرانسل استفاده می‌کنند. در شبکه ۳G نزدیک به ۳۰۰ درصد رشد داشته‌ایم و در بخش TDLTE نیز این شبکه در بیش از ۲۵۸ شهر و دهستان فعال است.»
 
همچنین او به تمرکز روی توسعه ارتباطات در روستاها با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه عدالت ارتباطی اشاره کرد و ادامه داد: «نزدیک به ۱۱ میلیون نفر جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه پهنای باند ایرانسل قرار گرفته است از این میزان ۷ میلیون به صورت مستقیم با شبکه ایرانسل تحت پوشش درآمده‌اند و ۴ میلیون نیز به کمک رمینگ ملی و روستایی که با همکاری سایر اپراتورها بوده امکان دسترسی به خدمات ما را داشته‌اند. از سوی دیگر از طریق طرح USO بیش ۴۰۰ سایت پیش‌بینی شده است که در روستاهای کشور فعال شود. تا کنون ۲۷۴ سایت از این میان راه‌اندازی شده و مابقی نیز تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.»
 
راه‌اندازی شبکه ۵G به صورت هات‌اسپات
مدیرعامل ایرانسل در این برنامه تاکید کرد که ایرانسل در کنار توسعه خدمات و نسل‌های فعلی ارتباطی در کل کشور،  پرداختن به نسل جدید تلفن‌همراه یعنی نسل پنجم را هم جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده است. او در این مورد گفت:‌ «زیرساخت لازم در شبکه ایرانسل برای ایجاد سرویس نسل پنجم تلفن‌همراه ایجاد شده است. از بیش یک سال پیش در شکل یک پروژه مشخص روی توسعه این نسل از تلفن‌همراه کار کرده‌ایم و گذر از نسل چهارم به پنجم شروع شده است. به صورت پایلوت راه‌اندازی ۵G را در دو نقطه یعنی ساختمان اصلی ایرانسل و مرکز تحقیقات مخابرات پیاده‌سازی کرده‌ایم. به زودی در دو نقطه دیگر تهران هم این شبکه راه‌اندازی خواهد شد و به صورت هات اسپات در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا بتوانند به کمک مودم و به شکل wi-fi  با توجه به محدودیت‌های گوشی ۵G از آن استفاده کنند.» او تاکید کرد که ایرانسل این برنامه را دارد که توسعه این شبکه را در نقاط مختلف و بعضی از شهرهای خاص به صورت هات اسپات به شکل آزمایشی پیاده‌سازی کنند.
 
عباسی آرند با اشاره به مشکلات در تامین تجهیزات شبکه برای توسعه نسل پنجم تلفن همراه ادامه داد: «به خاطر ملاحظات و تحریم‌هایی که کشور با آن روبه‌رو است وندورهای خارجی برای همکاری با ما محدودیت‌هایی دارند که در تلاش هستیم این تجهیزات را تامین کنیم. هرچند در حال‌حاضر تجهیز زیرساخت برای ایجاد این شبکه در ایرانسل خوشبختانه فراهم شده و در حال حاضر تنها بحث تکثیر و نصب و راه اندازی این شبکه باقی مانده است.»
 
به باور مدیرعامل ایرانسل ۵G تنها یک نسل جدید شبکه تلفن‌همراه برای استفاده مشترکان با پهنای باند بالا نیست؛ چرا که نسل پنجم در واقع زیست‌بومی از سرویس‌های جدید است که می‌تواند در اختیار صنایع مختلف قرار بگیرد. عباسی تاکید کرد که هنوز استفاده از اینترنت اشیاء در کشور به صورت تجاری مورد توجه قرار نگرفته و به نظر می‌رسد که با راه‌اندازی نسل پنجم موبایل در این بخش نیز کشور شاهد پیشرفت‌هایی باشد.
 
توسعه کانال‌های دیجیتال فروش از دیگر موارد مورد اشاره مدیرعامل ایرانسل در سخنرانی خود بود. به گفته او استفاده از کانال‌های دیجیتال فروش در این اپراتور نسبت به گذشته با افزایش قابل توجه‌ای در مقایسه با کانال‌های فروش سنتی همراه بوده و حالا ۹۵ درصد فروش ایرانسل از کانال‌های دیجیتالی این اپراتور اتفاق می‌افتد.۱۸ میلیون گفت‌وگوی آنلاین در سیستم پشتیبانی از دیگر رکوردهایی است که براساس گفته‌های عباسی ایرانسل توانسته در بین اپراتورهای MTN ایرانسل به نام خود ثبت کند.
 
استفاده ۸هزار کسب‌وکار سازمانی از خدمات ایرانسل
برنامه‌ریزی مشخص ایرانسل برای ارائه خدمات سازمان و خدمات مخصوص شرکت‌های کوچک از دیگر بخش‌های مورد اشاره عباسی آرند در سخنرانی جشن چهاردهین سالگرد ایرانسل بود. او با اشاره به زیرساخت‌هایی که در مدت گذشته و به خاطر شیوع کرونا ایرانسل توانسته برای نهادهای مختلف کشور ایجاد کند گفت: «در حال حاضر تعداد زیادی از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی از بستر امن زیرساخت‌های آنلاین ایرانسل برای ارتباطات خود استفاده می‌کنند. در این بین می‌توانم به ارائه سرویس به مجلس اشاره کنم که این بستر امن می‌تواند در شرایطی که مجلس خواهان برگزاری جلسه غیر حضوری یا نیمه حضوری است به راحتی از آن استفاده کند.» او ادامه داد: «با پلیس برای ارائه اپراتور هوشمند پلیس مشارکت جدی داشته‌ایم و همین حالا هم بخشی از خدمات پلیس روی بستر شبکه ایرانسل ارائه می‌شود. به زودی هم سرویس جدید به شکل MVNO پلیس با کمک ایرانسل برای ناجا راه‌اندازی خواهد شد.» راه‌اندازی سرویس‌های مختلف برای بانک‌ها و موسسات مالی، راه‌اندازی پارکینگ هوشمند در مشهد بر بستر IOT ایرانسل، هوشمندسازی کنتورهای گاز نیز از دیگر برنامه‌هایی بوده که به گفته عباسی آرند توسط ایرانسل انجام و پیاده‌سازی شده است . براساس اظهارات او در حال حاضر بیش از ۸ هزار کسب‌وکار سازمانی و شرکتی از شبکه ایرانسل استفاده می‌کنند.
 
انجام مسئولیت‌های اجتماعی از دیگر بخش‌هایی است که براساس اظهارت عباسی، ایرانسل به صورت جدی آن را دنبال می‌کند. ارائه ترافیک رایگان همزمان با شروع کرونا به مشترکان خانگی و مراکز آموزشی از جمله دانشگاه‌ها‌ و مدارس،  کمک به بیمارستانها در قالب تامین بخشی از نیازهایشان، مشارکت فعال در کمپین‌های کمک از جمله ایران همدل، مشارکت در ساخت و بازسازی و هوشمندسازی مدارس، راه‌اندازی خدمات ارتباط مشترکان ویژه ناشنوایان، کمک به حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها  از جمله مهمترین‌ فعالیت‌های ایرانسل در بخش مسئولیت‌های اجتماعی بوده که عباسی آرند به آن اشاره کرد.
 
حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان
سرمایه‌گذاری و کارآفرینی برای کمک به شرکت‌های نوآور هم  یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که ایرانسل دنبال می‌کند. براساس اظهارات عباسی آرند مشارکت ایرانسل در صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین و راه‌‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه در ذیل ایرانسل از جمله برنامه‌هایی است که این اپراتور برای حمایت از اکوسیستم استارت‌آپی و دانش‌بنیانی انجام داده است. او با اشاره به سرمایه‌گذاری روی کسب وکارهای نوآور گفت: «ما کماکان سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای آنلاین را دنبال می‌کنیم. در حال حاضر پلتفرم مای ایرانسل و اسنپ را به صورت یک مارکت پلیس دنبال می‌کنیم تا کسانی که سرویس دارند و می‌خواهند آنها را گسترش دهند به کمک این پلتفرم‌ها این کار را انجام دهند.»
 
عباسی در ادامه اعلام کرده که واحد تحقیق و توسعه برای اولین بار در ایرانسل و به دنبال چند هدف شکل گرفته است. او با اشاره به این اهداف گفت: «یکی از اهداف این است که طرح‌هایی در این مرکز مورد حمایت قرار بگیرند که بتوانند نیازهای ایرانسل را هم رفع کنند. از سمت دیگر حمایت از استارت‌آپها و شرکت‌هایی که در این صنعت و در حوزه ارتباطی با ایرانسل مشغول به فعالیت می‌کنند مورد نظر ماست تا بتوانیم به آنها کمک کنیم ایده‌های خود را گسترش دهند.
 
براساس اظهارت مدیرعامل ایرانسل این اپراتور در کنار راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه، آکادمی ایرانسل را  نیز برای ارائه سرویس‌های تخصصی آموزشی دنبال می‌کند. در همین زمینه حسن بولوردی، معاون فنی ایرانسل در توضیح این مراکز تخصصی  گفت: «مجموعه Irancell Lab با هدف انجام فعالیت‌های تحقیق، توسعه، نوآوری و بومی‌سازی در مجموعه ایرانسل تشکیل شده تا در زمینه شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی داخل و خارج کشور شامل مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری محصولات و خدمات را خلق کنیم که این محصولات با الویت در شبکه ایرانسل مورد استفاده قرار گیرند و در مرحله بعد در این بازار مورد استفاده قرار بگیرند.»
 
او در ادامه با اشاره به اینکه سه مجموعه کلی در Irancell Lab تشکیل شده است ادامه داد: «مجموعه اول مرکز نوآوری ایرانسل است که با استراژی open innovation  تاسیس شده و قرار است از ظرفیت استارت‌آپی کشور در حوزه تکنولوژیکی مانند کلان داده، هوش مصنوعی،، زنجیره بلوکی، رباتیک، رایانش ابری،‌ اینترنت اشیاء و … استفاده کند. حوزه‌های دیگر که در این مرکز روی آنها تمرکز داریم مربوط به سلامت هوشمند، تبلیغات دیجیتال، سرویس‌های هوشمند و سبک زندگی دیجیتال، ‌احراز هویت دیجیتال است.» او با اشاره به اینکه یکی دیگر از مجموعه‌های Irancell Lab مرکز تحقیقات و توسعه ایرانسل است گفت: «در این مجموعه تمرکز اصلی نیاز‌های خود ایرانسل مطرح است. در واقع فعالیت فعلی مرکز تحقیقات و توسعه روی نیازهایی نرم‌افزاری است که ایرانسل دارد و به مرور بحث رفع نیاز‌های سخت‌افزاری نیز از طریق این مرکز رفع خواهد شد.» به گفته او از دو‌هفته پیش ایرانسل فراخوان لازم برای حضور شرکت استارت‌آپها و شرکت‌های نوآور در حوزه‌های مورد نظر ایرانسل را روی سایت خود فعال کرده است. بولوردی از تمامی شرکت‌های استارت‌آپی تقاضا کرد که با مراجعه به سایت ایرانسل طرح‌های خود را در بخشی که برای این کار در نظر گرفته شده ثبت کنند. براساس توضیحات او در نیمه آبان ماه ایرانسل با برگزاری رویدادی استارت‌آپی، از ۱۲ تیم برتر در حوزه‌های اشاره شده دست به  انتخاب می‌زند و این تیم‌ها با قرارگرفتن در مرکز نوآوری ایرانسل که در ایستگاه نوآوری شریف قرار دارد می‌توانند از حمایت‌های ایرانسل برخوردار شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.