اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 21, 2020
12:53 چهارشنبه، 30ام مهرماه 1399
کد خبر: 117367

آزمایشگاه سنجش تجهیزات رادیویی برد کوتاه راه‌اندازی شد

 
 
عضو هیات علمی گروه ارتباطات رادیویی پژوهشگاهICT از آغاز به کار آزمایشگاه تائید نمونه سنجش تجهیزات رادیویی برد کوتاه با جدیدترین متد و مطابق با استاندارد جهانی خبر داد.
 
به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رجب فلاحی گفت: آزمایشگاه تائید نمونه سنجش EIRP وسایل برد کوتاه با جدیدترین تجهیزات مطابق با استاندارد جهانی به تازگی آغاز به کار کرده و اکنون پذیرای سازمانها، صنعت، واردکنندگان، تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها است.
 
وی با بیان اینکه پس از راه‌اندازی آزمایشی و انجام تست‌های اولیه، هم اکنون آزمایشگاه آماده خدمت رسانی به مشتریان و انجام پروژه‌های سفارشی است، ادامه داد: این آزمایشگاه قابلیت اندازه‌گیری حداکثر توان تشعشعی، میزان تداخل فرکانسی و سایر آزمون‌های مشخصات رادیویی وسایل برد کوتاه با فناوری‌های بیسیم نظیر WiFi، Bluetooth، Zigbee، UWB، RFID و FMstereo را در شرایط محیطی دما/رطوبت دارد.
 
فلاحی گفت: با توجه به فاصله نزدیک کاربران با وسایل برد کوتاه و استفاده طولانی مدت از آنها، انطباق حداکثر توان تشعشعی با معیارهای استاندارد، در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ارتقای سلامت جامعه لازم بوده و در رفع نگرانی کاربران و تضمین شرایط بهداشت تشعشع، موثر است. البته استفاده از این وسایل نیازی به دریافت مجوز فرکانسی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ندارد، لذا تضمین عدم تداخل فرکانسی چنین وسایلی قبل از واردات/تولید برای مدیریت فضای فرکانسی کشور ضروری است.
 
به گفته وی، آزمایشگاه تائید نمونه سنجش EIRP وسایل برد کوتاه دارای اتاق بدون انعکاسی به ابعاد ۸m×۵m×۳.۵m ‪(L×W×H)‬ و با ایزولاسیون بالای ۱۰۰dB در گستره‌ فرکانسی وسیع ۱۰MHz تا ۴۰GHz است که در فضای ۲۵۰ متر مربع نصب شده است و پذیرای شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌هایی است که فاقد چنین امکانی هستند. این آزمایشگاه می‌تواند به آنها از مرحله تحقیق و توسعه تا مرحله تجاری سازی محصولات خدمات ارائه کند.
 
عضو هیات علمی گروه ارتباطات رادیویی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: حتی واردکننده‌هایی که نیاز به دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارند نیز می‌توانند با استفاده از این آزمایشگاه که نقش همکار برای این سازمان‌ها را دارد، بخش قابل توجهی از مراحل دریافت مجوز را پیش ببرند.
 
فلاحی خاطرنشان کرد: برای تحقق ایران هوشمند در تمامی حوزه‌های مشتمل بر خودروهای خودران، بیمارستان‌های هوشمند، صنعت، کشاورزی و شهرهای هوشمند، به استفاده گسترده‌ای از وسایل برد کوتاه نیاز است که با ورود شبکه ۵G و گسترش IoT این مسأله شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد و در نتیجه تعداد مراجعه کنندگان به آزمایشگاه افزایش خواهد یافت.
 
وی گفت: آزمایشگاه‌هایی در سطح کشور برای ارزیابی مشخصات رادیویی وسایل برد کوتاه فعالیت می‌کنند اما هیچ یک مطابقتی با اصول و استانداردهای بین المللی درنظر گرفته شده در پیاده‌سازی این آزمایشگاه را ندارند. این آزمایشگاه نخستین آزمایشگاهی در کشور است که با برخورداری از جدیدترین و به روزترین دستگاه‌ها، امکان پوشش فناوری‌های جدید را دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.