اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 27, 2020
14:34 سه شنبه، 6ام آبانماه 1399
کد خبر: 117525

پژوهشگاه فضایی ایران موفق به توسعه مدارعملیاتی ماهواره شد

معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه موتورآرش برای ارتقاءمداری ماهواره نقش اصلی دارد،گفت: این پژوهشگاه با دستیابی به فناوری شکل دهی تیتانیوم و افزایش سوخت جرم خشک موفق به توسعه مدار عملیاتی ماهواره شد.
 
 
علی جعفرصالحی معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه در بلوک انتقال مداری برای ارتقاء مدار عملیاتی ماهواره محرک اصلی موتور با سوخت جامد آرش است گفت: موتور فضایی آرش در چند مدل مختلف طراحی و ساخته شده است که در خدمت انتقال مداری ماهواره خواهد بود. در این موتور فضایی برای افزایش نسبت سوخت به وزن خشک موتور، از بدنه تیتانیوم در موتور استفاده کردیم که برای اولین مرتبه است که شاهد چنین اتفاقی در حوزه فضایی هستیم.
 
* در بلوک انتقال مداری ماهواره یکی از موتورهای اصلی که نقش محرک را انجام می دهدموتور سوخت جامد آرش است
 
وی افزود: در بلوک انتقال مداری ماهواره یکی از موتورهای اصلی که نقش محرک را انجام می دهدموتور سوخت جامد آرش است که ۲ فناوری به صورت ویژه در این بلوکانتقال مداری اتفاق افتاده است که می توان به فناوری شکل دهی تیتانیوم و افزایش سوخت جرم خشک اشاره کرد که باعث توسعه در بلوک انتقال مداری ماهواره شده است از طرفی با توجه به اینکه بلوک انتقال مداری ماهواره در شرایط خلع قرار است عملیات خود را انجام دهدباید بگویم تست های شبیه سازی شده خلع بر روی موتورآرش برای اولین بار در کشور در پژوهشکده حمل و نقل با موفقیت انجام شده است.در واقع این موتور قرار است در بلوک انتقال مداری سامان ۱ و ۲ و در مدل‌های مختلف به کار گرفته شود.
 
* بلوک انتقال مداری تکنولوژی است که ارتفاع مدار ماهواره را از  ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر به ۷ هزار کیلومتر ارتقا می دهد
 
معاون طراحی و تنظیم ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: بلوک انتقال مداری تکنولوژی است که ارتفاع مدار ماهواره را از  ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر به ۷ هزار کیلومتر ارتقا می دهد، این کار نیاز به موتورهای پر قدرت دارد که درصد عمده آن را  انرژی تشکیل دهد و بدنه به قدری سبک باشد که عمده فضای موتور صرف انرژی شود. برای همین موضوع خانواده موتورهای فضایی به اسم آرش با استفاده از توان دانشگاهیان طراحی و تولید کردیم.
 
وی ادامه داد: موتور « آرش » قادر است ماهواره‌ها را از مدار ۵۰۰ کیلومتری تا مدار ۲۱ هزار کیلومتری انتقال دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.