تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 27, 2020
14:54 سه شنبه، 6ام آبانماه 1399
کد خبر: 117529

همکاری استارت‌آپ‌ها با شرکت ملی پست آغاز شد

 
 
 
شرکت ملی پست همکاری خود با ۱۲ استارت‌آپ را آغاز کرد. به گفته عضو هیات مدیره شرکت پست این کسب‌وکارهای نوپا در حوزه فروشگاه اینترنتی بربستر پست فعال هستند.
 
شرکت ملی پست خرداد ماه سال گذشته سکوی تجارت الکترونیکی را به عنوان پلتفرم ارائه خدمات جدید پستی به مشتریان خود راه‌اندازی کرد. این شرکت قصد دارد برای ارائه خدمات خود در این سکو قصد دارد از استارت‌آپ‌هایی که ایده‌های مرتبط با پست دارند، حمایت کند. به همین خاطر سرویسی به نام «شتابدهی» را نیز در سکوی تجارت الکترونیکی تعریف کرد. اوایل مردادماه عضو هیات مدیره شرکت پست در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که تا پایان تابستان با شتابدهنده‌ها و مراکز رشد و پارک علم و فناوری‌های تمام استان‌ها تفاهم‌نامه‌ امضا و همکاری خود را با استارت‌آپ‌ها آغاز می‌کند. پس از گذشت ۴ ماه محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت پست در مورد آخرین وضعیت همکاری با استارت‌آپ‌ها به پیوست گفت: «ما تاکنون ۵۰ تفاهم‌نامه با مراکز رشد و پارک علم و فناوری‌ها و شتابدهنده‌های تمام استان‌ها امضا کردیم. چون گاه برخی مراکز علم و فناوری زیرمجموعه پارک‌ها است و با آنها هم قرارداد بستیم، به همین خاطر تاکنون ۶۱ مرکز طرف قرارداد شرکت پست هستند. تاکنون ۱۲ قرارداد همکاری با استارت‌آپ‌ها منعقد شده است و سه قرارداد اجازه فضا داشتیم. یعنی سه استارت‌آپ در پست ساکن شدند.»
 
او ادامه داد: «آماری که ارائه دادم در سرویس شتابدهی سکوی تجارت الکترونیکی انجام گرفته است. یعنی پست از طریق شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد استارت‌آپ‌ها را جذب می‌کرد. چون نمی‌توانستیم با همه استارت‌اپ‌ها جلساتی برگزار کنیم به همین خاطر شتابدهنده‌ها را واسط قرار دادیم. آنها استارت‌آپ‌هایی که توانمند هستند را شناسایی و به ما معرفی می‌کنند. این مراکز همچنین برای توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها از آنها حمایت می‌کنند.»
 
قادری در مورد اینکه این ۱۲ استارت‌آپ‌در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند، افزود: «فروشگاه اینترنتی بربستر پست یکی از ۱۰۰ سرویسی است که ما در سکوی تجارت الکترونیکی تعریف کردیم. این سرویس یکی از ساده‌ترین موضوعات ما است. به همین خاطر این استارت‌‌اپ‌ها در حوزه فروش اینترنتی درکل کشور فعال هستند.»
 
تعیین تکلیف فراخوان‌های منتشر شده
شرکت پست همچنین در سال گذشته ۷فراخوان برای همکاری با شرکت‌های خصوصی و استارت‌آپ‌های بزرگ در سکوی تجارت الکترونیکی منتشر کرد. قادری در مورد نتیجه این فراخوان‌ها گفت: «در بخش شتابدهی ما با استارت‌آپ‌هایی قرارداد بستیم که نوپا هستند و می‌خواهند از خدمات پست بهره‌مند شوند؛ اما در سکو تجارت الکترونیکی بخش دیگری برای همکاری با بخش خصوصی و استارت‌آپ‌های بزرگ در نظر داریم. در این مورد سال گذشته فراخوان‌هایی هم منتشر کردیم. این مجموعه‌ها قصد دارند سکوی تجارت الکترونیکی را توسعه دهند. یعنی به عنوان مثال سرویس ایمیل و پیام‌رسان و مرکز تماس عرضه کند یا حتی در بخش عملیات پیک شهری و درون شهری ارائه دهند.»
 
به گفته قادری موضوع پیگیری فراخوان‌ها به خاطر کرونا و برخی مسائل چون انتخابات سال گذشته عقب افتاد و هم‌اکنون آنها طرح‌های خود برای نحوه همکاری با استارت آپ‌ها و شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف را آماده کردند. او همچنین تاکید کرد: «در آبان ماه جلسات هم‌اندیشی با این شرکت‌ها و استارت‌اپ‌ها برگزار خواهیم کرد. به احتمال زیاد به دلیل اینکه شرایط مساعد نیست، به صورت آنلاین برگزار کنیم. امکان دارد با فاصله‌گذاری اجتماعی تعدادی را به صورت حضوری و برخی هم با ویدئو کنفرانس در جلسات حاضر شوند.»
 
او در پاسخ به این سوال که برای هرفراخوان چند شرکت اعلام آمادگی کردند، گفت: «تقریبا ۷ فراخوان سال گذشته منتشر کردیم وحدود ۹۰ شرکت برای همه فراخوان‌ها اعلام آمادگی کردند. ما بحث فراخوان را برای این منتشر کردیم تا فعالان این حوزه را شناسایی کنیم. به همین خاطر  دیگر فراخوان منتشر نکردیم چون در بررسی‌های خود دریافتیم نباید به صورت مستقیم با استارت‌آپ‌ها وارد مذاکره شویم. ما تاکنون ۷ فراخوان منتشر کردیم و ۹۰ شرکت اعلام آمادگی کردند. اگر فراخوان بیشتری منتشر می‌کردیم، حجم شرکت‌های حاضر افزایش می‌یافت و نمی‌توانیم مدیریت کنیم.»
 
قادری در ادامه اضافه کرد: «پس به نتیجه رسیدیم تا توسط مراکز علم و فناوری یا شتاب‌دهنده‌ها با شرکت‌های خصوصی و استارت‌آپ‌ها تعامل کنیم. فراخوان‌ها همچنین فرصت خوبی بود تا ما مدل کاری و روش تعامل خود با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها را استخراج کنیم. سال گذشته چندین بار با آنها جلساتی برگزار و نظراتشان را دریافت کردیم. مدل همکاری شرکت پست با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها مشخص شده است و الان نوبت آن است که جلساتی برگزار کنیم و مدل همکاری را با آنها در میان بگذاریم و سپس گام گام پیش برویم.»
 
براساس گفته‌های عضو هیات مدیره پست، غیر از ۷ فراخوان، ۱۰۰ موضوع دیگر را هم تاکنون تعریف کردند و برای هر موضوع هم شرکت‌های بیشماری اعلام آمادگی کردند و جلسات آنها هم به زودی برگزار می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.