تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

October 31, 2020
11:26 شنبه، 10ام آبانماه 1399
کد خبر: 117630

ارز دیجیتالی کانادا از مرحله آزمایشی گذر کرد

 
 
 ارز دیجیتال ملی کانادا در حال عبور از مرحله آزمایشی است و به زودی تبدیل به یک محصول قابل ارائه خواهد شد.
 
در گزارش منتشر شده از سوی رویترز تیف مکلم رئیس بانک کانادا گفت: «این نهاد در حال حاضر با همکاری اعضای G7 برای یک ارز دیجیتال بانک مرکزی برنامه‌ریزی می‌کند.»
 
او افزود: «پروژه دلار دیجیتال در حال پیشروی است و به زودی از مرحله اثبات مفهوم عبور کرده و به یک محصول قابل ارائه تبدیل خواهد شد.» با این وجود وی به عقیده او در حال حاضر نیازی به یک دلار دیجیتال وجود ندارد.
 
طبق گفته مکلم نگرانی از پیشروی سریع دیگر کشور‌ها در این حوزه باعث شده تا این نهاد مصمم شود که توان خود را برای ارائه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی بالا برده و در صورت لزوم بتواند این ارز دیجیتال را در اختیار مردم قرار دهد.
 
مکلم گفت: «اگر کشور دیگری یک ارز دیجیتال بانک‌ مرکزی داشته باشد و ما امکان آن را نداشته باشیم مطمئنا به مشکل خواهیم خورد، ما مسلما نمی‌خواهیم که از سوی کشور دیگری قافل‌گیر شویم.»
 
چین چندی پیش یوان دیجیتال را به صورت محدود روانه بازار کرد و این ارز را در شنژن به ۵۰ هزار کاربر منتخب هدیه داد تا بازخورد و نحوه عملکرد آن را در آزمایشی واقعی مشاهده کند.
 
چین‌ یکی از پیشرفته ترین کشور‌ها در حوزه فین‌تک و پرداخت‌ دیجیتال محسوب می‌شود و همین موضوع باعث شده تا کاربران در همان ابتدا بتوانند از ارز دیجیتال ملی برای خرید از بیشتر فروشگاه‌ها از طریق QR کد استفاده کنند.
 
در ماه آوریل نیز اخباری مبنی بر آزمایش فرانسه روی ارز دیجیتال منتشر شد. براساس این گزارشات بانک مرکزی فرانسه در حال آزمایش ارز دیجیتال بانک ملی است و با اینکه این طرح قرار نیست در نهایت به ارائه ارز دیجیتال برای عموم منتهی شود اما درصورت موفقیت آمیز بودن آن این روش جایگزینی برای سیستم سنتی مبادلات بین‌ بانکی و نهایتا پایه‌ای برای ارائه یورو دیجیتال خواهد بود.
 
با وجود اینکه هنوز کشور‌های گروه G7 (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلستان و آمریکا) ارز دیجیتال ملی را که نسخه دیجیتال پول رایج محسوب می‌شود ارائه نکرده‌اند. اما پیشتر در همین ماه هفت بانک مرکزی (بانک مرکزی کانادا، انگلستان، ژاپن، اروپا، خزانه داری آمریکا، سوئد و سوئیس) در روز ۹ اکتبر به همراه بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) گزارشی را منتشر کردند که اصول پایه لازم برای ارائه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی را اعلام کرده بود. طبق این گزارش این اصول عبارتند از:
 
موجودیت در کنار پول نقد و دیگر شکل‌های پول در سیستم پرداختی انعطاف پذیر و خلاق.
هرگونه معرفی باید از سیاست‌های لازم برای عدم آسیب به ثبات پولی و امورمالی پیروی کند.
این ارز باید باعث نوآوری و بازدهی بیشتر شود.
سپس در این گزارش و برپایه اصول گفته شده این گروه ویژگی‌های اصلی هرگونه سیستم ارز دیجیتال بانک مرکزی در آینده را اینگونه توضیح می‌دهد:
 
انعطاف پذیر و امن از لحاظ یکپارچگی اجرایی.
ساده و قابل دسترسی با هزینه پایین یا بدون هزینه.
وجود استاندارد‌ و چارچوب قانونی روشن.
نقش مناسب برای بخش خصوصی و همچنین تشویق به رقابت و نوآوری.
اما در این گزارش گفته شده که فعلا هیچکدام از این بانک‌های مرکزی در زمان انتشار گزارش قصدی برای ارائه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی و اجرایی کردن این طرح ندارند.
 
طبق گفته مکلم برای عملی شدن ارز دیجیتال بانک مرکزی به یک استراتژی «هماهنگی جهانی» از سوی دولت‌های عضو این گروه نیاز است تا بتوان ارز‌های دیجیتال را از دست مجرمان و تبهکاران دور نگه داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.