اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 1, 2020
11:00 یکشنبه، 11ام آبانماه 1399
کد خبر: 117664

بیشتر قطعات ماهواره های ایرانی ساخت محققان داخلی است

معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران با بیا اینکه دغدغه ما رسیدن فناوری فضایی به سبد محصولی جامعه است، گفت: عمده قطعاتی که امروز ما در ماهواره‌ها به کار می‌بریم بومی‌‌سازی شده و ساخت محققان داخلی است.
 
 
علی جعفر صالحی معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه این پژوهشگاه به دنبال توسعه فناوری‌ها در قطب‌های فناوری است ، گفت: قطعات ماهواره‌ها در ابتدا عمدتاً از خارج از کشور وارد می‌شد و با توجه به تحریم‌ها و اینکه احتمال خرابکاری صنعتی در این قطعات وجود دارد پژوهشگاه فضایی به دنبال توسعه فناوری‌ها در قطب‌های فناوری خودش افتاد و شبکه دانشی شکل داد.
 
*  المان‌های وارداتی در قیاس با المان‌های داخلی قابل مقایسه نیست
 
وی افزود: در حال حاضر عمده المان‌هایی که امروز ما در ماهواره‌ها به کار می‌بریم بومی‌‌سازی شده و ساخت تولید محققان داخلی است. البته باید توضیح دهم مقدار محدودی از المان‌هایی که وارد می‌کنیم به خاطر این است که در حوزه فناوری ما دارای گلوگاه نیستیم و از منابع خارج وارد می‌کنیم البته المان‌های وارداتی در قیاس با المان‌های داخلی قابل مقایسه نیست.
 
* می خواهیم فناوری فضایی بتواند به سبد محصولی جامعه برسد
 
جعفر صالحی تصریح کرد:  یکی از دغدغه‌های پژوهشگاه فضایی ایران این است که فناوری فضایی بتواند به سبد محصولی جامعه برسد که برای این کارسعی کردیم از خدمات شرکت دانش بنیان و بخش خصوصی در توسعه فناوری و همچنین در کاربردی کردن داده‌های فضا استفاده کنیم از طرفی در این رابطه مرکز نوآوری فضایی در حال شکل‌گیری است و از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه فضا کار می‌کنند دعوت می‌کنیم در شبکه‌ همکار پژوهشکده قرار گیرند.
 
*  بخشی از مرکز نوآوری در اختیار نخبگانی قرار می‌گیرد که طرح‌های مرتبط با فضا دارند
 
وی ادامه داد: پژوهشگاه فضایی ایران در مرکز نوآوری حمایت‌های مشاوره علمی – زیرساختی و مالی و واگذاری پروژه‌ها را در دستور کار دارد. همچنین باید بگویم بخشی از این مجموعه مرکز نوآوری در اختیار نخبگانی قرار می‌گیرد که طرح‌های مرتبط با فضا داشته و هنوز شرکت راه اندازی نکردند. این مرکز آماده بهره‌برداری است و در بهمن ماه افتتاح می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.