تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 1, 2020
14:34 یکشنبه، 11ام آبانماه 1399
کد خبر: 117683

قانون ۲۰ درصد گوگل چیست و چرا باید در استارتاپ خود از آن استفاده کنید؟

 
 
گوگل که یکی از بزرگترین کمپانی‌های جهان است از یک قانون یا عادت ساده استفاده می‌کند و اگر یک کسب و کار کوچک یا بزرگ یا استارتاپ را مدیریت می‌کنید، باید این ایده را بکار بگیرید.
 
این کمپانی آلفابت یا مادر شرکت گوگل است که از یک عادت به نام «۲۰ درصد زمان» استفاده می‌کند. بسیاری از افراد در زندگی حرفه‌ای خود از این قانون بهره می‌برند و اگر تا به امروز چنین کاری را انجام نداده‌اید، باید آن را مدنظر قرار دهید.
 
این قانون بسیار ساده است: شما، تیم یا یک کمپانی باید زمان کار خود را تقسیم کرده و حداقل ۲۰ درصد آن را برای پروژه‌هایی درنظر بگیرید که بلافاصله به بهره‌وری نمی‌رسند اما باعث خلق فرصت‌های جدیدی در ادامه مسیر می‌شوند.
 
بنیانگذاران گوگل، «لری پیج» و «سرگی برین» در سال ۲۰۰۴ و پیش از عرضه اولیه سهام این کمپانی اعلام کرده بودند: «ما از کارکنان خود می‌خواهیم علاوه بر پروژه‌های عادی، ۲۰ درصد زمان خود را صرف پروژه‌هایی کنند که در تصور آن‌ها بیشترین سود را به گوگل می‌رسانند. چنین رویکردی موجب افزایش خلاقیت می‌شود و اکثر پیشرفت‌های قابل توجه ما از این روش بدست آمده‌اند.»
 
از میان پیشرفت‌ها و دستاوردهای گوگل با این رویکرد می‌توان به گوگل نیوز در سال ۲۰۰۲، AdSense در سال ۲۰۰۳ و جیمیل در سال ۲۰۰۴ اشاره کرد.
 
حالا که نزدیک به ۲۰ سال از چنین گفته‌ای می‌گذرد و گوگل تبدیل به یکی از بزرگترین کمپانی‌های جهان شده، همچنان شاهد استفاده از آن هستیم. از محصولات جدیدی که به علت این قانون خلق شده‌اند می‌توان به «Cardboard» و «Wear OS» اشاره کرد که هردو در سال ۲۰۱۴ معرفی شدند. در این میان برخی مهندسان از آن به نام قانون ۱۲۰ درصد زمان یاد می‌کنند که به معنای ۲۰ درصد زمان اضافه برای پروژه‌های عادی است.
 
در حال حاضر موضوع مورد اهمیت زنده ماندن یک قانون در شرکتی تریلیون دلاری نیست، چرا که بسیاری از ما شرکت‌های بسیار کوچکتر یا تیم‌ها را رهبری می‌کنیم. در حقیقت ما در جایگاهی قرار داریم که گوگل ۲۰ سال پیش در آن حضور داشت و به همین علت باید از چنین ایده‌ای استفاده کنیم.
 
در این مدت زمان می‌توانید به فرصت‌های جدید فکر کنید یا مهارت‌های جدید یاد بگیرید که البته شاید در آینده نزدیک و به سرعت برایتان فایده‌ای نداشته باشد. برای مثال می‌توانید سیستم یا فرایند جدیدی را امتحان کنید یا در یک کنفرانس حضور پیدا کنید.
 
بهتر است به سراغ پروژه‌ای بروید که هم اکنون در حال کار روی آن هستید اما از آینده آن یا سود مالی اطمینان ندارید، با این وجود موارد جدیدی را یاد می‌گیرید. می‌توانید به سراغ مواردی بروید که ارتباط چندانی با شغل شما نیز ندارند.
 
در نهایت به یاد داشته باشید که اگر پروژه‌های جدید به سرانجا نرسیدند نیز مشکلی وجود ندارد چرا که از آن‌ها موارد جدیدی را یاد می‌گیرید. بنابراین سعی کنید ۸۰ درصد تایم خود را برای پروژه‌های اصلی صرف کنید و ۲۰ درصد را به پروژه‌های آینده یا خودتان اختصاص دهید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.