رسانه‌های اجتماعی

وقتی غول های اینترنتی آمریکایی پول پارو می کنند

ICTna.ir – فیس بوک، آمازون، اپل و توییتر گزارش های مالی خود در سه ماهه سوم سال 2020 را منتشر کردند و درحالیکه بخت هر کدام متفاوت بود اما بیشترین ثروت به دست آمده متعلق به زنجیره تامین غذایی اختصاص دارد.
 
Loads-of-money-investment-cash-770x285.jpg
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، سوپر استار این فصل آمازون بود که حتی رکوردهای قبلی خود را هم شکست و با 37 درصد رشد، مجموع درآمدش به 96.1 میلیارد دلار رسید درحالیکه سود عملیاتی آن سال گذشته تقریبا دو برابر شده بود و به رقم 6.2 میلیارد دلار رسیده بود.
 
رشد خالص درآمدهای آن حیرت انگیزتر هم بود و این میزان در سال گذشته سه برابر افزایش یافت و به 6.3 میلیارد دلار رسید.
 
هرچند حاشیه سود شش درصدی آن ممکن است کم به نظر برسد، اما باید بخاطر داشت که برای سال های زیادی حتی پس از به سود رسیدن این کمپانی، آمازون با حاشیه سود یک درصد فعالیت می کرد. اتفاق درخشان تر درباره آمازون این است که کسب و کار ابری آمازون سهم 12 درصدی در درآمدهای آن داشته اما 57 درصد سود عملیاتی ایجاد کرده است.
 
با درخشش تمام معیارهای مالی، به نظر می رسد درمورد مدیرعامل آمازون کم صحبت می شود. جف بزوس سخنان تمرکز خود را روی مشارکت اجتماعی گذاشته است و در این باره گفته است: دو سال پیش، ما حداقل دستمزد در آمازون را برای تمامی كارمندان تمام وقت، نیمه وقت، موقت و فصلی در سراسر ایالات متحده به 15 دلار افزایش دادیم و سایر كارفرمایان بزرگ را نیز به چالش كشیدیم كه همان كار را انجام دهند. Best Buy و Target هم همین کار را کردند و امیدواریم سایر کارفرمایان بزرگ نیز بتوانند ارتقای دستمز به 15 دلار را تجربه کنند چراکه اکنون زمان خوبی برای این کار است.
 
بزوس افزوده است: تامین شغل با بیشترین میزان حقوق در این صنعت و بهترین خدمات سلامتی که شامل تمامی کارکنان در همه سطوح می شود، در زمان هایی مشابه زمان کنونی بسیار معنا می یابد و بسیار مفتخریم که به تنهایی در سال جاری 400 هزار شغل ایجاد کردیم.
 
به گفته او، کووید 10 رفتار مشتریان را تغییر داده است و آمازون به دنبال تجریه متفاوتی در سه ماهه پایانی سال 2020 است بطوریکه از هم اکنون خریدهای زودهنگام مشتریان برای هدایای سال نو آغاز شده و این یکی از نشانه هایی وقوع یک فصل غیرقابل پیش بینی از تعطیلات پیش رو است.
 
کمپانی آلفابت، شرکت مادر گوگل نیز بازگشت پیروزمندانه ای داشته است. مجموع درآمدهای آنها با 14 درصد افزایش از یک سال پیش تاکنون به 46.2 میلیارد دلار است. درآمدهای عملیاتی این گروه 22 درصد رشد داشته و به 11.2 میلیارد دلار و خالص درآمد آن با رشد 59 درصدی به 11.2 میلیارد دلار رسیده است. این غول اینترنتی در بخش تبلیغات افزایش درآمد داشته که شامل سرچ گوگل و یوتیوب است.
 
سرویس گوگل کلود نیز درآمدهایش با 45 درصد افزایش به 3.4 میلیارد دلار رسد که یکی از کلیدی ترین عوامل رشد آن درآمدهای غیرتبلیغاتی یوتیوب و دیگر کسب و کارهای گوگل به ویژه گوگل پلی بوده است.
 
یوتیوب اکنون بیش از 30 میلیون اشتراک موسیقی و پرمیوم پولی دارد و بیش از 35 میلیون نفر نیز مشترک دوره های آزمایشی رایگان آن هستند. ضمن اینکه یوتیوب تی وی هم بیش از سه میلیون مشترک پولی دارد.
 
در این میان، اپل تنها کمپانی است که شدیدا به فروش محصولات فیزیکی وابسته است و در این زمان درآمدش با تاخیر در عرضه سری آیفون 12 تحت تاثیر قرار گرفت. با این وجود میزان درآمدش با یک درصد افزایش طی یک سال گذشنه به 64.7 میلیارد دلار رسید که این رشد بیشتر مرهون افزایش هزینه عملیاتی است که هم سود عملیاتی و هم سود خالص را به ترتیب 5 و 7 درصد کاهش داد.
 
فروش ضعیف آیفون همه توجهات را از او گرفت. بخشی که 41 درصد از کل کسب و کار را به خود اختصاص می داد، سهم 21 درصدی در این زمان گرفت و فروش خالص آن به 26.4 میلیارد دلار رسید که این رقم در سال قبل 33.3 میلیارد دلار بوده است. بزرگترین کاهش فروش آن در بازار بزرگ چین رخ داد؛ جایی که فروش آیفون 29 درصد کاهش یافت و تمام رشد فروش این کمپانی را لغو کرد.
 
در این میان مک و آیپد رشد تاریخی خود را با 9 میلیارد دلار و 6.8 میلیارد دلار فروش ثبت کردند و هر کدام به ترتیب رشد 29 درصدی و 46 درصدی را تجربه کردند.
 
با این وجود همه چشم امیدها هنوز به آیفون است که بازارش در چین به شدت ضعیف شده است. تیم کوک تصمیم گرفته است منتظر فصل بعدی و استقبال مثبت از آیفون جدید 12 مجهز به نسل پنجم فناوری باشد.
 
یکی از دو شبکه اجتماعی پرطرفدار که اخیرا خیلی زیاد در کانون مشاجرات قرار داشت، فیس بوک بود که درآمد آن 22 درصد رشد یافته و به 21.5 میلیارد دلار سیده است و سود عملیاتی آن با رشد 12 درصدی، رقم هشت میلیارد دلار را تجربه کرده است.
 
در این میان، توئیتر شبکه اجتماعی دیگری است که نتایج مالی خود را منتشر کرده و قیمت سهام آن پیش از شروع به کار بازار 16 درصد کاهش یافت و با این وجود رشد 14 درصدی درآمدش با رقم 936 میلیون دلار را ثبت کرد.
 

​​