رسانه‌های اجتماعی

November 7, 2020
11:03 شنبه، 17ام آبانماه 1399
کد خبر: 117815

نبض انتخابات امریکا در توئیتر می زند

انتخابات امریکا به آزمونی سخت برای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است چراکه دونالد ترامپ بی هیچ پایه و اساسی و بدون توجه به سیاست‌های این پلتفرم‌ها با اعلام زودهنگام نتیجه انتخابات به‌نفع خود، ادعای تقلب در انتخابات، تشویق تلویحی هوادارانش به حضور در خیابان‌ها و…شبکه‌های اجتماعی را وادار کرده تا سختگیرانه‌ترین واکنش‌ها را به‌عالی‌ترین مقام اجرایی کشور نشان دهند. ترامپ تا آنجا نسبت به سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی بویژه توئیتر بی‌اعتنا بوده که گفته می‌شود درصورت شکست در این انتخابات احتمال تعلیق حساب کاربری توئیتر وی وجود دارد. البته توئیتر هنوز این موضوع را تأیید نکرده و ترامپ نیز درواکنش به این موضوع گفته است:توئیتر از کنترل خارج شده است.
احتمال تعلیق اکانت توئیتر ترامپ
با آغاز فعالیت پرشور و حرارت ترامپ در توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی، ناظران سیاسی هشدار دادند که وی با حضور پررنگ خود در این پلتفرم‌ها قصد دارد با افکار عمومی بازی کرده و قبل از مشخص شدن نتایج انتخابات اعلام پیروزی کند یا نتایج نهایی نشده را در دسترس عموم قرار دهد که البته این پیش‌بینی‌ها به واقعیت پیوست. حالا دموکرات‌ها از «جک دورسی» مدیرعامل توئیتر، خواستار تعلیق حساب کاربری ترامپ حداقل تا پایان شمارش آرا و اعلام برنده نهایی هستند تا دیگر با حرف‌های گمراه کننده و دروغ، نتواند اوضاع امریکا را متشنج کند. دموکرات‌ها معتقدند ترامپ در مسیر نابود کردن دموکراسی پیش می‌رود و توئیتر نباید این اجازه را به وی بدهد.
به‌عنوان مثال «دیوید سیسیلین»یکی از نمایندگان دموکرات امریکا توئیت کرده است: «اکانت رئیس‌جمهوری کلیپی سرشار از دروغ و اطلاعات گمراه کننده را منتشر می‌کند. این یک تهدید برای دموکراسی است و این حساب باید تا شمارش کامل آرا تعلیق شود». «گری کانلی» دیگر سیاستمدار دموکرات امریکا هم خواستار تعلیق حساب کاربری ترامپ شده و نوشته:«اینجا روسیه نیست، امریکاست.آرا باید شمرده شوند». علاوه بر دموکرات‌ها چندین گروه حقوق بشر امریکا نیز خواستارتعلیق اکانت توئیتر ترامپ شده‌اند. هرچند هنوز توئیتر پاسخ روشنی به این خواسته نداده اما به هرحال باید به این نکته توجه داشت که تعلیق حساب رئیس‌جمهوری این کشور، یک حرکت بی‌سابقه به شمار می‌رود به‌همین دلیل هم بسیاری احتمال این واکنش را در شرایطی که هنوز ترامپ ساکن کاخ سفید است، ضعیف می‌دانند اما معتقدند در صورت برنده نشدن در انتخابات ازآنجا که به شخصیت عادی تبدیل می‌شود توئیتر براحتی می‌تواند با وی برخورد کرده و حساب کاربری اش را مسدود کند. گفتنی است توئیتر حساب کاربری«استیو بنون»مشاور سابق ترامپ را برای همیشه تعلیق کرد. وی مدعی پیروزی ترامپ شده و همچنین آرزو کرده بود که می‌توانست همچون قوانین سال‌های دور، سر دو مدیر مقابله با کرونا در امریکا را قطع کند.
موفقیت شبکه‌های اجتماعی در هاله ابهام
شبکه‌های اجتماعی که به‌دنبال انتخابات 2016 و سر کار آمدن «دونالد ترامپ»، بارها مورد سرزنش قرار گرفتند و سیاست‌های بازدارنده آنها در انتشار اخبار دروغ و جعلی زیر سؤال رفت، در طول 4سال گذشته همه تلاش خود را به کار گرفتند تا انتخابات 2020 تکرار اتفاق 2016 نباشد. ولی آیا این شبکه‌های اجتماعی در شرایطی که هنوز نتیجه این انتخابات مشخص نشده موفق به دفاع از خود و اعمال سیاست‌های اعلامی خود شده اند؟
همانطور که انتظار می‌رفت از همان ساعت‌های آغاز شمارش آرا، حاشیه سازی‌های ترامپ آغاز شد و خود را پیروز انتخابات اعلام کرد؛ موضوعی که صدای هم حزبی‌هایش را نیز درآورد. ترامپ به سخنرانی اش در کاخ سفید کفایت نکرد و با این که روز چهارشنبه هنوز نتیجه انتخابات امریکا اعلام نشده و برنده نهایی مشخص نبود، فعالیتش در شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرد و با سلسله توئیت‌ها و پست‌های فیس بوکی، عملاً توئیتر و فیس بوک را وادار به واکنش کرد.
توئیتر علاوه بر واکنش نشان دادن به توئیت‌های رئیس‌جمهوری فعلی امریکا و برچسب دار کردن بسیاری از آنها که حاوی ادعاهای غلط بود برخی از کامنت‌های انتخاباتی در این شبکه‌های اجتماعی که بیشتر ازسوی طرفداران ترامپ و جمهوریخواهان منتشر شده بود را نیز پرچمدار کرد. توئیتر دلیل این موضوع را محتوای دروغ یا مطالب گمراه کننده درباره نتایج و اخبار انتخابات 2020 ریاست جمهوری امریکا عنوان کرد. برچسب توئیت‌های ترامپ کاربران را به اطلاعات درست و دقیق درباره انتخابات رهنمون می‌شدند و اعلام می‌کردند محتوای توئیت‌های ترامپ غیرواقعی هستند.
گفتنی است توئیتر به هیچ یک از توئیت‌های جو بایدن واکنش نشان نداد اما برخی پست‌های اطرافیان وی به سرنوشت پست‌های توئیتری ترامپ دچار شدند. درواقع می‌توان گفت تنها توئیت‌های ترامپ و هواداران جمهوریخواهش زیر ذره بین توئیتر نرفتند و دموکرات‌ها نیز از سیاست توئیتر بی‌نصیب نماندند.
وقتی روز چهارشنبه «نیرا تاندن»، رئیس اندیشکده «مرکز ترقی امریکایی» که از دموکرات‌های دوآتشه نیز هست توئیت کرد:«جو بایدن در ویسکانسین، میشیگان و آریزونا و نوادا برنده شده پس به عدد 270 بسیار نزدیک است و در آستانه برنده شدن در انتخابات قرار دارد»، توئیتر این پست را نیز برچسب‌گذاری و در پایان توئیت وی اضافه کرد: هنوز شمارش آرا تمام نشده است.توئیتر، پست توئیتری «بن ویکلر» رئیس حزب دموکرات ویسکانسین را نیز به‌دلیل زودهنگام ادعا کردن برنده شدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، برچسب‌گذاری کرد.
به‌هرحال توئیت‌های متعدد ترامپ در چند روز گذشته که همگی ناقض سیاست‌های توئیتر هستند از دیده‌ها پنهان شده‌اند و تنها با کلیک بر گزینه View قابل مشاهده می‌شود.ازسوی دیگر کاربران نمی‌توانند چنین توئیت‌هایی را لایک کرده یا به آنها پاسخ بدهند و توئیت را به اشتراک بگذارند. این موضوع سبب می‌شود که چرخه انتشار این ادعاهای واهی و اطلاعات غلط کُند شود و به همین دلیل بسیاری توئیتر را در جلوگیری از انتشار چنین اخباری موفق دانسته‌اند. اما درمقابل برخی معتقدند این سختگیری‌ها مقطعی است و توئیتر پس از اعلام نتیجه انتخابات باز هم اهمیت زیادی به انتشار اخبار جعلی نمی‌دهد.
این گروه انگشت اتهام خود را به سوی توئیتر نشانه رفته و می‌گویند اگر توئیتر می‌تواند برای انتخابات امریکا موفق عمل کند چرا در انتخابات سایر کشورهای جهان، انتشار فیلم و عکس‌های خشونت آمیز، سخنان غلط درباره تغییرات آب و هوایی و… از این ظرفیت استفاده نمی‌کند؟ توئیتر نمی‌تواند پس از این انتخابات ادعا کند که از چالش اخبار جعلی سربلند بیرون آمده است مگر اینکه همیشه از این ظرفیت بیشترین بهره را ببرد.
گفتنی است عملکرد شبکه‌های اجتماعی، برخی قانونگذاران جمهوریخواه را بشدت عصبانی کرد به‌عنوان مثال «مارجری تیلرگرین» نماینده جمهوریخواه جورجیا توئیت کرد:«ما می‌خواهیم سرقت رأی‌ها را متوقف کنیم». این توئیت هم توسط توئیتر برچسب‌گذاری و در انتهای توئیت یادآور شد که همه آرا باید شمرده شوند.
وی در توئیت بعدی خود نوشت:«کارتل سیلیکون ولی مرا سانسور می‌کند ولی آنها نمی‌توانند ما را متوقف کنند.ما به دموکرات‌ها اجازه نمی‌دهیم این انتخابات را بدزدند». وی در این توئیت به جمع‌آوری امضای الکترونیک پرداخت و نوشت: «درخواست خود را امضا کنید». این توئیت هم واکنش توئیتر را به‌دنبال داشت و یادآور شد که هنوز نتیجه انتخابات معلوم نشده است.
پاسخ فیس‌بوک به ادعاهای ترامپ
ترامپ در فیس‌بوک نیز دست به خرابکاری هایی زد و با ادعای تقلب و… عملاً جو روانی جامعه را متشنج کرده و هواداران دوآتشه خودرا  که برخی بسیار خشن هستند را  درنهایت به خیابان‌ها کشاند تا درخواست توقف شمارش آرا را داشته باشند. فیس‌بوک هرچند مشابه توئیتر عملاً پست ترامپ را از دیده‌ها حداقل به‌ صورت موقتی پنهان نکرد اما عملاً باکس‌های حقیقت یاب طراحی کرده و یادآور شده است که زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات ممکن است طولانی‌تر از معمول باشد پس به این محتوا اهمیت ندهید.
فیس بوک همچنین از نوتیفیکیشن‌ها و علامت‌های هشداری روی فیس بوک و همچنین اینستاگرام که در مالکیت فیس بوک قرار دارد استفاده کرد. این هشدارها کمک می‌کند تا کاربران به محتوای پست توجه جدی نکرده و تنها آن را یک ادعای بی‌اساس بدانند در این هشدارها اعلام شده بود که همه آرا هنوز شمارش نشده‌اند و برنده نهایی این انتخابات مشخص نیست. فیس‌بوک یادآور شده که این هشدارها برای پست‌های اینستاگرام و فیس بوک جمهوریخواهان و همچنین دموکرات‌ها ارسال شده و هیچ تبعیضی در این میان وجود ندارد؛ به‌دنبال این واکنش‌ها، ترامپ به فیس‌بوک نیز تاخت تا جایی که کمپین جمهوریخواهان مدعی شد سیلیکون ولی کارزارش را برای حذف، سانسور و ساکت کردن رئیس‌جمهوری امریکا ادامه می‌دهد.
فیس بوک البته بر خلاف توئیتر که هیچ یک از پست‌های بایدن را به‌عنوان پست مشکل دار تلقی نکرد، وقتی دامنه تعداد پست‌ها درروزهای انتخابات را گسترده‌تر از تعداد پیش‌بینی شده دید، همه پست‌های فیس‌بوکی جدید ترامپ و همچنین بایدن را به‌طور اتومات برچسب‌گذاری کرد تا به مردم یادآور شود شمارش آرا هنوز ادامه دارد و برنده نهایی اعلام نشده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.