سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 8, 2020
10:58 یکشنبه، 18ام آبانماه 1399
کد خبر: 117847

مشکلات واردات غیراصولی کالاهای IT به کشور

 
 
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به مشکلاتی که واردات غیراصولی و غیراستاندارد کالاهای IT برای کشور به همراه دارد، گفت: فناوری اطلاعات به کمک روش های پیشگیری از کرونا آمد.
 
حمید توسلی در خصوص مشکلاتی که واردات غیراصولی و غیراستاندارد کالاهای فناوری اطلاعات (IT ) برای کشور به همراه دارد، گفت: ما می‌خواهیم کالاهای مورد نیاز از مبادی قانونی و رسمی وارد کشور شود، زیرا درصورتی که همه چیز از مسیر درست حرکت نکند، شاهد واردات قاچاق کالاهایی خواهیم بود که ممکن است کیفیت نداشته باشد، دست دوم باشد و از نظر امنیت ایجاد خطر کند و ارز هم به شکل قاچاق از کشور خارج شود.
 
وی با اشاره به مشکلات تحریمی در سال‌های گذشته گفت: کالاهای IT تکنولوژی بالایی دارند و دانش فنی آنها در دست ۳ تا ۵ کشور در دنیا است. سازنده CPU در دنیا دو شرکت بزرگ اینتل و ای‌ام‌دی هستند، سازنده رم و هارد هم در دنیا انگشت‌شمار است و بسیاری دیگر از کشورها هم خودشان این کالاها را تولید نمی‌کنند، بلکه کالاهای های‌تک را وارد می‌کنند. این در حالی است که در کشور ما روزبه‌روز فشار تحریم بیشتر شده و ما به مشکلات ارزی متعددی برخورد کرده ایم که شامل واردات کالاهای ساخته‌شده و قطعات می‌شود.
 
توسلی با بیان اینکه ورود کرونا به کشور از سال گذشته و قرنطینه و دورکاری، ارزش و اهمیت کالای فناوری اطلاعات و اینترنت را بیش از پیش برای همه مردم و خصوصاً حاکمیت مشخص کرد، گفت: در حال حاضر امکانات مورد نیاز خانه پس از آب، برق و گاز، اینترنت است. اینترنت هم نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری دارد و این تجهیزات هم باید وارد کشور شود. مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری از جمله سرور و استوریج مورد نیاز است تا بتوان از اینترنت و خدمات آن بهره گرفت.
 
عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: در دوران کرونا که بسیاری از افراد در منزل دورکاری کردند، اینترنت و تجهیزات سخت‌افزاری به کمک‌شان آمد. آموزش آنلاین، جلسات دورکاری، فروشگاه‌های آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی، بانکداری آنلاین، از طریق اینترنت و تجهیزات سخت‌افزاری اتفاق می‌افتد و بدین ترتیب در زمان شیوع کرونا بخش زیادی از کارها از راه دور و با استفاده از کامپیوتر و تجهیزاتش انجام شده است. ما درخواست بالای کامپیوتر با وب‌کم را داریم و حتی سازمان‌های دولتی که قبلاً به دلیل مسائل امنیتی وب‌کم نمی‌خواستند، اکنون برای برگزاری جلسات آنلاین، تقاضای وب‌کم دارند.
 
توسلی با بیان اینکه ویروس کرونا نشان داد فناوری اطلاعات چه خدمتی به جامعه می‌کند و تا چه حد تجهیزات کامپیوتری جلوی توسعه ویروس را گرفته است، گفت: هرچند همچنان آمار ناخوشایندی از شیوع کرونا داریم، اما بسیاری از کارهای ما در بستر اینترنت انجام می‌شود. امیدواریم واکسن کرونا هرچه زودتر آماده شود، با وجود این، اینطور به نظر می‌رسد که رفتار بسیاری از مصرف‌کنندگان و متقاضیان این تجهیزات به پیش از کرونا برنمی‌گردد. وقتی تجربه آموزش آنلاین وجود دارد و بسیاری از کلاس‌ها و خصوصاً آموزش‌های نظری را می‌توان به شکل آنلاین برگزار کرد، ممکن است برخی ترجیح دهند که دیگر حضور فیزیکی برای این خدمات را تجربه نکنند.
 
وی با تاکید بر اهمیت کالای فناوری اطلاعات اظهار داشت: در حال حاضر آموزش دانش‌آموزان از طرق اینترنت و بستر نرم‌افزار شاد در حال برگزاری است، اما طبق اعلام آموزش و پرورش هنوز ۳.۵ میلیون دانش‌آموز نتوانستند به سیستم شاد وصل شوند و این به دلیل کمبود تجهیزات است، یعنی یا تجهیزات ندارند، یا بستر اینترنت فراهم نیست. اینها مواردی است که بخش خصوصی باید برای آن تلاش کند انجام دهد و نیاز کشور را به شکل مشخص و معین به حاکمیت انتقال دهد.
 
عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه ایران از نظر جغرافیایی مرزهای متعددی دارد و کالا ممکن است به هر طریقی وارد شود که اصلاً استاندارد و اصولی نیست، افزود: اما ما می‌خواهیم کالاهای مورد نیاز از مبادی قانونی و رسمی وارد کشور شود و قاچاق ارز صورت نگیرد. اگر این کالاها از مبادی قانونی وارد شود، دولت هم می‌تواند بر اساس تعرفه‌ها و قوانین خودش، محصولات را کنترل کند و همه چیز از مسیر و روال درست حرکت می‌کند، اگرنه شاهد واردات قاچاقی این کالاها خواهیم بود.
 
توسلی ادامه داد: صلاح در این است که شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده تجهیزات سخت‌افزاری حمایت شوند که بتوانند نیاز کشور را برطرف کنند و بخش صنفی باید برای تأمین این موارد با حاکمیت تعامل کند. اگر ارز کم است، بخشی از صادراتی‌ها می‌توانند ارز خود را در اختیار واردکنندگان و تولیدکنندگان محصول IT بگذارند، زیرا این کالاها مورد نیاز روزمره مردم است. در شرایطی که قدرت خرید مردم به اندازه نرخ ارز بالا نرفته است، باید راه‌هایی را پیدا کرد که بتوان با قیمت‌های مناسب‌تر و کیفیت معقول، کالا را عرضه کرد. در غیر این صورت بازار به سمت عرضه کالاهای دست‌دوم و بی‌کیفیت می‌رود.
 
وی تاکید کرد: آینده متعلق به تکنولوژی ICT است و با توسعه فناوری، حاکمیت هم منتفع خواهد شد. تجهیزات IT و صنعت ICT در رشد تولید ناخالص ملی و از طرفی در ایجاد اشتغال بسیار مؤثر است. هر روز یک اپلیکیشن جدید وارد بازار می‌شود که اگر موفق شوند، می‌توانند خدمات بهتری به مصرف‌کننده بدهند. البته ما همچنان با دنیا خیلی فاصله داریم، اما می‌توانیم با استفاده از این ابزار و تجهیزات، پابه‌پای دنیا پیش برویم و رشد کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.