تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

November 8, 2020
11:52 یکشنبه، 18ام آبانماه 1399
کد خبر: 117856

دسترسی موبایل های قدیمی اندروید به سایت های ایمن قطع می شود

 
 
یک مرجع صدور گواهینامه هشدار داده دستگاه هایی با نسخه های اندروید قدیمی تر از ۷.۱.۱ از سال آینده میلادی امکان دسترسی به وب سایت های ایمن را از دست می دهند.
 
به نقل از انگجت، طبق گزارشی جدید یک مرجع صدور گواهینامه به نام Lets Encrypt هشدار داده موبایل هایی با نرم افزار اندروید قدیمی تر از ۷.۱.۱ نوقا از ۲۰۲۱ میلادی گواهینامه اعتبار دریافت نمی کنند. به این ترتیب دسترسی موبایل های مذکور  به بسیاری از وب سایت های ایمن مسدود می شود.
 
Let's Encrypt یک مرجع صدور گواهینامه غیرانتفاعی است که توسط گروه تحقیقات امنیت اینترنت اداره می شود و گواهینامه های X.509 را برای رمزگذاری Transport Layer Security بدون پرداخت هزینه ارائه می دهد.
 
این مرجع  از یازدهم ژانویه ۲۰۲۱ میلادی اجازه ورود پیش فرضی  برای دسترسی به گواهینامه ای که این قابلیت را فعال می کند، را مسدود خواهد کرد. همچنین اجازه دسترسی از یکم سپتامبر سال آینده میلادی به طور کامل مسدود خواهد شد.
 
البته یک راه میانبر از طریق نصب فایرفاکس و استفاده از فروشگاه گواهینامه آن وجود دارد.
 
توسعه دهندگان برنامه به طور معمول پشتیبانی از سیستم های عامل قدیمی را قطع می کنند. این مرجع اعلام کرده حدود ۳۳.۸ درصد از کاربران اندروید در گوگل از نسخه های قدیمی تر از ۷.۱ استفاده می کنند و برخی فروشندگان سخت  افزار نیز پشتیبانی از دستگاه هایی با این سیستم عامل را قطع می کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.