اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 15, 2020
14:38 یکشنبه، 25ام آبانماه 1399
کد خبر: 118094

مدل‌های ارزیابی کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی تدوین شد

پروژه ارائه مدل‌های ارزیابی کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی در راستای کمک به برنامه ریزی توسعه محتوای بومی در کشور توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.
 
 
 به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه « ارائه مدلهای ارزیابی کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی» با هدف ارائه ابزاری نوآورانه به منظور ارزیابی توسعه محتوای الکترونیکی از طریق ارائه مدل‌های ارزیابی مناسب در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.
 
این پروژه در راستای کمک به برنامه ریزی توسعه کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی در کشور، در گروه خدمات و محتوای الکترونیکی در پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT اجرایی شده است.
 
از آموخته ها و نتایج اصلی پروژه می توان به آگاهی از سیاست‌های حوزه محتوای الکترونیکی بومی در اسناد بالادستی و قوانین کشور و همچنین ایجاد دانش فنی و راهبردی در خصوص طبقه بندی و ارزیابی محتوای الکترونیکی بومی اشاره کرد.
 
ارائه شاخص‌های ارزیابی کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی و همچنین شناسایی ویژگی‌ها و نیازمندی‌های اصلی و عوامل اثرگذار بر این حوزه جهت به کارگیری درست و مناسب این شاخص‌ها، باعث شناسایی فرصت‌هـا، چالش‌ها و محدودیت‌ها و مشــکلات تولید و کاربســت محتــوای الکترونیکــی بومی، دسترسی به دانش فنی و راهبردی ارزیابی محتوای الکترونیکی بومی و همچنین فراهم‌آمدن امکان مدیریت و نظارت دقیق بر وضعیت توسعه کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی و ارائه الگوهای مناسب جهت تسهیل فرآیند توسعه محتوا در فضای مجازی کشور می‌شود.
 
ارائه مدلهای ارزیابی مناسب برای سنجش محتوا،‌ گامی ضروری در جهت تسهیل توسعه و غنی‌سازی کمی و کیفی محتوای بومی به عنوان پایه و راهنمای تصمیم‌گیری‌های اساسی برای راهبری، نظارت و استمرار توسعه محتوای الکترونیکی بومی در سطح ملی در راستای تحقق تحولات محتوایی و  ساختاری است.
 
مخاطبین مدل ارزیابی پیشنهادی را می‌توان در سه دسته حاکمیت، بخش خصوصی و جامعه تقسیم‌بندی کرد که البته هر یک بر مبنای نوع اهداف و فعالیت خود، نقش خاصی را در زنجیره ارزش محتوای الکترونیکی بازی می‌کنند. 
 
برای به کارگیری نتایج به دست آمده در پروژه، فعالیت‌هایی همچون ارائه روش‌ها و سامانه های اندازه گیری و سنجش محتوای الکترونیکی بومی کشور و همچنین ایجاد ساز و کار رصد مستمر کمی و کیفی توسعه محتوای الکترونیکی بومی، که ضروری است در پروژه های بعدی مد نظر قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.