اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 16, 2020
11:01 دوشنبه، 26ام آبانماه 1399
کد خبر: 118116

گران نشدن اینترنت منطقی‌ترین اقدام در شرایط کرونا است

بتازگی رئیس سازمان فضای مجازی بسیج در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با انتقاد از وزارت ارتباطات از ارزان بودن اینترنت بشدت گلایه کرد و اینکه چرا دولت باید در برابر گرانی اینترنت قاطع ایستادگی کند؟ اما دلیل دولت برای گران نکردن اینترنت چه بوده است و افزایش نرخ قیمت اینترنت آن هم در شرایط کنونی و با شیوع کرونا چه پیامدهای منفی دربردارد؟ روزنامه ایران نظر کارشناسان و فعالان حوزه اینترنتی را در این باره جویا شده است.
اینترنت ارزان بهترین راهکار در دوران کرونا
خسرو سلجوقی کارشناس فضای مجازی معتقد است، اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه نمی‌دهد اینترنت گران شود چون می‌داند در شرایط کنونی اقدام صحیحی نیست.
سلجوقی به «ایران» گفت: گران نشدن اینترنت نتایج مثبتی در بخش‌های مختلف از جمله آموزش مجازی، دورکاری، خرید اینترنتی و… آن هم در دوران شیوع بیماری کرونا دارد و اثرات مثبت آن را کسی نمی‌تواند انکار کند و حتی اثرات الگاریتمی آن در آینده بیشترعیان خواهد شد. از سوی دیگر وقتی مردم  را تشویق می‌کنیم که در خانه بمانند یکی از راه‌های آن استفاده از فضای مجازی، دورکاری و ارائه خدمات از راه دور است و این با اینترنت ارزان ممکن می‌شود.
وی با بیان اینکه گران شدن اینترنت در این شرایط، موجب دسترسی کمتر از لحاظ تعداد کاربران و میزان زمان بهره‌برداری خواهد شد، افزود: در پاسخ اینکه برخی می‌گویند برعکس بسیاری از کالاها، فقط اینترنت در کشور گران نشده است و آن را با بقیه کالاها مقایسه می‌کنند باید گفت این مقایسه مع الفارق است اتفاقاً تفاوت اقتصاد دیجیتالی با اقتصاد معادن در همین موضوع است. در اقتصاد معادن با مصرف بیشتر، معدن از بین می‌رود ولی در اقتصاد دیجیتالی با مصرف بیشتر این اقتصاد شکوفاتر می‌شود.
این کارشناس فضای مجازی اعتقاد دارد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برابر گران شدن اینترنت ایستادگی نکرده است، بلکه راه راست و درست را جلوی پای ارائه دهندگان خدمات گذاشته است تا در بخش اقتصادی خود مرتکب اشتباهی نشوند یا همانند همین مسئول اشتباه فکر نکنند و تصمیم غلطی نگیرند.
اینترنت ارزان یک نیاز ضروری
رضا الفت نسب عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز اعتقاد دارد برخی تصور می‌کنند اگر اینترنت گران شود کاربران به سمت استفاده ار اینترنت نمی‌روند یا کمتر از این فضا بخصوص پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌کنند در حالی که قیمت اینترنت نمی‌تواند بازدارنده باشد، چرا که هم اکنون اینترنت و فضای مجازی جزو جدایی‌ناپذیر زندگی مردم شده است.
این فعال کسب و کارهای اینترنتی به «ایران» گفت: با وجود شیوع بیماری کرونا و تأکید بر خانه ماندن و آموزش مجازی، دورکاری، دریافت خدمات و… به اینترنت بیش از پیش نیاز است و در این مدت 9 ماه که از شیوع بیماری می‌گذرد مردم به استفاده از اینترنت بیشتر سوق داده شدند تا بتوان بیماری را کنترل کرد و این اقدام باید همچنان ادامه یابد تا مردم از خدمات بر بستر اینترنت بتوانند استفاده کنند و در خانه بمانند.
وی افزود: اگر وزیر ارتباطات تلاش کرد با شیوه‌های خود اجازه ندهد که قیمت اینترنت همانند دیگر کالاها افزایش پیدا کند به این برمی گردد که در حال حاضر با شیوع این بیماری جامعه بشدت نیاز به اینترنت با قیمت مناسب دارد تا کاربران در دورافتاده‌ترین نقاط محروم کشور نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
الفت نسب گفت: اگر مدل درست اقتصادی برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در نظر گرفته شود باید گفت ارزانی اینترنت می‌تواند ادامه دار باشد و از سوی دیگر عاملی خواهد بود تا اقتصاد ما بر بستر اینترنت رشد کند.
این فعال کسب و کارهای مجازی معتقد است باید محتواهای مناسبی هم برای اقشار مختلف مردم تهیه شود و از آنجایی که وزارت ارتباطات مسئول تهیه محتوا نیست بنابراین باید دیگر نهادهای مسئول بیشتر از قبل وارد میدان شوند تا مردم ضمن اینکه از خدمات داخلی بر بستر اینترنت استفاده می‌کنند در ابعاد دیگر مانند سرگرمی فیلم، بازی و… از پلتفرم‌های داخلی که مطابق با فرهنگ ماست، استفاده کنند.
شفاف‌سازی در قیمت‌ها
میلاد جهاندار فعال فین تکی معتقد است، فضای مجازی یک اکوسیستم است که باید تمام بخش‌های آن حتی بخش قیمت‌گذاری اینترنت آن بدرستی کار کند.
جهاندار به «ایران» گفت: نمی‌توان به پایین نگه داشتن قیمت یا حتی گران کردن آن افتخار کرد، بلکه باید قیمت‌ها در این اکوسیستم به‌صورت منطقی افزایش یا کاهش داشته باشد تا هم کاربران و هم شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی متضرر نشوند چون در هر دو صورت اقتصاد کشور متضرر می‌شود به همین دلیل باید قیمت گذاری‌ها به‌صورت منطقی صورت بگیرد.
وی افزود: افزایش قیمت و حتی ارزان بودن اینترنت دلیل بر استفاده از پلتفرم‌های داخلی یا خارجی نیست. تصمیم‌گیری مردم در انتخاب سرویس‌ها و استفاده از آنها تنها به قیمت اینترنت بستگی ندارد، بلکه کیفیت سرویس، محتواهای در دسترس پلتفرم‌ها، وجود اعتماد، امنیت و… از عواملی است که در انتخاب و تصمیم‌گیری مردم نقش دارد و صرفاً ارزانی و گرانی دخیل نیست.
این فعال فین تکی در ادامه گفت: اینکه بگوییم چرا قیمت‌ها را با توجه به تورم افزایش نمی‌دهند، حرف منطقی نیست قیمت‌گذاری اینترنت در دنیا براساس روش‌های متنوعی صورت می‌گیرد بنابراین بهتر بود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای به‌وجود نیامدن این حرف و حدیث‌ها درباره اینکه چرا قیمت اینترنت را گران نکرده، شفاف‌سازی کند.
وی با اشاره به اینکه آنچه در اکوسیستم فضای مجازی مهم است نحوه شفاف‌سازی قیمت‌گذاری و نظارت است، گفت: اگر متولیان روی این دو کار می‌کردند و اگر شفاف‌سازی در بخش قیمت گذاری‌ها انجام می‌شد و اینکه بر چه اساسی و چه مدلی قیمت‌ها را پایین نگه داشته‌اند، ارزشمندتر بود.
یک نقد نادرست
محمد معین کارشناس فضای مجازی نیز اعتقاد دارد همان‌طور که وزیر ارتباطات هم بارها گفته‌اند امروزه اینترنت برای کاربران مانند هواست و هم اکنون جزئی از سبد خانوار است و از آنجایی که بسیاری از کارها بر بستر اینترنت قابل انجام است بنابراین اگر هزینه اینترنت افزایش پیدا کند فشار مضاعفی به خانواده‌ها برای تأمین هزینه آن وارد می‌کند.
معین به «ایران» گفت: امروز به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و مرگ ‌و‌میر هزاران نفر، مسئولان بهداشتی تأکید به خانه ماندن مردم کرده و تشویق به استفاده از خدمات الکترونیکی، خرید و فروش اینترنتی، آموزش مجازی ودورکاری می‌کنند بنابراین با این احتساب میزان استفاده از اینترنت مردم نسبت به قبل افزایش می‌یابد و درآمد اپراتورها هم با این افزایش مصرف بالا می‌رود به همین دلیل گران کردن اینترنت در شرایط کنونی اقدام درست و سنجیده‌ای نیست.
وی افزود: تا چند ماه قبل مردم خیلی از اینترنت استفاده نمی‌کردند ولی امروز فقط در بخش آموزش مدارس 13 میلیون دانش‌آموز روزانه در حال استفاده از اینترنت هستند بخصوص طیف گسترده‌ای از مردم محروم و کم برخوردار بخصوص در مناطق روستایی برای آموزش مجازی یا برای امرار معاش و فروش محصولات خود از اینترنت استفاده می‌کنند بنابراین گرانی اینترنت در وضعیت کنونی اقتصادی باری بر دوش آنها خواهد بود.
این کارشناس معتقد است، برخی مسئولان باید به این نکته مهم توجه کنند که در دنیای دیجیتال و پیشرفته امروزی، اینترنت صرفاً اسبابی برای سرگرمی مردم نیست و باید رویکرد و نگاه خود را تغییر دهند.
معین، نقد رئیس سازمان فضای مجازی بسیج را نقد نادرستی خواند و گفت: اولاً برخلاف گفته برخی مسئولان مبلغ ترافیک خارجی دو برابر ترافیک داخلی است و کسانی که از محتواهای داخلی استفاده کنند نیم بها محاسبه می‌شود از سوی دیگر افزایش قیمت انگیزه‌ای بر استفاده از محتواهای پلتفرم‌های داخلی ایجاد نخواهد کرد باید محتوای غنی در اختیار کاربران قرار داد تا بیشتر به‌سمت پلتفرم‌های داخلی گرایش پیدا کنند.
وی اعتقاد دارد اگر دیگر سازمان‌ها نتوانسته‌اند قیمت‌ها را کنترل کنند باید از عملکرد آنها انتقاد کرد نه از عملکرد وزارت ارتباطات که توانسته در شرایط کنونی قیمت‌ها را پایین نگه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.