تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 16, 2020
15:01 دوشنبه، 26ام آبانماه 1399
کد خبر: 118141

دستورالعمل شناسایی الکترونیکی مشتریان بانکی در انتظار تصویب

 
 
«دستورالعمل شناسایی الکترونیکی مشتریان در ثبت نام غیرحضوری خدمات نظام بانکی» از سوی کارگروه بانکداری دیجیتال بانک مرکزی نهایی شده وبرای تصویب به معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی ارسال شده است.
 
در شرایط فعلی مشتریان و کاربران شبکه بانکی کشور برای دریافت هر سرویس جدیدی باید به بانک مراجعه کنند و یکبار احراز هویت شوند، اما در این مستند شرایطی فراهم شده است که امکان ارائه این خدمات به‌صورت غیر حضوری نیز وجود داشته باشد.
 
در این مستند پیش‌بینی شده که تحت چه شرایطی امکان احراز هویت الکترونیکی افراد برای افتتاح حساب وجود دارد و اگر بخواهند خدمات تسهیلاتی به مشتریان خود ارائه دهند باید چگونه آنان را دیجیتالی احراز هویت کنند.
 
یکی از مشخصه‌های خاص این دستورالعمل اجرایی شدن تصدیق هویت هم پیمان یا federated Authentication در شبکه بانکی کشور خواهد بود. طبق این پیش‌بینی به بانک‌های کشور اجازه داده خواهد شد تا تحت شرایط خاصی احراز هویت بانک‌های دیگر را بپذیرند و اگر یک نفر در یکی از بانک‌های کشور احراز هویت شده بود دیگر نیازی به احراز هویت مجدد فرد در بانک دیگری نباشد.
 
نهایی شدن و ابلاغ این دستورالعمل نیازمند اعمال تغییراتی در برخی از مقررات بانک مرکزی در خصوص نحوه احراز هویت بانک‌ها و همچنین تغییراتی در قانون مبارزه با پولشویی است.
 
هر چند پیشتر پیشنهاد اعمال تغییرات در تبصره سه اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی مبنی بر لزوم احراز هویت حضوری در بانک‌های کشور ارائه شده بود اما هنوز این تغییرات درقانون اعمال نشده است. شورای عالی مبارزه با پولشویی برای امکان‌پذیر شدن احراز هویت مجازی افراد، بند مربوط به دریافت مدارک هویتی معتبر و رویت آن را از آیین‌نامه اجرایی این قانون حذف کرد؛ اما برای اجرایی شدن این بند باید هیات وزیران و رئیس قوه قضائیه نیز با آن موافقت کنند.
 
همه‌گیری ویروس کرونا و الزام مردم به حفظ فاصله اجتماعی از سویی و الزام دستگاه‌های دولتی به ارائه خدمات غیر حضوری به مردم، لزوم احراز هویت به صورت دیجیتالی و غیر حضوری را بیش از پیش پررنگ کرده است. از همین رو به نظر می‌رسد شبکه بانکی کشور نیز برای ارائه هر چه بهتر خدمات خود باید به سمت ارائه خدمات غیر حضوری پیش رود. البته شبکه بانکی کشور پیش از سایر بخش‌های کشور ملزومات لازم برای احراز هویت دیجیتالی را فراهم کرده بود اما به نظر می‌رسد به دلیل موانع قانونی که پیش رویش قرار داد و به دلیل حساسیت‌های بیشتر این بخش، پیاده‌سازی این پروژه‌ها کمی طولانی شده است.
 
تصویب «دستورالعمل شناسایی الکترونیکی مشتریان در ثبت نام غیرحضوری خدمات نظام بانکی» در کنار دستورالعملی که کارگروه نظام‌های پرداخت برای احراز هویت دیجیتالی کاربران شبکه بانکی تنظیم می‌کند می‌تواند حلقه احراز هویت کاربران را تکمیل کند.
 
کارگروه نظام‌های پرداخت به صورت خاص روی موضوع احراز هویت غیرحضوری مشتریان بانک‌ها تمرکز کرده است. این کارگروه در حال تهیه سندی است که طبق آن مشخص خواهد شد بانک به صورت مشخص چه نوع خدمات غیرحضوری‌ای را می‌تواند به مشتریان خود ارائه دهند و برای احراز هویت این خدمات به مشتریان چه سازوکارها و استانداردهایی را اجرایی کند. تاکنون بیشترین تمرکز بانک مرکزی و شبکه بانکی برای احراز هویت مشتریان بر شبکه پرداخت و کارت بانکی بوده است. حال بانک مرکزی سعی می‌کند این تمرکز را از روی کارت بانکی به سمت شماره حساب سوق دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.