تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

November 17, 2020
11:19 سه شنبه، 27ام آبانماه 1399
کد خبر: 118159

آیا صنعت فناوری امریکا به آرامش می رسد؟

انتخابات امریکا با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید و هرچند هنوز دونالد ترامپ نتوانسته با شکست خود کنار بیاید ولی واقعیت این است که «جو بایدن»، ساکن بعدی کاخ سفید است و احتمالاً بسیاری از طرح‌های ترامپ که قرار بود اثرات آن در 4 سال دوم ریاست جمهوری اش نمایان شود با تغییراتی عمده همراه خواهد شد. یکی از صنایعی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ روزهای خوش اندکی داشت و برای خروج وی از کاخ سفید لحظه شماری می‌کرد، صنعت فناوری این کشور است. اما آیا با ورود بایدن، مشکلات این صنعت حل می‌شود و انتظارات غول‌های فناوری و ساکنان «سیلیکون ولی» برآورده خواهد شد؟
اولویت‌های «بایدن»
غول‌های فناوری امریکا که در انتخابات 2020 تمام قد پشت «جو بایدن» ایستادند تا این انتخابات ازهرگونه تقلب یا حملات هکری و تأثیر در آرای مردم دور بماند و درنهایت نام ترامپ از صندوق‌های رأی بیرون نیاید، حالا انتظار دارند«جو بایدن» حداقل برخی از دردسرهایی را که ترامپ در یک دوره 4 ساله برای صنعت فناوری امریکا ایجاد کرده از بین ببرد. اما واقعاً بایدن چقدر دغدغه فناوری را دارد؟ این موضوعی است که چندان نمی‌توان با قاطعیت درباره آن صحبت کرد چراکه وی کمتر درباره دیدگاهش نسبت به تکنولوژی صحبت کرده است.
 به محض اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا، وی جزئیات دستور کار دولت خود را در یک وب سایت انتقالی شرح داد. وی 4 اولویت را در دولت خود در نظر دارد که شامل کووید 19، بهبود وضعیت اقتصادی امریکا، برابری نژادی و تغییرات آب و هوایی است. بایدن در این وب سایت اشاره‌ای بسیار کمرنگ به موضوع فناوری داشته و البته در همین نگاه کلی هم یادآور شده است که با توجه به شیوع کرونا و نیاز به آموزش آنلاین مدارس، خرید آنلاین، پزشکی از راه دور و… توسعه پهنای باند اینترنت در امریکا بویژه در مناطق روستایی و کم درآمد را در اولویت خود دارد. وی همچنین ایجاد قوانین مشخص برای غول‌های فناوری را در نظر دارد اما هنوز مشخص نیست منظور بایدن از قانونمدار کردن بزرگان «سیلیکون ولی» چیست و باید منتظر ماند و دید.
 انتقادهای بایدن از شبکه‌های اجتماعی
هر چند بایدن کمتر درباره تکنولوژی صحبت کرده ولی پیش ازاین، انتقادهایی نسبت به شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس بوک داشته و گلایه کرده بود که چرا این پلتفرم‌ها اجازه داده‌اند اخبار جعلی بر بستر آنها پر و بال بگیرد. این موضوع در توئیت‌های «بیل روسو» معاون ارتباطات کمپین انتخاباتی بایدن کاملاً هویداست چراکه در یکی از توئیت‌هایش نوشت: عدم توانایی فیس بوک در برخورد با اطلاعات نادرست، رشته دموکراسی ما را پنبه می‌کند. وی همچنین بابت قدرت برخی کمپانی‌های فناوری و سایر صنایع ابراز نگرانی کرده بود. همین موارد کافی است تا افراد صاحبنظر حدس بزنند برخورد احتمالی بایدن با شبکه‌های اجتماعی چندان بهتر از ترامپ نخواهد بود.
یکی دیگر از موضوع‌های مورد توجه ترامپ که برخی معتقدند بایدن نیز همان راه را ادامه خواهد داد، مخالفت با ماده 230قانون حفظ حرمت ارتباطات(CDA) است. براساس ماده 230این قانون، شبکه‌های اجتماعی و سایر وب سایت‌ها در قبال آنچه از سوی کاربران آنها روی این پلتفرم‌ها پست می‌شود، مسئولیتی ندارند و مصون هستند. از نظر ترامپ و نمایندگان جمهوریخواه، ماده 230شرایطی را برای این پلتفرم‌ها فراهم کرده که هر آنچه می‌خواهند، انجام دهند به همین دلیل هم به‌دنبال طرحی تازه برای ایجاد محدودیت در این زمینه بودند. ازآنجا که «جو بایدن» هم پیش از این گفته بود ماده 230به دلایل مختلف ازجمله «تبلیغ دروغ» باید لغو شود، حالا بسیاری منتظرند این دردسر شبکه‌های اجتماعی در 4 سال پیش رو نیز ادامه دار باشد.
ماجرای شکایت از گوگل نیز یکی دیگر از مواردی است که انتظار می‌رود بایدن، روند ترامپ را دنبال کند.گفته می‌شود دولت بایدن قصد دارد شکایت از گوگل را ادامه دهد و احتمالاً دامنه این شکایت به فیس بوک، آمازون و اپل نیز خواهد رسید. اما موضوع شکایت از گوگل چیست؟ چندی پیش وزارت دادگستری امریکا به جرم نقض قوانین آنتی تراست (ضدانحصار) و استفاده از ابزار‌های غیرقانونی برای حفظ قدرت انحصاری، از آلفابت (شرکت مادرتخصصی گوگل) شکایت کرده است.در متن شکایت نامه آمده است: دو دهه قبل گوگل به‌عنوان یک استارتاپ فعالیت خود را آغاز کرد و با استفاده از روشی نوین برای جست‌و‌جو در اینترنت به شرکت محبوب «سیلیکون ولی» تبدیل شد اما امروز به خاطر مشتریان، تبلیغ کنندگان و تمام شرکت‌هایی که به اقتصاد اینترنتی وابسته هستند، به یک دروازه انحصاری برای اینترنت تبدیل شده است و یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهان به حساب می‌آید پس باید عملکرد ضد رقابتی گوگل متوقف شود.
انتظار برای واکنش مثبت بایدن
امــــا کمپانی‌هـــــای فنــــــاوری در چــــــــــه زمینه‌هایــی انتظــار واکنــش مثبت بایدن را دارند؟ طرفداران فناوری در واشنگتن در انتظار آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن» چهل و ششمین رئیس‌جمهوری امریکا هستند تا برخی سیاست‌های ترامپ در زمینه مهاجرت و ویزای ویژه افراد دارای مهارت بالا در زمینه تکنولوژی دگرگون شده و حتی برخی از این قوانین ناعادلانه لغو شود. برخی از بزرگ‌ترین نام‌های حاضر در «سیلیکون ولی» در طول ریاست جمهوری دونالد ترامپ مشکلات بسیاری داشتند و حتی در دادگاه مقابل دولت وی ایستادند. این افراد حالا بی‌تابانه منتظر آغاز فعالیت «جو بایدن» هستند تا این قوانین شکل دیگری به خود بگیرند. دولت ترامپ در ماه گذشته قوانین مهاجرت را باز هم تغییر داد و به این ترتیب کسب ویزایH-1B که ویژه افراد دارای مهارت بالا در زمینه‌های مختلف بویژه حوزه تکنولوژی است، بسیار سخت و تا حدی غیرممکن کرد. بیشتر این ویزاها به ملیت‌های چینی و هندی اعطا می‌شد ولی در ماه ژوئن 2020 این ویزا و سایز ویزاهای کار، تعلیق شد و در ماه گذشته نیز ترامپ با یک فرمان اجرایی، پذیرش مهاجر با ویزایH-1B را عملاً غیرممکن کرد و به این ترتیب بسیاری از این استعدادها و نیروهای کار خواسته یا ناخواسته، مجبور به ترک امریکا می‌شوند. «دیان هرناندز» از وکلای مهاجرتی مؤسسه Hall Estill گفت: ما دردهه 20 زندگی نمی‌کنیم حالا دیگر اقتصاد به موضوعی جهانی تبدیل شده و ما مجبور هستیم که رقابت پذیر باشیم وگرنه در درازمدت کشور ما آسیب جدی می‌بیند. ما انتظار داریم دولت بایدن از اهمیت این موضوع آگاه باشد و کار را از این سخت‌تر نکند تا کمپانی‌های فناوری امریکا همچنان در گردونه رقابت جهانی در جایگاه‌های نخست قرار بگیرند.
TechNet گروهی از مدیران اجرایی صنعت فناوری از کمپانی‌هایی همچون آمازون، اپل، سیسکو، دل(Dell)، گوگل و… نیز این فرمان را به چالش کشیدند، چراکه معتقدند این استعدادهای برتر می‌توانند به رشد و رقابت‌پذیری صنعت فناوری امریکا کمک کنند ولی ترامپ با سنگ‌اندازی‌هایش مقابل پای آنها، عملاً چوب لای چرخ این صنعت گذاشته و باعث می‌شود که از دیگر کشورها عقب بمانیم. این گروه در دادگاه‌هایی که برای مقابله با این قوانین تشکیل شد حضوری فعال داشتند و هر چند دادگاه درنهایت در مواردی به نفع این گروه حکم صادر کرد ولی آنها معتقدند این، کافی نیست و باید کل قانون تغییر کند نه اینکه برای ورود هر استعداد برتر خارجی به امریکا و اقامت وی، دادگاه تشکیل شود.
ترامپ معتقد است با اتخاذ قوانین سختگیرانه مهاجرتی، فرصت‌های شغلی در اختیار خود مردم امریکا قرار می‌گیرد. این قانون که از 7دسامبر لازم الاجراست بشدت بر نیروی کار حوزه فناوری تأثیرگذار است و حالا غول‌های «سیلیکون ولی» خوشحالند که ترامپ از سکونت مجدد در کاخ سفید بازمانده است و بی‌صبرانه در انتظار حضور جو بایدن هستند. چراکه گفته می‌شود قرار است این قوانین تا حد زیادی تغییر کرده و حتی شاید به طور کامل لغو شوند.
یکی دیگر از مشکلات حوزه فناوری امریکا تنش‌هایی است که ترامپ با چین ایجاد کرد و کمپانی‌های سیلیکون ولی انتظار دارند این رئیس‌جمهوری دموکرات و نمایندگان همسو در کنگره این موضوع را تا حدی متعادل کنند. بیشتر کمپانی فناوری امریکا نگران زنجیره تأمین کالا و هزینه بالای تأمین قطعات مورد نیاز خود، به‌دنبال رفتارهای ترامپ هستند. به‌دنبال قرار گرفتن هوآوی و برخی دیگر از شرکت‌های چینی در فهرست سیاه امریکا، کمپانی‌های امریکایی که قصد داشتند از فناوری 5G هوآوی بهره بگیرند با زیان‌های میلیارد دلاری مواجه شدند و با توجه به مشکلاتی که ترامپ برای فعالیت تیک تاک در امریکا ایجاد کرد فعالان حوزه فناوری در «سیلیکون ولی» نگران افزایش تنش بین دو کشور و اعمال تلافی جویانه پکن هستند که این موضوع تجارت برون مرزی را برای آنها بسیار سخت‌تر می‌کند.
 عصر طلایی کمپانی‌های فناوری
شاید بتوان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما را عصر طلایی کمپانی‌های فناوری دانست چراکه محل امنی برای ارتباط با سیلیکون ولی ایجاد کرده بود و حالا برخی انتظار دارند این روند تا حدی در دولت بایدن نیز مشاهده شود. طبق اطلاعات مرکز Center for Responsive Politics که مسائل مالی کمپین‌های تبلیغاتی را دنبال می‌کند، سرمایه‌گذاری در تبلیغات انتخاباتی «بایدن» در آوریل 2019 توسط دیوید کوهن مدیر شرکت بزرگ ارتباطی Comcast انجام شد و درنهایت کمپانی‌های اینترنتی 25میلیون دلار در این زمینه هزینه کردند. هم اکنون نیز «بایدن» و کامالا هریس، معاون او فهرستی از اسامی افرادی را منتشر کرده‌اند که هر کدام از آنها به یکی از آژانس های دولتی می‌رود و انتقال نرم قدرت از دولت دونالد ترامپ به دولت جو بایدن را برنامه‌ریزی می‌کنند. در میان آنها نام افرادی از کمپانی Airbnb، آلفابت، آمازون، فیس بوک، دل، دراپ باکس، لینکدین، لیفت، استرایپ و اوبر دیده می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.