اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

November 18, 2020
15:02 چهارشنبه، 28ام آبانماه 1399
کد خبر: 118219

پنتاگون به خرید اطلاعات میلیون‌ها کاربر مسلمان اپ‌های مذهبی متهم شد

 
یک شرکت آمریکایی با اتهام جمع‌آوری اطلاعات خصوصی کاربران از چند اپلیکیشن و فروش آن‌ها به شرکت‌های طرف قرارداد با ارتش آمریکا روبرو شد.
 
به گزارش ایندیپندنت، شرکت X-Mode توسعه دهندگان اپ موبایل را در ازای پرداخت پول به استفاده از کیت توسعه نرم افزار خود تشویق می‌کرده و سپس موقعیت مکانی کاربران را بدست می‌آورده است. آنطور که در گزارش آمده این شرکت در ازای ۵۰ هزار کاربر فعال روزانه به توسعه دهندگان ۱۵۰۰ دلار پرداخت می‌کرده است.
 
 
شرکت یاد شده اطلاعات جمع‌آوری شده را در اختیار کمپانی‌های مختلف از جمله Sierra Nevada Corporation، فعال در زمینه توسعه جنگ افزار سایبری و الکترونیکی و Systems & Technology Research فعال در حوزه تحلیل داده برای سازمان‌های اطلاعاتی قرار می‌داده است.
 
X-Mode مدعی است که از اطلاعات جمع‌آوری شده از کاربران برای مبارزه با تروریسم، ارتقا امنیت سایبری و پیش‌بینی میزان شیوع کرونا در مناطق مختلف استفاده کرده است. آنطور که در گزارش نوشته شده، کیت توسعه نرم افزار این شرکت در حدود ۴۰۰ اپلیکیشن مختلف از جمله اپ Muslim Pro با چند میلیون دانلود، اپ شمارش گام Accupedo و اپ هواشناسی Global Storms بکار رفته است.
 
Muslim Pro یک اپلیکیشن دعا و نیایش با بیش از ۹۸ میلیون دانلود است و وقت نمازها و مطالبی از قرآن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این اپ توسط سازندگان آن «محبوب‌ترین اپ اسلامی» لقب گرفته است.
 
تعدادی از توسعه دهندگان می‌گویند از اینکه شرکت X-Mode با پیمانکاران نظامی همکاری داشته بی‌خبر بوده‌اند و تعدادی دیگر فروش اطلاعات کاربران خود به شرکت‌های نظامی را تکذیب کرده‌اند. توسعه دهنده اپ Muslim Pro با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت از بالاترین استانداردهای حریم خصوصی و قوانین محافظت از داده تبعیت می‌کند و هرگز اطلاعات هویتی کاربران را به اشتراک نگذاشته است.
 
در ادامه گزارش آمده که ارتش آمریکا به ویژه ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده (USSOCOM) علاوه بر X-Mode، از ابزار موقعیت مکانی دیگری به نام Locate X متعلق به شرکت Babel Street برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران استفاده کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.