تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 20, 2020
12:26 جمعه، 30ام آبانماه 1399
کد خبر: 118260

اولین چراغ حضور استارتاپ‌ها در بورس روشن شد

 
 
پس از مدت‌ها تلاش، بالاخره اولین شرکت استارتاپی ایران وارد فرابورس شد و زمستان امسال شاهد نقش بستن نام آن بر تابلوی فرابورس خواهیم بود.
 
 حدود سه سال قبل زمزمه‌های ورود استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین به بورس آغاز شد، این تلاش زمانی شکل جدی‌تر به خود گرفت که بازدهی بورس به طرز عجیبی بالا رفت، رونق این بازار باعث شد از اوایل امسال برخی از استارتاپ‌های کشور اعلام کنند که به زودی حضور در بورس را تجربه خواهند کرد، حتی جلساتی نیز پیرو همین موضوع با وزیر اقتصاد برگزار شد که ماحصل آن رضایت‌بخش بود که خبر از حضور بدون مشکل استارتاپ‌ها به بورس می‌داد.
 
وزیر ارتباطات: رفع مشکلات اقتصادی استارتاپ‌ها با ورود به بازار بورس
 
اواخر بهار امسال وزیر ارتباطات درباره حضور استارتاپ‌ها در بورس صحبت کرد. «محمدجواد آذری جهرمی» با اشاره به این مساله که حضور شرکت‌های استارتاپی می‌تواند مشکلات اقتصادی بخش را مرتفع کند، گفت: در بازار بورس دو مدل شرکت داریم. یکی شرکت‌های حوزه تلکام که مشکل خاصی برای حضور در بورس ندارند، مانند شرکت ملی مخابرات و همراه اول که در حال حاضر در بورس فعال هستند.
 
شرکت‌هایی مانند آسیاتک و شاتل نیز در حال تلاش برای ورود به بازار بورس هستند، در حوزه فناوری اطلاعات شرکت‌های استارتاپی مانند اسنپ و تپسی که بزرگ شده‌اند و اکنون پیشران این حوزه هستند برای حضور در بورس علاقه‌مند هستند چرا که این کار شفافیت نظام ارزش‌گذاری و تامین منابع مالی آن‌ها را مشخص می‌کند، اما از آن‌جا که مشکلاتی در شناسایی ارزش دارایی‌های آن‌ها وجود دارد، ورودشان به بورس با تاخیر همراه شده است. پرونده‌های آن‌ها آماده و حمایت خوبی نیز صورت گرفته است.»
 
تقریبا با گذشت ۶ ماه از صحبت‌های وزیر ارتباطات و امیرناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره ضرورت حضور استارتاپ‌ها در بورس، یک استارتاپ حوزه حمل و نقل اینترنتی توانست مشکلاتی که برای ورود به بورس داشت را پشت سر بگذارد و به این عرصه ورود کند.
 
ورود این استارتاپ به فرابورس، توسط رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتر اعلام شد، مسعود خوانساری در توئیت خود نوشت: نماد تپسی به عنوان اولین شرکت استارتاپی به زودی بر تابلو فرابورس جای می‌گیرد.
 
این شرکت، اولین شرکت استارتاپی از میان چهار شرکتی است که پیش از این نامشان به عنوان شرکت‌های آماده حضور در بورس به گوش می‌رسید. شهریور ماه رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد پذیرش استارتاپ‌ها در بورس منتظر شکل‌گیری و نهایی شدن «بازار هدف» در فرابورس است. حالا با انتشار خبر ورود تپسی به بورس، به نظر می‌رسد که بازار هدف شکل گرفته و نهایی شده است.
 
تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار بورس
 
 امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات نیز صبح امروز در توئیتر خود نوشت: ورود تپسی به بازار سرمایه نشانه‌ای خوب برای سرمایه‌گذاران، خصوصا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است که می‌تواند آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی کشور تشویق کند.
 
او در پست اینستاگرامی خود به همراهی ویژه وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد، معاون علمی ریاست جمهوری و رئیس صندوق نوآوری برای ورود اولین استارتاپ به بازار بورس اشاره و از آن‌ها تشکر کرد.
 
زمستان؛ آغازی تازه برای استارتاپ‌های کشور
 
پیش‌بینی میلاد منشی‌پور، مدیرعامل این شرکت حمل و نقل اینترنتی زمستان را آغاز فعالیت این مجموعه بر تابلوی فرابورس می‌داند. نماد تپسی روی تابلو دوم فرابورس که در واقع تابلو اصلی فرابورس است قرار می‌گیرد نه تابلو هدف، این تابلو برای استارتاپ‌های کوچک و متوسط مناسب است.
 
چرا شرکت‌ها وارد بورس می‌شوند؟
 
یکی از اصلی‌ترین دلایلی که شرکت‌ها را به سمت حضور در بورس تشویق می‌کند جذب سرمایه برای توسعه بازار کارشان است، اولین استارتاپ ایرانی حاضر در بورس نیز دقیقا با همین هدف وارد شده است، به اعتقاد مدیرعامل این مجموعه، اتصال این بخش از صنعت نوآوری – طی یک دهه آینده به بزرگ‌ترین صنعت کشور تبدیل می‌شود- با بدنه اصلی اقتصاد می‌تواند پیشرفت‌های قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.