اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 20, 2020
12:47 جمعه، 30ام آبانماه 1399
کد خبر: 118267

حکمرانی در فضای مجازی نباید با سیاست گره بخورد

 
 
معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات گفت: مباحث مربوط به حوزه فناوری در کشور ما مبحث فنی نیست بلکه سیاسی و امنیتی است، باید از دیگران بیاموزیم و الگوهای متناسب را بومی‌ کنیم تا با یک تغییر ذهنی از این موانع سیاسی و امنیتی عبور کنیم.
 
در شصتمین جلسه «نقد و اندیشه» که در وزارت ارتباطات برگزار می‌شود، «بهزاد اکبری» عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس همراه با «بهزاد احمدی» معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات به بررسی ابعاد مختلف حکمرانی در فضای مجازی پرداختند.
 
کارشناسان با بیان این‌که امروز مفهوم فضای دیجیتال در جهان بزرگ‌تر از حکمرانی در فضای مجازی است و هر کشور با توجه به منافع ملی و تعاریف خود در این فضا حرکت می‌کند، تأکید کردند هیچ کشوری نه‌تنها در این فضا سلطه ندارد بلکه حکمران آن‌هم نیست و برای این‌که بتوانیم به حکمرانی در فضای مجازی با توجه به پتانسیل‌ها و منافع ملی کشور برسیم باید برخی راهکارها و الزامات را اجرا کنیم.
 
حکمرانی در فضای مجازی نباید با مسائل سیاسی گره بخورد
 
معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات در این نشست گفت: در کشور ما مباحث مربوط به حوزه فناوری، دیگر مبحث فنی نیست بلکه سیاسی و امنیتی است که حتی اقتصاد آن‌هم امنیتی است. باید از دیگران بیاموزیم و الگوهای متناسب را بومی‌ کنیم تا با یک تغییر ذهنی از این موانع سیاسی و امنیتی عبور کنیم.
 
بهزاد احمدی ادامه داد: ایرانی‌ها در سیاسی و امنیتی کردن تکنولوژی، رتبه اول را در جهان دارند و نمونه آن MMS (سرویس پیام چندرسانه‌ای) بود که بلافاصله تبدیل به یک موضوع هنجاری و تا حدودی سیاسی شد.
 
او با اشاره به این‌که دیگر به هویت واقعی افراد نمی‌توان بسنده کرد و هویت سایبری شکل‌گرفته است، گفت: از نظر من سه دیدگاه در حوزه حکمرانی در فضای مجازی وجود دارد. اولین دیدگاه پس از جنگ سرد شکل گرفت که اشاره به یک جهان تک‌قطبی دارد و لیبرالیسم بر آن حاکم است. بحث اینترنت یکپارچه در این دیدگاه مطرح شد که باید جریان آزاد اطلاعات در اینترنت وجود داشته باشد.
 
نگاه دوم به حکمرانی بین‌المللی زمانی به وجود آمد که برخی کشورها اعلام کردند اینترنت شبکه به‌هم‌پیوسته نیست بلکه کشورها بحث مرز را در فضای سایبری هم دارند. نگاه سوم به حکمرانی شرکت‌های بزرگ چندملیتی بین‌المللی هستند که این شرکت‌ها بازیگران این عرصه شده‌اند و برای خود یک مجموعه اکوسیستم تنظیم‌گری ایجاد کرده‌اند. آن‌ها عملاً عرصه را نه‌تنها از ما بلکه از سایر کشورها هم گرفته‌اند.
 
احمدی در ادامه راهکارهای حل مشکل حکمرانی در فضای مجازی را برشمرد و گفت: خارج شدن از نگاه سیاسی و جناحی و تغییر آن به‌سوی منافع ملی، تبدیل شدن نگاهی به فضای مجازی از زیرساخت به زیست‌بوم، تبدیل فضای مجازی از بازیگر به ابزار، برون رفت از ارجحیت نگاه ایجابی به سلبی، پذیرش روند طولانی دستیابی به حکمرانی در فضای مجازی و غیرامنیتی و سیاسی کردن حکمرانی در این فضا از جمله این راهکارها است.
 
خلأهای قانونی و تنظیم‌گری در کشور
 
بهزاد اکبری عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه نشست با بیان این‌که تمام ابعاد زندگی بشر امروز باوجود این تحولات تحت تأثیر قرار می‌گیرد، گفت: باید مدل‌های جدیدی برای حکمرانی به وجود بیاید. در کشور به بحث تنظیم‌گری کمتر توجه شده و ما هنوز رگولاتوری در لایه‌های محتوا و خدمات نداریم. در کشور بیش از ۷۰ درصد تولید محتوا مدیا است ولی ما هنوز در کشور در مورد تولید و عرضه محتوای مدیا تنظیم‌گر مشخصی نداریم و مورد مناقشه است که وزارت ارشاد، صداوسیما یا خود بخش آن را تنظیم کنند.
 
اکبری با تأکید بر اینکه در کشورمان خلأهای قانونی و تنظیم‌گری داریم، خاطرنشان کرد: در کشور هنوز قوانین سایبری مربوط به سال ۱۳۸۴ است و شما نگاه کنید در این سال‌ها چه تحولاتی اتفاق افتاده و جرائمی که در نظر گرفته‌شده متناسب با جرائم همان سال‌ها بوده است. امروز مسائل جدیدی در این حوزه ایجادشده ولی متأسفانه قانون‌گذار ما قانون را به‌روزرسانی نکرده است و هنوز با خلأ قانونی روبه‌رو هستیم.
 
عضو هیئت‌مدیره شرکت زیرساخت با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات با همین هدف پروژه بزرگی را شروع کرده است، گفت: با این پروژه کسب‌وکارهای ما به‌راحتی می‌توانند در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی حضور داشته باشند.
 
اکبری بابیان اینکه رویکردهای سلبی تکنولوژی را دچار چالش می‌کند، گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد ترافیکی که در اینترنت ردوبدل می‌شود با (SSL (Secure Socket Layer یا «لایه اتصال امن») رمزگذاری شده است و خواسته مردم در همه جای جهان حفظ حریم خصوصی است و این موضوع رویکردهای سلبی را چالش‌برانگیز می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.