رسانه‌های اجتماعی

November 21, 2020
10:56 شنبه، 1ام آذرماه 1399
کد خبر: 118273

تهدید گوگل، فیس بوک و توییتر برای ترک پاکستان

 
 
شرکتهای اینترنتی جهانی گوگل، فیس بوک، توییتر و شرکتهای دیگر در واکنش به بخشیدن قدرت سانسور محتوای دیجیتالی به رگولاتور داخلی در پاکستان، تهدید کردند از این کشور خارج خواهند شد.
 
 عمران خان، نخست وزیر پاکستان هفته گذشته به سازمان مخابرات این کشور اختیار داد به حذف و مسدود کردن محتوای دیجیتالی اقدام کند که به دولت صدمه می زند یا به شکلهای دیگری به یکپارچگی، امنیت و دفاع پاکستان لطمه وارد می کند.
 
این شرکتهای فناوری از طریق گروهی که اتحاد اینترنتی آسیا (AIC) نام دارد، اعلام کردند از قانون جدیدی که شرکتهای اینترنتی را توسط پاکستان هدف می گیرد، نگران شده اند. علاوه بر گوگل، فیس بوک و توییتر، این گروه نماینده شرکتهای اپل، آمازون، لینکدین،   SAP، اکسپدیا گروپ، یاهو، Airbnb، گرب، راکوتن، بوکینگ دات کام، لاین و کلودفلر است.
 
برای نخستین بار نیست که این غولهای فناوری نسبت به قانون جدید که در فوریه امسال در پاکستان پیشنهاد شد، ابراز نگرانی کرده اند. اعضای این گروه اوایل امسال پس از این که قانون مذکور توسط دولت پاکستان پیشنهاد شد، تهدید کردند از این کشور خارج خواهند شد و پاکستان در واکنش به این تهدید، عقب نشینی کرد و قول داد فرآیند مشاوره ای را با جامعه مدنی و شرکتهای فناوری برگزار کند.
 
در بیانیه گروه AIC آمده است: این مشاوره هرگز اتفاق نیافتاد و اعضای این گروه با قانون جدیدی که در پاکستان به اجرا گذاشته می شود، قادر به فعالیت در این کشور نخواهند بود.
 
تحت این قانون جدید، شرکتهای فناوری که موفق نشوند محتوای غیرقانونی را ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از هشدار مقامات پاکستان از پلتفرمشان حذف کنند، با جریمه حداکثر ۳.۱۴ میلیون دلار مواجه خواهند شد. پاکستان همانند هند از شرکتهای فناوری خواسته است دفاتر محلی در این کشور ایجاد کنند.
 
مقررات جدید در حالی به اجرا گذاشته می شود که پاکستان برخورد با محتوای اینترنتی که نامناسب ارزیابی می شود را در ماههای اخیر تشدید کرده است. این کشور پیشتر بازی موبایلی محبوب PUBG را ممنوع کرد و ماه گذشته هم موقتا سرویس ویدیویی تیک تاک را مسدود کرده بود.
 
بر اساس گزارش تک کرانچ، کشورهایی مانند پاکستان و هند در درآمدهای مالی شرکتهای اینترنتی سهم کوچکی دارند اما هند که در سالهای اخیر چندین قانون حمایت گرایانه را تصویب کرده است، به دلیل بزرگی بازار این کشور با اعتراض مشابه شرکتهای اینترنتی روبرو نشده است. هند بزرگترین بازار گوگل و فیس بوک از نظر شمار کاربران به شمار می رود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.