تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 23, 2020
11:03 دوشنبه، 3ام آذرماه 1399
کد خبر: 118350

انتخابات نصر تهران و البرز را رایگان برگزار کردیم

 
 
همراستا برگزارکننده انتخابات الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران اعلام کرد که سال گذشته در فراخوان سازمان فناوری اطلاعات برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی به همراه چندین شرکت دیگر شرکت کرده بودند و امسال مهرماه طی تماسی به آنان اعلام شد تا انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران را رایگان بر بستر بلاک‌چین برگزار کنند.
 
مهرداد فرنوش، مدیرعامل شرکت همراستا مجری برگزاری انتخابات الکترونیکی سازمان نصر تهران و البرز با اشاره به فرایند انتخاب این شرکت گفت: «پس از بررسی‌های سازمان فناوری اطلاعات ما برای برگزاری انتخابات بربستر بلاکچین در وزارت علوم انتخاب شدیم. توسعه این بستر از اواخر سال گذشته و اوایل امسال آغاز شد؛ اما به خاطر اوج شیوع کرونا این موضوع از سمت وزارت علوم و سازمان فناوری اطلاعات مسکوت ماند. تا اینکه با بررسی سازمان نظام صنفی و اعلام قبولی ما برگزاری انتخابات را به صورت رایگان و به عنوان مسئولیت صنفی و اجتماعی همراستا انجام دادیم.»
 
ششمین دور از انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران  روز گذشته (اول آذرماه) به پایان رسید. گرچه برگزاری آن به صورت الکترونیکی و بربستر بلاکچین بود؛ اما در ساعات اولیه برگزاری انتخابات در پنج‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه برخی از اعضای نصر به دلیل مشکلات فنی و زیرساختی نتوانستند رای خود را ثبت کنند و به همین خاطر انتخابات دو روز دیگر هم تمدید شد.
 
فرنوش، مدیرعامل شرکت همراستا، با اشاره به اینکه گزارش فنی اختلالات در اختیار هیات نظارت و هیات اجرایی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای قرار گرفته است، گفت: «منشا اصلی این اتفاق چندین مورد بود؛ با شروع انتخابات یعنی ۱۰ و نیم صبح رو پنجشنبه چندین حمله صورت گرفت. بعد از اینکه این حمله‌ها را رفع کردیم. تعداد تراکنش‌هایی که به سمت بستر بلاکچین آمده بود، افزایش یافته بود به همین خاطر برخی از اعضای سازمان نصر تهران نتوانستند رای خود را ثبت کنند یا داده نامزدهای انتخابات را دریافت کنند.»
 
 
مهرداد فرنوش مدیرعامل شرکت همراستا معتقد است که می‌توان بر ابعاد بزرگتری انتخابات بربستر بلاکچین برگزار کرد
فرنوش ادامه داد: «ساعت حدود ۵ تا ۶ بعدازظهر روز پنجشنبه مشکل ثبت رای و دریافت داده نامزدهای انتخابات را رفع کردیم. پس از آن تا دیروز که انتخابات به پایان رسید، شرایط پایدار بود.»
 
به گفته فرنوش هفته گذشته انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان البرز بربستر بلاکچین با موفقیت و بدون مشکل برگزار شد. او گفت: «البته این حمله‌ها روی بلاک‌چین رخ نداد فقط تعداد درخواست‌ها روی بلاک‌چین زیاد بود و به مرور تا ساعت ۱۰ شب این درخواست‌ها انجام شد. این حمله‌ها به اپلیکیشنی صورت می‌گرفت که با بستر بلاکچین در ارتباط بود.»
 
مدیرعامل شرکت همراستا در صحبت‌های خود درمورد اینکه آیا پیش‌بینی چنین اختلالاتی را داشتند، گفت: «ما خود را برای اختلال آماده کرده بودیم؛ اما در زمان انتخابات چند موضوع با هم رخ داد یعنی هم حمله‌‌ها اتفاق افتاد، هم ترافیک پیش‌بینی نشده و هم حجم درخواست‌ها افزایش یافت. تمام این موارد سبب شد تا شرایط از آن‌چیزی که ما فکر می‌کردیم، بحرانی‌تر شود.»
 
براساس گفته فرنوش چون شمارش آرا و ثبت آرا بربستر بلاکچین انجام می‌شد، به همین خاطر حملات و اختلال‌ها روی این رای‌گیری و شمارش تاثیر نداشت. فرنوش همچنین افزود: «از ساعت ۱۰ و نیم که ترافیک افزایش یافت تا ساعت پنج تا شش بعدازظهر که از حجم ترافیک کاسته شد و ساعت ده شب که فشارها کاهش یافت، در این مدت رای‌ها ثبت می‌شد و اینطور نبود که سیستم به صورت کامل از دسترس خارج شود؛ اما با کندی زیادی روبه‌رو بود. یعنی افراد بسیاری تلاش می‌کردند رای دهند؛ اما تعداد کمی از آنها می‌توانستند رای خود را ثبت کنند.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا قابلیت برگزاری انتخابات در ابعاد بزرگتر را دارد، گفت: «من معتقد هستم که می‌توان براین بستر انتخابات دیگر را برگزار کرد. اگر در انتخابات در ابعاد بزرگتر محدودیت‌هایی چون قانون و آیین‌نامه‌ها وجود نداشته باشد. به نظر من با تمام اختلالاتی که پیش آمد، این شروع بزرگی بود. نباید فراموش کنیم که این انتخابات اولین پروژه بلاک‌چینی در سطح کشور بود که در این ابعاد اجرایی می‌شد و در آینده هم از طریق شرکت همراستا یا از طریق شرکت‌های دیگر می‌توان چنین پروژه‌هایی انجام داد.»
 
او در مورد اینکه آیا پیش از این هم انتخاباتی بربستر بلاکچین برگزار شد، افزود: «به صورت داخلی از این پلتفرم استفاده کرده بودیم؛ اما به عنوان یک محصول که شرکت‌ها یا سازمان‌ها انتخابات خود را روی این بستر برگزار کنند، تاکنون آن را تجربه نکرده بودیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.