اپلیکیشن

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 23, 2020
11:48 دوشنبه، 3ام آذرماه 1399
کد خبر: 118360

امکان افتتاح حساب الکترونیکی در بانک ملی فراهم می‌شود

 
 
امکان افتتاح حساب به صورت کاملا الکترونیکی به زودی در بانک ملی فراهم می‌شود. در این صورت افتتاح کنندگان حساب برای افتتاح حساب دیگر نیازی به مراجعه به شعب بانک ملی ندارند بلکه از طریق اپلیکیشن ایوا و «نشان بانک» می‌توانند اقدام به افتتاح حساب برای خود کنند.
 
  «نشان‌بانک» بخشی در اپلیکیشن ایوا است که مشتری می‌تواند در یک شعبه مجازی، تمام خدمات موردنیاز پرداختی و امور بانکی خود را انجام دهد. شرکت پرداخت الکترونیک سداد مردادماه امسال محصول  «نشان بانک» اپلکیشن ایوا را را به عنوان شعبه مجازی  رونمایی کرد. از مردادماه تاکنون سرویس‌هایی چون «تسهیلات کرونایی»، «امضا الکترونیکی»، «موجودی کارت»،‌ «کارت به کارت» و غیره را عرضه کرده است. به زودی سرویس «افتتاح حساب» هم به این بخش اضافه می‌شود.
 
محمدعلی محمودزاده، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد با بیان اینکه افتتاح حساب به زودی در نشان‌بانک ایجاد خواهد شد، گفت: «وقتی فردی به شعبه مراجعه می‌کند، می‌خواهد حسابی افتتاح و پس از آن براساس حساب خود کارت بانکی یا دسته چک دریافت کند. همه این موارد را در ایوا پیش‌بینی کردیم و در حال پیاده‌سازی افتتاح حساب در نشان‌بانک ایوا هستیم.»
 
محمودزاده درمورد خدمات دیگر «نشان‌بانک» گفت: «از مردادماه محصول «نشان‌بانک» ایوا به عنوان شعبه مجازی را در وزارت اقتصاد رونمایی کردیم. از مردادماه همچنین در این محصول اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا را به صورت جدی شروع کردیم.یک ماه بعد اعطای تسهیلات با وثیقه قرار دادن سهام عدالت را در چند استان به صورت پایلوت آغاز کردیم و همچنان دوران پایلوت خود را سپری می‌کند. البته گسترش این محصول در سراسر کشور از نظر فنی مشکلی ندارد.»
 
او ادامه داد: «یکسال است که مطالعات درمورد طراحی بانک دیجیتال در بانک ملی را آغازکردیم، برنامه‌ریزی‌ها انجام شده، رایزنی‌ها با سازمان‌های مختلف که سخت‌ترین بخش این فعالیت بود، صورت گرفته است. البته ما زمانی که از طراحی بانک دیجیتال صحبت می‌کنیم، دو بحث احراز هویت و امضای دیجیتال اولین موضوعاتی هستند که باید به آنها توجه کرد.»
 
به گفته محمودزاده از مردادماه هم بحث امضای الکترونیکی را پیاده‌سازی کردند و البته این امضا با باقی امضاهای الکترونیکی تفاوت دارد. او در توضیح این تفاوت بیان کرد: «امضای الکترونیکی «نشان‌بانک» انکارناپذیر است. پیشتر اگر فردی به محاکم قضایی و سازمان‌های نظارتی مراجعه می‌کرد، می‌توانست به راحتی این امضا را انکار کند و عدله کافی برای دفاع از موضوع امضا الکترونیکی وجود نداشت. هم‌اکنون امضای الکترونیکی سداد به خاطر امنیت بالا و روش اخذ امضا جواز و تصدیق نهادهای قضایی و نظارتی را دریافت کرده است.»
 
محمودزاده همچنین بیان کرد: «حالا که امکان احراز هویت و دریافت امضای الکترونیکی به صورت مجازی فراهم شده است، ارائه سرویس‌های دیگر مشکل نیست. مشتری باید برای دریافت یکسری شعبه بانک مراجعه می‌کرد و اسنادی را امضا می‌کرد و احراز هویت می‌شد. حالا ما می‌توانیم این دو سرویس را به صورت غیرحضوری فراهم کنیم.»
 
براساس گفته‌های محمودزاده اعطای تسهیلات یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین فعالیت‌ها است که در شعب بانک‌ها انجام می‌گیرد و حالا سداد در «نشان‌بانک» این سرویس را به صورت غیرحضوری ارائه می‌دهد.
 
او همچنین تاکید کرد: «حتی هفته گذشته مصوبه‌ای در هیات مدیره بانک ملی صادر شد تا تسهیلات خرد به روال سابق پرداخت نشود و از طریق نشان‌بانک انجام بگیرد.»
 
 
به گفته مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیکی سداد آنها با شهرداری‌های سه استان در حال مذاکره است تا کیف‌پول آنها را به کیف پول اپلیکیشن ایوا متصل کنند.
 
شعبه‌های مجازی
«نشان‌بانک» شعبه‌های متعدد دیگری هم خواهد داشت که محمودزاده در مورد این شعبه‌ها به پیوست گفت: «ما این سیستم را به صورتی طراحی کردیم تا امکان ایجاد شعبه‌های متعدد «نشان بانک» در اپلیکیشن‌های مختلف بانکی وجود داشته باشد. بانک ملی هم این اختیار را به ما داده است تا این شعبه‌ها را راه‌اندازی کنیم. یعنی در فاز اول در سایر اپلکیشن‌های بانک ملی شعبه‌ای پیاده‌سازی کنیم و سپس در فازهای بعدی در اپلیکیشن‌های بزرگ و پرمخاطب که مورد تایید بانک ملی هستند امکان ارائه سرویس‌های نشان بانک را فراهم خواهیم کرد. این سیستم به شکلی طراحی شده تا سرویس‌ها را متناسب با آن بستر و شرایط اپلکیشن پیاده‌سازی کنیم. ارائه سرویس‌ها در شعبه‌ها هم در اختیار ما خواهد بود یعنی می‌توانیم سرویس‌ها را در شعبه‌ای محدود کنیم یا به برخی از اپلیکیشن‌ها سرویسی را عرضه نکنیم.»
 
او در ادامه اضافه کرد: «از آن رو که شعب بانک ملی درجه‌بندی دارد و همه سرویس‌ها در همه شعب عرضه نمی‌شود. در ایوا هم طراحی ما به این شکل است که امکان دارد همه سرویس‌ها را در همه شعب ایوا یا اپلیکیشن‌های مختلف ارائه نشود.» او در پاسخ به این سوال که فقط این سرویس‌ها را در اختیار مشتریان بانک ملی می‌گذارید یا مشتریان سایر بانک‌ها نیز می‌توانند از این خدمات بهره برند گفت: «در حال حاضر به مشتریان بانک ملی خدمت‌رسانی می‌کنیم و سپس به مشتریان بانک‌های دیگر هم سرویس‌های خود را عرضه خواهیم کرد.»
 
او در مورد تعدد اپلیکیشن‌های بانک ملی و در پاسخ به این سوال که آیا این اپلکیشن‌ها نمی‌توانستند تجمیع شوند، گفت: «فعالیت هیچ‌کدام از این اپلیکیشن‌ها موازی دیگری نیست. بلکه تمام آنها در راستای یکدیگر فعالیت می‌کنند. یک پیام‌رسان داریم که قابلیت بانکی دارد. حتی پیش‌بینی کردیم تا یک شعبه از نشان‌بانک را در بله دایر کنیم. بام بانک ملی سامانه بانکداری الکترونیکی است. قرار است یکسری از سرویس‌ها که نتوانستیم روی بام پیاده‌سازی کنیم در قالب نشان‌بانک راه‌اندازی شود.حتی در اپلکیشن شصت هم می‌خواهیم یک شعبه دایر می‌کنیم.»
 
محمودزاده درپاسخ به این سوال که داده‌‌های تمام این اپلکیشن‌ها در سامانه‌ای متمرکز است، گفت: «تمام سرویس‌ها به کربانک ملی وصل هستند و بانک ملی در لحظه تمام این سرویس‌‌ها را مانتیور می‌کند. این اپلیکیشن‌ها شعب مجازی بانک محسوب می‌شوند. تفاوتی ندارد که مشتری از کدام یک سرویس دریافت می‌کند.»
 
کیف‌پول ایوا
دی ماه سال گذشته شرکت پرداخت الکترونیکی سداد کیف پول خود را در اپلیکیشن «ایوا» فعال کرد. بانک مرکزی نیز شهریورماه ضوابط صدور کیف ‌پول الکترونیکی را ابلاغ کرد. حال مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیکی سداد در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که در چند ماه اخیر کیف‌ پولشان را توسعه و براساس ضوابط مورد نظر بانک مرکزی تطابق دادند. محمودزاده همچنین بیان کرد که کیف پول ایوا هم در مجموعه «نشان بانک» وجود دارد و همراه سرویس‌های دیگر به سایر اپلیکیشن‌ها عرضه می‌شود.
 
به گفته محمودزاده پیشتر برخی شهرداری‌ها در استان‌های دیگر بحث کیف پول را در دستور کار خود قرار داده‌ بودند و هم‌اکنون سداد در حال مذاکره با سه استان از جمله تهران است تا کیف پول خود را به کیف پول آنها متصل کند. او همچنین افزود:«کیف پول ما قرار است به کیف پول شهرداری‌ها متصل شود و خدمات شهری هم ارائه خواهیم دادیم. حدود ۸۰ درصد از پوزهای ما قابلیت ارائه سرویس کیف پول را هم دارد تا مشتری پرداخت را به جای کارت از طریق کیف پول‌هایی که روی اپلکیشن ایوا است، انجام دهند. البته هرکیف پولی که برای پذیرندگی با ما وارد تعامل شود، روی پوزهای ما هم می‌تواند سرویس خود را عرضه کند.»
او در مورد اینکه آیا با کیف‌پول‌های دیگر وارد تعامل شدند، گفت که با کیف‌پو‌ل‌های دیگر هم تعامل کردند و در حال پیاده‌سازی هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.