اپلیکیشن

تلفن همراه

November 25, 2020
11:29 چهارشنبه، 5ام آذرماه 1399
کد خبر: 118433

بررسی رفت و آمد کاربران «بلد» زیر سایه کرونا

 
بلد به عنوان نقشه و مسیریاب گزارشی از رفتار کاربران خود در مسیریابی و جست‌وجوی مکان‌ها از اسفند سال ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ منتشر کرده که نمایانگر تغییراتی در رفتار کاربران در مسیریابی و جست‌و‌جوی مکان های پربازدید است. این گزارش با بررسی رفتار ۵ میلیون کاربر این نقشه و مسیریاب نشان می‌دهد که تعداد مسیریابی‌های خروجی از تهران در ماه خرداد به سمت آزادراه شمال به بیشترین حد خود در این هشت ماه رسیده است. همچنین اطلاعات این نقشه و مسیریاب نشان می‌دهد که  با افزایش مسیریابی و جست‌و‌جوی مراکز تفریحی، میزان مراجعه به مراکز درمانی هم افزایش یافته است.
 
 آنچه در این گزارش بیش از پیش خودنمایی می‌کند این است که رفت‌وآمد در اسفند‌ ماه و با تایید خبر شیوع ویروس کرونا در کشور روند نزولی داشته؛ اما یک ماه بعد و از فروردین تا پایان مهر ماه این رفت‌وآمدها طبق اتفاقاتی مانند تعطیلی‌های رسمی با افزایش روبه‌رو شده است.
 
مسیرهای پرتردد: گیلان و مازندران
در گزارش بلد برای بررسی رفتار رفت‌وآمدی کاربرانش طی ۸ ماه گذشته  مسیرهای پرتردد از استان تهران به استان‌های قم، مازندران، گیلان، اصفهان، البرز، مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است. براساس این بررسی‌ها در اغلب مسیرهای بین استانی در ماه اسفند و فروردین، تردد افت بسیار شدیدی کرده اما در نهایت جابه‌جایی در مسیرهای پرتردد بین استانی در خرداد به بیشترین اندازه خود در این هشت ماهه رسیده است. بعد از ماه فروردین تعداد مسیریابی‌ها از تهران به سمت این مسیرها به شکل پیوسته، به غیر از افت نسبی در تیرماه، در بقیه ماه‌ها رو به رشد بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که بیشترین رشد مسیریابی به گیلان و مازندران به ماه خرداد به عنوان ماهی که بیشترین تعطیلات را دارد مربوط می‌شود که در ماه‌های بعد نوسان داشته است.
 
 
براساس بررسی‌های بلد بیشترین رشد مسیریابی به گیلان و مازندران به ماه خرداد به عنوان ماهی که بیشترین تعطیلات را داشته مربوط می‌شود.
در ادامه گزارش بلد ترافیک در آزادراه‌های کشور را نیز مورد بررسی قرار داده است. آنطور که در این گزارش آمده سرعت خودروها در جاده‌ها نماینگر شلوغی و خلوتی آزادراه‌هاست. هرچه یک خودرو در آزادراه با سرعت کمتری حرکت کند، یعنی آنجا بار ترافیکی بیشتر و در نتیجه شلوغ‌تر بوده است. طبق بررسی‌های بلد، بیشترین بار ترافیکی از این نظر در خروجی شهر تهران به آزادراه شمال شکل گرفته است؛ چرا که شدیدترین افت سرعت یا بیشترین میزان ترافیک در این ۸ ماه مربوط به ماه فروردین بوده که همین خروجی را بسیار شلوغ کرده است. در مقابل در همین ماه در آزادراه تهران-کرج سرعت خودروها بیشتر بوده که نشان می‌دهد بار ترافیکی در آن  بسیار کمتر شده است.
 
پرجست‌وجو‌ترین مکان‌ها: بیمارستان و مراکز تفریحی
با شروع شیوع ویروس کرونا در کشور بلد و نشان به عنوان دو مسیریاب و نقشه داخلی قابلیت‌های مختلفی به برنامه‌های خود اضافه کردند، از جمله نمایش مراکز درمانی همراه با جزئیات اطلاعاتی این مراکز. در اواسط اسفند ماه نیز بلد در گزارشی اعلام کرد که از میان ۱۰۰ نقطه پرتردد کاربران در روزهای ۲۰ تا ۲۲ اسفند ماه، بیش از ۵۰ نقطه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اختصاص دارد. حالا نیز بررسی‌های بلد در مورد پرجست‌وجوترین مکان‌ها از سمت کاربرانش نشان می‌دهد که مراکز درمانی هنوز در صدر جست‌وجوهای کاربران قرار دارند، هرچند که در این بین با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در ۸ ماه گذشته میزان جست‌وجوی افراد برای پیدا کردن مکان‌های تفریحی نیز قابل توجه بوده است.
 
 
در ۸ ماه گذشته جست‌وجو در بین مراکز تفریحی و درمانی در رده پرجست‌وجوترین مکان‌های نقشه و مسیریاب بلد بوده‌اند.
نمودارهای گزارش جدید بلد نشان می‌دهد که در خرداد ماه جست‌و‌جوی مکان‌های پربازدید مثل پارک و رستوران روی نقشه رشد زیادی یافته است. از طرف دیگر فعالیت سینماها که از اسفندماه تعطیل شده بود، از ابتدای تیرماه از سر گرفته شده و از اول تیرماه تا یک هفته بعد جست‌و‌جوی سینما به بالاترین سطح رسیده و به مرور کاهش یافته است. بر اساس نمودارها در همین برهه زمانی (هفته آخر خرداد ماه) بیشترین میزان مراجعه به بیمارستان هم با راهنمایی بلد ثبت شده است.
 
بعد از تعطیلات خرداد به مرور مراجعه به این مکان‌های تفریحی هم کمتر شده است. همچنین این نمودارها نشان می‌دهد که میزان مراجعه افراد بعد از تعطیلات خرداد به داروخانه و بیمارستان‌ها، به همان سرعت و نسب کاهش نیافته و اتفاقا مسیریابی کاربران به این مراکز درمانی تا مهرماه فرایند صعودی داشته است.
 
نگاه به نمودار ماه مهر مشخص می‌کند که در این ماه مسیریابی و جست‌و‌جوی مراکز درمانی در بلد افزایش یافته است. آن هم در حالی که گزارش‌های «بلد» می‌گوید که دقیقا قبل از این تاریخ بار دیگر میزان مراجعه افراد به رستوران و پارک‌ها و حضور در فضاهای شهری رو به رشد بوده است.
 
نوسان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
گزارش بلد میزان استفاده افراد از وسایل حمل و نقل عمومی در روزهای شیوع کرونا را نیز به نمایش گذاشته است. در این اپلیکیشن امکانی برای مسیریابی ترکیبی به کاربران داده شده که با جست‌وجوی مقصد، ترکیبی از سرویس‌های مختلف حمل‌و‌نقل عمومی را به او پیشنهاد می‌کند. بر اساس این اطلاعات، این شیوه مسیریابی در تیر و مرداد کاهش، در شهریور افزایش و دوباره در مهرماه کاهش یافته است. این نوسان‌ها ممکن است تحت تاثیر تصمیمات شهری درباره طرح ترافیک بر میزان استفاده کاربران از وسایل حمل و نقل عمومی در هشت ماهه گذشته رخ داده باشد.
 
 
این گزارش نشان می‌دهد که در زمان اعلام خبر شیوع ویروس کرونا یعنی اسفند ۱۳۹۸ میزان رفت‌وآمد در شهر به شدت کاهش داشته و بعد از این ماه مجدد رفت‌وآمد در شهر به حالت عادی بازگشته است.
علاوه بر مسیریابی بین شهری، به طور کلی باید گفت که در کل کشور از اواخر اسفند تا اواخر فروردین، افراد کمتر در سطح شهری و بین شهری جابه‌جا شده‌اند. بیشترین میزان جابه‌جایی افراد به اواخر شهریور و نیمه مهرماه برمی‌گردد. همچنین میزان جابه جایی افراد در تعطیلات رسمی و روزهای تعطیل متوالی کاهش پیدا کرده و جابه جایی در این روزها در سطح شهر هم کمتر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.