سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 25, 2020
16:51 چهارشنبه، 5ام آذرماه 1399
کد خبر: 118461

پهپاد زنبور عسل از دشوارترین موانع عبور می‌کند

 
 
محققان استرالیایی از تولید پهپاد کوچک تازه‌ای با الهام از زنبورهای عسل خبر داده‌اند که می‌تواند در بسته‌ترین محیط‌ها از لابلای موانع متعدد پرواز کند.
 
 به نقل از نیواطلس، در سال‌های اخیر پرندگان و جانداران مختلفی الهام بخش تولید انواع ربات و پهپاد بوده‌اند. زنبور عسل از جمله این موجودات است که از توانایی بالایی برای پرواز در محیط‌های بسته و عبور از لابلای موانع برخوردار است و بدون برخورد از کنار آنها می‌گذرد.
 
پهپاد زنبور عسل تولید شده توسط پژوهشگران استرالیایی می‌تواند وضعیت و شکل ظاهری خود را برای پرواز در فضاهای تنگ تغییر دهد و این کار را به خوبی و متناسب با شرایط انجام می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد زنبورهای عسل علیرغم مغز کوچکی که دارند می‌توانند اطلاعات دریافتی از محیط اطراف را در حین پرواز به خوبی پردازش کنند و بدن خود را برای عبور از موانع مختلف با شرایط موجود سازگار و هماهنگ کنند. این توانایی به خصوص در زنبورهای عسل بیشتر است و آنها می‌توانند بدون برخورد با دیواره‌های یک تونل از درون آن عبور کنند یا از فضاهایی عبور کنند که از فاصله دو بال آنها باریک‌تر است.
 
زنبورهای عسل با اسکن چشمی شکاف‌های محیط اطراف و تهیه نقشه‌ای جامع در مغز خود می‌توانند بدنشان را برای عبور از یک حفره یا مانع پیچ و تاب بدهند و حالا همین اطلاعات الهام بخش تولید یک ربات پرنده شده است.
 
این ربات نیز با مشاهده موانع به محاسبه شرایط محیطی می‌پردازد و سپس تصمیم می‌گیرد که برای عبور از آنها باید چه حالتی به خود بگیرد. محققان امیدوارند بعد از تکمیل بررسی‌ها بر روی نمونه اولیه این ربات انواع بیشتری از آن را تولید کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.