تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 26, 2020
18:11 پنجشنبه، 6ام آذرماه 1399
کد خبر: 118493

دلایل تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌وکارها چیست؟

چهارم آذر خبری از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی منتشر شد مبنی بر ایجاد درگاه یکپارچه نظارت کسب‌وکارها به‌صورت متمرکز با نام «پایشگر هوشمند» که تا حد زیادی بتوانند از وقوع تخلفات معاملاتی قابل انجام در اینترنت پیشگیری کنند. حدود ۳۲۵ هزار کسب‌وکار هم مورد پایش قرار گرفتند و از این تعداد ۲۸۵۰ کسب‌وکار متخلف شناسایی شدند و درنهایت نماد اعتماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب‌وکار تعلیق شد. (+)
 
این موضوع در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های منفی زیادی را با خود همراه داشته و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی یک به یک گزارش از تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی و در پی آن بسته شدن درگاه بانکی کسب‌وکار خود در شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهند.
 
نماد غیرفعال‌ها تعلیق شد
فردوس حاتمی مدیر اجرایی سامانه اینماد در گفتگو با وبنا دلیل تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب‌وکار را غیرفعال بودن طولانی این کسب‌وکارها یا نمایش داده نشدن کالاهای مورد فروش در وب‌سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی اعلام می‌کند.
 
حاتمی با بیان اینکه تعلیق نماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب‌وکار برای چند هفته پیش بوده است، می‌گوید: «طبق دستورالعمل اهدای نماد اعتماد الکترونیکی، کسب‌وکارهای دارای نماد باید قطع فعالیت خود را به اینماد اطلاع دهند. گاهی برای تغییر سرور یا تغییرات دیگر کسب‌وکارها برای مدتی کوتاه فعالیت خود را متوقف می‌کنند. در این مواقع کسب‌وکار باید این موضوع را به اینماد اطلاع دهد. با این نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌وکارهایی که به طور موقت یا کوتاه تعطیل می‌شوند هیچگاه تعلیق نمی‌شود و تعلیق ۱۲۶۶ نماد اعتماد الکترونیکی به دلیل غیرفعال بودن طولانی کسب‌وکارها اتفاق افتاده است.»
 
به گفته مدیر اجرایی سامانه اینماد تعلیق‌های اخیر به دلیل جعل نماد نبوده است به این دلیل که در صورت جعل نماد پس از اطلاع‌رسانی از سوی اینماد وب‌سایت مذکور فیلتر می‌شود و در زمینه جعل نماد اقدام به تعلیق نماد صورت نمی‌گیرد.
 
دلایل کلی تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی
حاتمی در توضیح دلایل کلی تعلیق اینماد می‌گوید: «برخی مواقع اینماد به دلیل رد صلاحیت کسب‌وکار از سوی پلیس اماکن مجبور به تعلیق اینماد می‌شود. در این زمینه برای رفع تعلیق باید فرآیند فرجام‌خواهی طی شود. به این منظور اینماد از کسب‌وکارها سند و مدرک درخواست می‌کند و همراه با نامه فرجام‌خواهی برای پلیس اماکن ارسال می‌کند. در مواردی نیز مغایرت با دستورالعمل اینماد در کسب‌وکار دیده می‌شود. در اینماد ۴۲ مورد نظارتی وجود دارد که در صورت مشاهده مغایرت از کسب‌وکارها برای رفع مشکل درخواست می‌کنیم. در صورت رفع نشدن مغایرت با موارد نظارتی نماد الکترونیکی را تعلیق می‌کنیم.»
 
به صورت روزانه پاسخگوی کسب‌وکارها هستیم
مدیر اجرایی سامانه اینماد در رابطه با مکانیسم پاسخگویی به کسب‌وکارها می‌گوید: «در اینماد هر پیام یا تیکتی که هر روز دریافت شود همان روز پاسخ داده می‌شود. گاهی خود کسب‌وکارها همراهی لازم را انجام نمی‌دهند. برای مثال در موارد فرجام‌خواهی کسب‌وکارها باید برای ما سند و مدرک ارسال کنند تا بتوانیم برای رفع تعلیق اینماد پیگیری‌های لازم را با پلیس اماکن انجام دهیم. این در حالی است که در این موارد کسب‌وکارها به جای سند و مدرک در تیکت‌های خود صرفا صحبت می‌کنند. به طور کلی قبل از تعلیق نماد یک مرتبه به صورت تلفنی، یک مرتبه با پیامک و یک مرتبه نیز با ایمیل به کسب‌وکارها اطلاع‌رسانی می‌شود.»
 
حاتمی در پایان در رابطه با صحبت‌های کسب‌وکارها مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی و پاسخگویی از سوی اینماد، دلیل این موضوع را در برخی مواقع تغییر شماره تماس ثبت شده در سامانه اینماد عنوان کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.