November 27, 2020
12:46 جمعه، 7ام آذرماه 1399
کد خبر: 118507

واکنش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به ارسال پیامک اخطار به کسب‌وکارهای آنلاین

 
مرکز توسعه تجارت الکترونیک در پی خبر اعتراض کسب و‌کارهای آنلاین در ارسال پیامک اخطار جعل نماد اطلاعیه‌ای صادر کرده و ‌توضیحاتی داده است.
 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص دریافت پیامک جعل نماد اعتماد الکترونیکی توسط صاحبان برخی کسب‌وکارها اعلام کرد: «کسب و کارها باید از هر گونه تغییر در کد نماد بپرهیزند و دریافت پیامک توسط این کسب و کارها غالبا به دلیل تخلف از این موضوع بوده است.»
 
در این اطلاعیه آمده است که تغییر ساز و کار ستاره‌های نماد الکترونیکی در تاریخ ۱۶ مهر در اطلاعیه در قالب اجرای فاز دوم رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی اعلام شده بوده است.
 
طبق این اطلاعیه: «بنابراین کسب‌وکارهایی که برخلاف «دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی» اقدام به استفاده از تصویر نماد به جای کد کرده و بدون توجه به اطلاعیه‌های منتشرشده، تصویر نماد اعتماد با ستاره‌های مغایر را استفاده نموده‌اند، توسط زیرسامانه پایشگر هوشمند به صورت خودکار مصداق جعل نماد اعتماد الکترونیکی شناسایی و پس از انجام بررسی‌های لازم، پیامک اطلاع‌رسانی جهت اصلاح موضوع دریافت کرده‌اند.»
 
در این اطلاعیه تاکید شده است: «بدیهی است با توجه به اهمیت سطوح اعتماد در فضای مجازی و تأثیر بالای آن در رفتار مصرف‌کنندگان نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیکی متشکل از ستاره‌های اعتماد مبتنی بر رتبه‌بندی طراحی شده و هرگونه تغییر در جزئیات آن از نظر حقوقی مصداق جعل نشان دولتی بوده و طبق ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامی مشمول مجازات خواهد بود. از این رو لازم است کسب‌وکارهای محترم در اسرع وقت نسبت به اصلاح کد نماد در وب‌سایت خود اقدام و به اطلاعیه‌های منتشرشده در سایت اینماد بیش از پیش توجه نمایند.»
 
طبق این اطلاعیه از این پس دریافت ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیکی از سطح ۲ ستاره تا ۵ ستاره برمبنای درخواست کسب‎‌وکار و پس از انجام ارزیابی‌های تخصصی و رتبه دریافتی خواهد بود. بدیهی است شیوه‌های سابق از جمله کسب ستاره دوم نماد صرفاً با ارائه SSL دیگر منسوخ بوده و کسب‌وکارهایی که در فرآیند رتبه‌بندی شرکت نمی‌کنند، امکان استفاده از نماد دوستاره در وب‌سایت خود را ندارند.
 
مسدود شدن درگاه‌های بانکی
در همین حال برخی کسب وکارهای آنلاین از مسدود شدن درگاه‌های بانکی خود خبر می‌دهند؛ چیزی که مسوولان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی معتقدند ارتباطی به پیامک اخطار ندارد.
 
کمیسین تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز در توییتی اعلام کرد که با هماهنگی مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مهلتی برای رفع اشکالات (از جمله بارگذاری عکس استاتیک بجای کد استاندارد اینماد) در نظر گرفته شد و نمادها موقتا تعلیق نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.