تلفن همراه

فناوری

گوشی

November 28, 2020
14:19 شنبه، 8ام آذرماه 1399
کد خبر: 118537

نقد و بررسی گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G

 
گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G، جدیدترین و قوی‌ترین پرچمدار سری نوت سامسونگ است که اخیرا وارد بازار ایران هم شده است. این پرچمدار سامسونگ در نوع خود، یک گوشی تمام‌عیار با آخرین مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روز دنیاست و آی‌تی‌ایران در این مطلب قصد دارد به بررسی مشخصات فنی و ظاهری و همچنین عملکرد این دستگاه در شرایط مختلف بپردازد.
 
آن‌هایی که موفق به خرید گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G  با قیمت قابل توجه ۱۳۰۰دلار شوند، هرگز از انتخاب خود ناامید نخواهند شد؛ چرا که این گوشی می‌تواند تمامی‌نیازهای یک کاربر از یک گوشی یا بهتر بگوییم فبلت هوشمند را برطرف کند. هدف سامسونگ از عرضه مدل‌های اولترا نیز این بوده تا امکاناتی فراتر از سایر مدل‌های موجود را برای آنهایی که اهمیت چندانی به قیمت گوشی خود نمی‌دهند، فراهم کند که البته در این راه نیز موفق عمل کرده و توانسته محصولی متفاوت و متمایز با سایر نمونه‌های بازار را عرضه کند.
 
همانطور که می‌دانید، ویژگی بارز این گوشی قلم استایلوس آن است که در گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G، عملکرد این قلم ارتقا یافته و می‌تواند تجربه بهتری از کار با نمایشگر دستگاه را برای کاربران به ارمغان آورد. اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G، در این روزها که مشکلات اقتصادی گیربانگیر جهانیان شده، ارزش خریدن دارد یا خیر. در ادامه قصد داریم با نگاهی دقیق‌تر به این گوشی، به شما در یافتن پاسخ این سوال کمک کنیم.
 
کار با مدل‌های گلکسی نوت همواره لذت‌بخش است. این گوشی هم از لحاظ طراحی و شکل ظاهری و هم قابلیت‌هایی که با قلم خود در اختیار کاربر قرار می‌دهد، جذابیت خاصی دارد. از سویی دیگر، سامسونگ همواره از به‌روزترین مشخصات سخت‌افزاری در دل این گوشی‌ها استفاده می‌کند و این ویژگی نیز از دیگر مزیت‌های سری نوت به شمار می‌رود.
 
طراحی و نمایشگر
 
پنل نمایشگر 6.9 اینچی و نرخ رفرش 120 هرتزی در نوت 20 اولترا، نهایت کیفیت ممکن را برای نمایش تصاویر و رنگ‌ها فراهم کرده است.
به جرات می‌توان گفت که سامسونگ همچنان در بخش نمایشگر اسمارت‌فون‌ها بی رقیب است. صفحه نمایش ۶.۹ اینچی این گوشی در نوع خود بی‌نظیر است و می‌تواند تصاویر با وضوح و شفافیت بالا را نمایش دهد. همچنین این نمایشگر به نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی مجهز شده در مقایسه با مدل‌های گلکسی اس۲۰ و گلکسی اس۲۰ اولترا، عملکرد بهتری را از خود نشان داد. البته این مسئله را هم باید در نظر گرفت که کار کردن با این گوشی آن هم با یک دست تقریبا غیرممکن است.
 
نکته قابل توجه در این گوشی اینکه به صورت پیشفرض، نمایشگر در حالت Adaptive تنظیم شده تا تنها در مواقع لزوم و زمانی فعال می‌شود که کاربر در حال اسکرول کردن و یا استفاده از ویژگی‌هایی است که نیازمند واکنش سریع‌تر نمایشگر است. زمانی که کار خاصی با نمایشگر انجام نمی‌شود، نرخ رفرش به حد ۶۰ هرتز یعنی حالت استاندارد کاهش می‌یابد که در مصرف شارژ باتری نیز صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین این امکان نیز برای کاربران فراهم شده تا به صورت دستی نیز نرخ رفرش را روی ۶۰ هرتز تنظیم کنند.
 
لبه‌های گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G به صورت منحنی یا همان «اج» طراحی شده است. اما تجربه استفاده از آن نشان داد که این انحنا ممکن است در حین کار با گوشی، دردسرساز شود. بدین معنی که احتمال لمس لبه‌های کناری توسط انگشتان دست بالاست و با هر بار لمس نیز برخی از اپلیکیشن‌ها یا قابلیت‌های گوشی نمایان یا فعال خواهند شد. از طرفی دیگر، این انحنا به حدی است که در مواقعی که کاربر قصد استفاده از قسمت‌های کناری نمایشگر را دارد، نمی‌تواند به طور دقیق و کامل از آن بهره ببرد. شاید بهتر بود سامسونگ این مسئله را تا حد ممکن حل می‌کرد.
 
 
سامسونگ از پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس (Gorilla Glass Victus) برای محافظت از قسمت پشتی و جلویی بدنه گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G استفاده کرده است. کورنینگ، شرکت سازنده این گلس، مدعی شده که این پوشش می‌تواند از گوشی در برابر سقوط تا ارتفاع ۲ متری محافظت کند و میزان مقاومت آن در برابر خط و خراش نیز به نسبت گوریلا گلس ۶، تا دو برابر ارتقای یافته است. البته تست مقاومت این گوشی در نقد و بررسی‌های ما امکان‌پذیر نبود و بنابراین نمی‌توانیم صحت این ادعا را به‌طور کامل تایید کنیم.
 
ماژول دوربین این گوشی هم با گوریلا گلس ۶ محافظت می‌شود. این یعنی اگر گوشی از پشت به زمین بیفتد و اولین ضربه به قسمت دوربین وارد شود، احتمال آسیب به نسبت وارد آمدن ضربه به سایر نقاط بدنه، بیشتر خواهد بود.
 
 
بدنه نوت 20 اولترا به شکل مات طراحی شده و زیبایی خاصی در عین سادگی خلق کرده است. این مسئله باعت شده که اثر انگشت روی بدنه دستگاه دیده نشود.
گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G به دوربین پشتی نسبتا بزرگی با برآمدگی کاملا مشخص و واضح محهز شده است. مشکلی که برای این برآمدگی وجود دارد، این است که وقتی کاربر گوشی خود را روی یک سطح صاف قرار می‌دهد تا با آن کار کند، در حین لمس یا قرار دادن قلم S Pen روی نمایشگر، تکان‌های زیادی را تجربه خواهد کرد.
 
عملکرد حسگر اثر انگشت گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G که در زیر نمایشگر قرار گرفته، قابل قبول و سریع است اما گاهی هم با خطا و مشکل مواجه می‌شود که البته این مسئله به ندرت اتفاق می‌افتد. خوشبختانه سامسونگ، با ارتقای عملکرد این سنسور، این اطمینان را به کاربر داده تا بتوانند از این ویژگی برای انواع اپلیکیشن‌ها و خدمات نیز استفاده کنند.
 
دوربین
 
 
همانور که انتظار می@رفت سامسونگ در بخش دوربین این فبلت هم در حد و اندازه‌های یک پرچمدار بی رقیب عمل کرده است. عکاسی با دوربین گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G، بسیار لذت‎بخش است. این گوشی از سنسوری ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد که می‌تواند عکس‌هایی با جزییات بالا و دقیق را ثبت کند. نمونه عکس‌های ثبت شده با دوربین سلفی و همچنین ویژگی حالت شب این گوشی نیز نشان از توان بالای گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G در عکاسی در موقعیت‌های مختلف دارد. این تصاویر با ترکیب نمایشگر با کیفیتی این گوشی، تجربه لذت بخشی از عکاسی و فیلمبرداری را حتی برای افراد غیرحرفه‌ای به همراه دارد.
 
 
سامسونگ در نمایش رنگ‌ها در حین عکاسی همچنان کمی اغراق آمیز عمل می‌کند.
 
 
سامسونگ در این گوشی از سه سنسور استفاده کرده که یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۱.۸ و میدان دید ۷۹ درجه‌ای، یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/۲.۲ و میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با دیافراگم f/۳.۰ و میدان دید ۲۰ درجه‌ای را در خود جای داده است.
 
 
دوربین سلفی این گوشی نیز به سنسور ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۲.۲ و میدان دید ۸۰ درجه‌ای مجهز شده است. این گوشی همچنین از قابلیت فوکوس خودکار لیزری و قابلیت فیلمبرداری ۸K پشتیبانی می‌کند.
 
گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G به زوم اپتیکال ۵ برابری مجهز شده که می‌تواند حتی در این حالت نیز عکس‌های بسیار باکیفیتی را در محیط‌هایی با نور مناسب ثبت کند. سامسونگ در این گوشی اسپیس زوم ۱۰۰ برابری گلسی اس۲۰ اولترا را با زوم ۵۰ برابری جایگزین کرده که در این حالت نیز می‌توان تصاویر شگفت‌آوری را ثبت کرد.
 
 قلم S Pen
 
 
از آنجایی که گلکسی نوت گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G به نمایشگری با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی مجهز شده، این ویژگی می‌تواند در ارتقای عملکرد و نحوه استفاده از این قلم نیز تاثیرگذار باشد به طوری که سرعت نوشتن S Pen به طور محسوسی افزایش خواهد یافت.
 
همچنین در گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G، میزان تاخیر به زیر ۹ میلی‌ثانیه رسیده که در نوع خود قابل‌توجه است. همچنین در این گوشی، شاهد اضافه شدن پنج Air Gesture جدید هستیم که قابل تنظیم و شخصی‌سازی هستند.
 
برخی از قابلیت‌های قلم S Pen:
 
استفاده از آن برای طراحی
 
بزرگنمایی فونت‌های ریز در یک صفحه
 
حاشیه‌نویسیس
 
اسکرین‌شات گرفتن وهایلایت کردن بخش‌هایی از متن
 
سلفی گرفتن
 
پردازنده و باتری
 
پردازنده اسنپدارگون ۸۶۵ پلاس در گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G یکی از پیشرفته‌ترین چیپست‌های موجود به شمار می‌رود که می‌تواند سرعتی بالا و عملکردی بی‌عیب و نقص را در پردازش اطلاعات به ارمغان آورد. این پردازنده در تست‌های مختلف، امتیازات بالایی را کسب کرد و هیچ برنامه‌ و بازی نیست که این گوشی قادر به اجرای آن نباشد یا در اجرای آن با ذره‌ای سختی مواجه شود. همچنین در حین اجرای بازی‌های سنگین یا استریم ویدیو هم، دمای گوشی در حالت متعادل قرار داشت و گرمای دستگاه دست‌ها را اذیت نمی‌کرد.
 
البته نسخه دیگری از گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G به پردازنده اگزینوس ۹۹۰ مجهز شده که از لحاظ قدرت پردازشی و عملکرد، با اسنپدارگون ۸۶۵ پلاس برابری می‌کند. این گوشی با پردازنده اگزینوس ۹۹۵ از حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی نیز بهره می‌برد حالی که مدل مجهز به پردازنده اسنپدارگون ۸۶۵ پلاس، به حافظه ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی مجهز شده است.
 
انرژی مورد نیاز برای روشن ماندن گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵G از طریق یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری به رگ‌های دستگاه تزریق می‌شود که البته در مقایسه با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری گلکسی اس۲۰ اولترا، اندکی ضعیف‌تر است. اما تجربه ما از کار با این گوشی نشان داد که این فبلت به راحتی می‌تواند با یک بار شارژ، تا یک روز انرژی را در خود نگه دارد و برای روشن ماندن نمایشگر و کار با انواع اپلیکیشن‌ها در طول روز نیازی به شارژر نخواهید داشت.
 
نتیجه گیری
گلکسی نوت 20 اولترا 5G از لحاظ کیفیت، قدرت پردازش، دوربین و حتی ظاهر، یک دیوایس بی‌نقص به حساب می‌آید که سامسونگ توانسته با تجربیاتی که از اس20 اولترا کسب کرد، تا حدودی ضعف‌های آن را برطرف کند. البته شاید بهتر بود سامسونگ فکری برای برآمدگی زیاد ماژول دروبین می‌کرد تا در حین استفاده از قلم دستگاه بر روی سطح صاف کاربر احساس راحتی بیشتری داشت. اما هیچکدام از این موارد نمی‌تواند این حقیقت را که گلکسی نوت 20 اولترا همچنان اصلی‌ترین رقیب پرچمداران اپل در سراسر دنیا است، زیر سوال ببرد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.