رسانه‌های اجتماعی

November 29, 2020
14:50 یکشنبه، 9ام آذرماه 1399
کد خبر: 118576

فصل‌بندی خودکار یوتیوب؛ راه‌ حلی برای صرفه‌جویی در وقت

 
 
تولید‌کنندگان محتوا در یوتیوب دیگر مجبور نیستند برای نظم بیشتر و جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، به‌طور دستی ویدئو را فصل‌بندی کنند؛ چرا که طبق اعلام یوتیوب، این قابلیت قرار است به‌صورت خودکار انجام شود. 
 
چند ماه پیش یوتیوب قابلیت فصل‌بندی را به این پلتفرم محبوب اضافه کرد؛ این قابلیت اجازه می‌دهد تولیدکنندگان محتوا، ویدیوها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنند تا کاربران بتوانند مستقیم به بخش مد نظر بروند و وقت‌شان را با تماشای مقدمه‌های طولانی تلف نکنند.
 
اما این قابلیت باید به‌طور دستی تنظیم شود و اگر تولیدکننده به خودش زحمت فصل‌بندی محتوا در بخش توضیحات ویدئو ندهد، کاربر از این ویژگی کاربردی محروم می‌ماند.
 
حالا یوتیوب اعلام کرده که قرار است فصل‌بندی ویدیوها به‌طور خودکار و با استفاده از یادگیری ماشین از روی خوانش متن انجام شود. به عبارت دیگر، تولید‌کننده محتوایی که برای نام‌گذاری بخش‌های مختلف ویدئو‌ وقت گذاشته باشد، به کمک فصل‌بندی خودکار دیگر لازم نیست این کار را بعدا به‌صورت دستی انجام دهد.
 
 این قابلیت خودکار در حال ‌حاضر در مرحله‌ی آزمایشی است و روی «گروه کوچکی از ویدیوها» تست شده تا تولیدکنندگان فرصت داشته باشند از آن صرف‌نظر کنند یا درموردش بازخورد ارائه دهند.
 
این غول دنیای اشتراک‌گذاری ویدئو به‌تازگی خبر مرحله‌ی آزمایشی این قابلیت را در صفحه‌ی آزمایش و تست ویژگی‌های یوتیوب در وب‌سایت Google Support اعلام کرده است:
 
 ما قصد داریم به کمک فصل‌بندی، تماشای ویدئو برای افراد آسان‌تر شود؛ برای همین در حال آزمایش اضافه‌ کردن خودکار فصل‌بندی به ویدیوها هستیم تا تولیدکنندگان مجبور به اضافه ‌کردن دستی برچسب‌های زمانی نباشند. این قابلیت به کمک یادگیری ماشین، متن را می‌خواند تا به‌صورت خودکار برای ویدئو فصل‌بندی مشخص کند. در حال‌ حاضر این ویژگی را روی گروه کوچکی از ویدیوها آزمایش می‌کنیم.
 
به گفته یوتیوب، وقتی گزینه‌ی فصل‌بندی فعال شود، کاربران بخش‌های بیشتری از ویدئو را تماشا می‌کنند و احتمال بازگشتشان به آن بیشتر است. بااین‌حال  اضافه ‌کردن دستی این فصل‌ها و برچسب‌های زمانی (Timestamps) بسیار وقت‌گیر است و بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از این قابلیت استفاده نکنند. با اضافه‌ شدن گزینه‌ی خودکار، بدون شک در وقت تولیدکنندگان محتوا و کاربران صرفه‌جویی خواهد شد.
 
بااین‌حال این قابلیت خودکار به کار ویدیویی که انتقال (Transition) بین بخش‌های مختلف آن نامحسوس است، نمی‌آید و بعید نیست بعضی از تولیدکنندگان محتوا به مرتب‌سازی ویدیوهایشان توسط هوش ماشینی تردید داشته باشند. اما اگر این فناوری کارش را به‌خوبی انجام دهد، تولیدکنندگان را از دردسر اضافه‌ کردن برچسب ‌زمانی و کاربران را از تماشای دو دقیقه مقدمه برای یک ویدیوی پنج‌دقیقه‌ای نجات خواهد داد.
 
اگر ویدیوهای شما جزو این دسته ویدیوی در حال آزمایش است، می‌توانید ازطریق این فرم بازخوردتان را مطرح کنید یا از این آزمایش خارج شوید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.