تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 30, 2020
17:15 دوشنبه، 10ام آذرماه 1399
کد خبر: 118616

پایگاه داده کدپستی و پایگاه GNAF یکپارچه می‌شوند

 
 
شرکت ملی پست در حال تهیه نرم‌افزاری است تا پایگاه داده کدپستی و GNAF را یکپارچه کند. به این ترتیب سرویس‌های این حوزه که تاکنون به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کردند در این نرم‌افزار به هم متصل می‌شوند. به گفته عضو هیات مدیره شرکت پست در این نرم‌افزار سرویس‌هایی چون تبدیل کدپستی به نشانی و بالعکس و موتور جست‌وجوی کدپستی هم پیاده‌سازی می‌شود.
 
محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت پست در مورد  یکپارچه‌سازی پایگاه داده کدپستی و GNAF گفت: «ما در شرکت ملی پست پروژه ملی تحت عنوان GNAF یا پروژه پایگاه نشانی استاندارد مکان‌محور داریم. هر ملکی را می‌توان به روش‌های مختلف از مسیرهای متفاوت آدرس داد؛ اما هر ملک طبق استاندارد یک نشانی استاندارد دارد. در کشور ما نشانی استاندارد استفاده نمی‌شود به همین خاطر باعث سواستفاده‌هایی می‌شود.»
 
او ادامه داد: «در پایگاه GNAF برای هر ملک نشانی استاندارد تعریف و سپس نشانی استاندارد را به کدپستی و موقعیت جغرافیایی روی نقشه متصل می‌کنیم. وقتی کدپستی را جست‌وجو کنید موقعیت جغرافیایی به شما نشان داده می‌شود.»
 
به گفته قادری شرکت پست قصد دارد پایگاه داده کدپستی و GNAF را یکپارچه کند و در این زمینه در حال تهیه نرم‌افزار یکپارچه‌ هستند. او همچنین بیان کرد: «در پکپارچه‌سازی‌ها، پایگاه‌های داده شکل می‌گیرند و می‌توان در مسیر هوشمندسازی قدم برداشت. برای تهیه نرم‌افزار شهریورماه قراردادی منعقد شد و شش ماه آینده سامانه یکپارچه کدپستی و GNAF  راه‌اندازی می‌شود تا همه سرویس‌ها بهم متصل شوند.»
 
براساس گفته‌های قادری در این نرم‌افزار سرویس‌های تبدیل کدپستی به نشانی و بالعکس و موتور جست‌وجوی کدپستی پیاده‌سازی می‌شود تا مردم با جست‌وجوی آدرس حتی اگر آدرس غیراستاندارد باشد، به کدپستی و آدرس استاندارد و موقعیت جغرافیایی دست پیدا کنند.
 
او همچنین بیان کرد: «البته هم ‌اکنون در آدرس GNAF.POST.IR  تمام درگاه‌های خدمت مانند موتور جست‌وجوی کدپستی قرار دارند. اگر این نرم‌افزار هم در این وب‌سرویس قرار بگیرد، می‌توان کدپستی را هم دریافت کرد و سرویس‌های جزیره‌ای بهم متصل می‌شوند.»
 
قادری با اشاره به اینکه این نرم‌افزار به کسب‌وکارها و دستگاه‌ها خدماتی ارائه می‌کنند، بیان کرد: «در وب سایت GNAF.POST.IR به مردم خدماتی عرضه می‌کنیم و در نرم‌افزاری که در حال پیاده‌سازی است به کسب‌وکارها خدمت ارائه می‌دهیم.»
 
به ‌همگام‌سازی داده کدپستی
شرکت ملی پست همچنین پروژه به‌ همگام‌سازی داده‌های کدپستی توسط نامه‌رسان‌ها را از ابتدای مهرماه آغاز کرده است. قادری در توضیح بیشتر این پروژه به پیوست گفت: «شرکت ملی پست متولی آدرس و کدپستی است مانند ثبت احوال که متولی کد ملی مردم است. سال‌های پیش ۳۸ پایگاه‌ داده در سراسر کشور وجود داشت. در آن‌ سال‌ها وقتی مردم ملک یک واحدی خود را به چند واحد تبدیل می‌کردند، پس از اینکه جواز ساخت از شهرداری می‌گرفتند، برای دریافت کدپستی و نشانی باید به صورت حضوری به شرکت پست مراجعه می‌کردند. این پایگاه‌های داده پراکنده بودند و به هم متصل نبودند.»
 
او ادامه داد: «همراه با این ساخت‌وسازها باید پایگاه‌های داده را نیز به روزرسانی می‌کردیم چون محدوده شهر و روستا مدام در حال تغییر است و ساخت و سازهای بسیاری صورت می‌گیرد. در این پایگاه‌های داده همچنین شرح شغل را هم تعیین می‌کنیم و مسکونی یا تجاری‌ بودن ساختمان هم در پایگاه داده ثبت می‌شود. به همین خاطر باید این پایگاه‌های داده هرسال به صورت کامل به‌روزرسانی شوند و برای این‌کار نیاز به «به همگام‌سازی» داشتیم.»
 
او در صحبت‌های خود به روش‌های قدیمی در «به‌ همگام‌‌سازی» اشاره کرد و گفت: «در گذشته «به همگام‌سازی» به این صورت بود که دفترچه‌های کاغذی آماده می‌شد و پیمانکارها با صرف هزینه بسیاری به بلوک‌های آماری مراجعه و بررسی می‌کردند که کدپستی‌ها با واحدهای ساختمان همخوانی داشته باشد یا ساختمان‌ها تجاری است یا مسکونی. فرآیند بسیار زمان‌بر و پرهزینه‌ای بود. در سال حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از پایگاه‌ها را به‌روزرسانی می‌کردیم و ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هم باید هزینه‌ می‌شد.»
 
قادری همچنین بیان کرد: «هم‌اکنون پایگاه‌های داده را بهم متصل کردیم و یک پایگاه داده مرکزی ایجاد شد. برای«به‌ همگام‌سازی» به جای دفترچه‌های کاغذی و پیمانکار از دو روش دیگر استفاده کردیم. اول اینکه دستگاه‌هایی چون وزارت صمت، شهرداری و تامین اجتماعی و غیره که متولی هستند، درخواست کردیم تا تغییرات را به صورت آنلاین به ما اعلام کنند. روش دوم این است که شرکت پست در سال ۲۰۰ میلیون مرسوله جابه جا می‌کنند. ماموران ما به طور متوسط سه بار به در منازل مراجعه می‌کنند. به همین خاطر اپلیکشنی را آماده و روی گوشی نامه‌رسان‌ها نصب کردیم. وقتی مامور پست به خانه‌ها و شرکت‌ها مراجعه می‌‌کند، «به هنگام‌سازی» را هم انجام می‌دهد. برای ثبت هر رکورد هم تنها ۱۵ ثانیه صرف می‌شود.»
 
به گفته قادری از ۱۷ مهرماه این پروژه اجرایی شده است و در یک ماه اخیر ۵۰۰ هزار رکورد ثبت شد. او تاکید کرد که در روش قبلی هرسال ۱۰ تا ۱۵ درصد پایگاه داده‌ها به‌روزرسانی می‌شد و ۶ سال به طول می‌انجامید تا همه پایگاه‌ها به روز شوند، در صورتی که به صورت استاندارد به‌روزرسانی هر دوسال یک بار است و در شش سال تغییرات بسیاری ایجاد می‌شد.
 
او در ادامه بیان کرد: «با روش جدید سالی سه بار پایگاه خود را به‌روز می‌کنیم. در همکاری با شهرداری تهران همچنین در مرحله صدور پروانه، مردم به صورت غیرحضوری از طریق وب می‌توانند برای دریافت کدپستی اقدام کنند.»
 
قادری همچنین بیان کرد: «ما این قابلیت را ۲۲ بهمن افتتاح کردیم و پس از آن ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و مردم هم‌اکنون بدون مراجعه به پست، از طریق وب درخواست کدپستی می‌کنند و کدپستی صادر می‌شود. نیازی نیست دو بار برای ثبت درخواست و سپس دریافت آن به پست مراجعه کنند.»
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.