اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 1, 2020
15:04 سه شنبه، 11ام آذرماه 1399
کد خبر: 118645

بارکد واحد شهری برای پرداخت‌ آنلاین کرایه تاکسی پیاده‌سازی شد

 
 
بارکد واحد شهری برای پرداخت‌ آنلاین کرایه تاکسی راه‌اندازی شد و هم‌اکنون این طرح در ۱۰ ایستگاه تاکسی تهران پیاده‌سازی شده است.
 
طرحی که مدیرعامل فاوای شهرداری تهران خبر از راه‌اندازی آن را در تیرماه گذشته (۹۸) در مراسم الکامپ بیست و پنجم داده بود، مهرماه امسال به صورت پایلوت در ایستگاه صنعت اجرایی شد و از اواسط آبان ماه اجرای کامل آن در کلیه ترمینال‌های تاکسی شهری در دستور کار قرار گرفت.
 
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این طرح تا پایان سال روی تمامی تاکسی‌های شهر تهران اجرا می‌شود و تمامی تاکسی‌ها به سیستم بارکد واحد برای پرداخت کرایه تاکسی مجهز خواهند شد. هم‌اکنون این طرح در ایستگاه‌های تاکسی صنعت، انقلاب، سیدخندان، صادقیه، سازمان آب و تعدادی دیگر از ایستگاه‌های بزرگ تهران اجرا شده است.
 
محمد شریفی، سرپرست معاونت سرویس‌های شهروندی سازمان فاوای شهرداری تهران و همچنین مدیر این پروژه در گفت‌وگو با پیوست در این مورد گفت: «پس از شیوع ویروس کرونا در تهران ستاد کرونا از شهرداری تهران خواست تا اقدامات لازم برای پیاده‌سازی طرح پرداخت الکترونیکی کرایه‌های تاکسی را انجام دهد. در آن زمان سه شرکت به صورت خاص در تهران فعالیت می‌کردند اما متاسفانه با وجود سرمایه‌گذاری که انجام داده‌ بودند به نتایج مطلوبی دست پیدا نکردند.»
 
در ابتدای شیوع ویروس کرونا شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت کرایه تاکسی اعلام کردند که میزان پرداخت کرایه تاکسی به صورت آنلاین تا حدودی افزایش یافته است و این میزان تقریبا ۲ درصد پرداخت کرایه تاکسی‌ها را شامل می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد این میزان مورد تایید دستگاه‌های حاکمیتی نبوده و آنان انتظار داشتند تا تعداد بیشتری از مسافران تاکسی‌ها اقدام به پرداخت کرایه تاکسی به صورت آنلاین کنند.
 
شریفی با اعلام اینکه از همان زمان سازمان فاوای شهرداری تهران اجرای پروژه را به صورت جدی‌تری در دستور کار قرار داد،  با اشاره به پیشینه اجرای طرح در تهران گفت: «در ابتدا از سه شرکت ریالو، فون‌پی و تومن خواسته شد که با یکدیگر به توافق برسند و یکی از شرکت‌ها تبدیل به بستر شود و شرکت‌های دیگر با آن همکاری کنند؛ اما هیچکدام ازشرکت‌ها موافق اجرای این طرح نبودند در نهایت سازمان فاوای شهرداری تهران با انتخاب بستر شاتوت را به عنوان بستر یکپارچه برای تسویه حساب با طرفین انتخاب کرد و با طراحی یک کیوآرکد واحد و در اختیار دادن API آن به اپلیکیشن‌های پرداختی امکان پرداخت آنلاین کرایه تاکسی به صورت آنلاین را فراهم کرد.»
 
موضوع پرداخت آنلاین کرایه تاکسی بیش از ۲ سال است که در دستور کاری سازمان فاواری شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی قرار دارد، در آذر ماه سال ۹۷ سازمان فناوری شهرداری تهران طرحی با عنوان « بررسی نظام پرداخت خرد شهری و ارائه طرح پیشنهادی تجمیع خدمات پرداخت در تاکسی‌ها»  را مطرح کرد اما این طرح به دلیل عدم استقبال شرکت‌های فعال در این حوزه مسکوت ماند و در نهایت یک‌سال پس ازآن سازمان تاکسیرانی تهران اقدام به پیاده‌سازی طرح هم‌پذیرندگی میان ریالو و فون‌پی کرد. در آن زمان تومن یکی دیگر از کیف‌پول‌های فعال در سطح شهر تهران حاضر به همکاری با سایر کیف‌پولها و مشارکت در طرح هم‌پذیرندگی نشد.
 
حال با اجرایی شدن طرح کد واحد در سطح شهر تهران نیز همچنان تومن حاضر به همکاری با این طرح نشده است. سرپرست معاونت سرویس‌های شهروندی سازمان فاوا اعلام کرد که از سه کیف پول فعال در سطح شهر تهران ریالو و فون‌پی با این طرح همکاری کردند اما تومن هنوز به این طرح نپیوسته است.
 
شریفی در این مورد گفت: «پس از اجرای این طرح بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که علاقمند به حضور در فضای شهری و پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی بودند برای همکاری با ما اعلام آمادگی کردند و در شرایط فعلی آپ و تاپ در حال همکاری با ما هستند و تعدادی از اپلیکیشن‌های دیگر نیز درخواست خود را به سازمان ارائه کرده‌اند.»
 
او در خصوص نحوه اجرای طرح اعلام کرد: «API این کد واحد در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد و آنان با تعریف آن روی اپلیکیشن‌شان و اختصاص کدی به راننده امکان پرداخت را فراهم می‌کنند.» او در پاسخ به این سوال که طی چه دوره زمانی با رانندگان تسویه حساب صورت می‌گیرد گفت: «اگر رانندگان در بانک‌های شهر، ملی و ملت حساب داشته باشند در طول روز دوباره با آنها تسویه حساب صورت می‌گیرد؛ اما تسویه حساب با بانکهای دیگر ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد.»
 
شریفی اظهار امیدواری کرد که با اضافه کردن تعداد دیگری از بانک‌ها بتوان فرایند تسویه برای بیش از ۷۰ درصد رانندگان به صورت دو بار در روز انجام شود. او با اشاره به اینکه برای پرداخت کرایه تاکسی به صورت آنلاین کارمزدی تعیین نشده است گفت: «اگر قرار باشد کارمزدی از راننده یا مسافر دریافت شود باید این مبلغ به تصویب شورای شهر برسد و بدو تصویب شورای شهر نمی‌توان اقدام به تعیین کارمزد کرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.