اپراتورها

تلفن همراه

December 2, 2020
14:23 چهارشنبه، 12ام آذرماه 1399
کد خبر: 118681

سه سال طول می کشد تا درآمد صنعت تلکام به شرایط پیش از کرونا برگردد

ICTna.ir – موسسه تحلیلی Analysys Mason تخمین زده است که صنعت تلکام از سال 2021 به تدریج به سطح رشد متوسط خود بازخواهد گشت اما حداقل سه سال طول می کشد تا درآمدهای این صنعت به سطح دوران پیش از شیوع کووید 19 بازگردد.
 
graph-chart-down-decline-fall-770x285.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این موسسه تحقیقاتی تخمین زده است درآمدهای صنعت تلکام در سال جاری با کاهش 43 میلیارد دلاری آسیب دیده است که در مقایسه با سال 2019 برابر با 2.7 درصد کاهش داشته است.
 
درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 درآمدهای این بخش یک درصد رشد کند اما کل صنعت حداقل تا سال 2023 قادر به بازگشت به شرایط قبلی و سطح درآمدهایش در سال 2019 نخواهد بود.
 
این درحالیست که تحلیلگران معتقدند ارایه سرویس‌های 5G به مشتریان هم نمی‌تواند حداقل در کوتاه مدت، افزایش معناداری در متوسط درآمد از هر مشتری ایجاد کند. بر همین اساس این مساله اپراتورهای مخابراتی را مجبور خواهد کرد به دنبال فرصت‌های جدید هم در بخش مشتریان و هم مهمتر از آن در بخش بازارهای سازمانی باشند.
 
در بخش بازار مشتریان، پیش‌بینی می‌شود اپراتورهای مخابراتی به صورت تهاجمی روی دارایی‌های ابری خود تمرکز کنند و در همین حال هم انتظار می‌رود ارایه سرویس‌های همگرا شده موبایل و ثابت توسط اپراتورهای همگرا شده‌ای مانند دویچه تلکام، اورنج و تلفونیکا به شت مورد استقبال قرار بگیرد.
 
در نتیجه در خانه ماندن‌های طولانی مدت، بازه زمانی که مشترکان صرف صفحه نمایش گوشی خود می‌کنند و بیشتر هم مربوط به پخش ویدئویی بوده، بسیار افزایش یافته است. بر همین اساس تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اپراتورها از این روند، دستاوردی به دست آورده‌اند و از این پس نقش مهمتر و فعال‌تری در بازار سرویس‌های استریمینگ ایفا خواهند کرد.
 
در بازار سرویس‌های تجاری و سازمانی هم با افزایش استقرار هسته شبکه 5G، اپراتورهای مخابراتی در موقعیت بهتری برای ارایه خدمات دورکاری با راهکارهای ارتباطی یکپارچه، شامل امنیت و دسترسی قرار خواهند گرفت.
 
تحلیلگران معتقدند در این میان اپراتورهای جاه‌طلب از فرصت‌های بوجود آمده در سایر بخش‌های تحت تحول دیجیتال مانند سلامت از راه دور و آموزش از راه دور غافل نخواهند شد.
 
اتوماسیون فاکتور دیگری است که موجب رشد این صنعت خواهد شد که شامل هم اتوماسیون سرویس‌های مشتریان و هم سرمایه‌گذاری در اتوماسیون شبکه‌ها به ویژه روی 5G می‌شود.
 
با ارزان‌تر شدن دارایی‌های مخابراتی، یک رویکرد جدیدی که ایجاد شده، تمایل سرمایه‌گذاران غیرسنتی به خرید یا تلاش برای خرید اپراتورهای مخابراتی شامل اپراتورهای دارای زیرساخت فیزیکی و هم MVNOها است بطوریکه با ادامه‌دار شدن این رویکرد، علاوه بر سرمایه‌گذارانی که تمایل به کسب زیرساخت‌های پسیو دارند، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در سال 2021 علاقه سرمایه‌گذاران از زنجیره ارزش فراتر رفته و شامل دسترسی عمده فروشی به فیبر و تلفن همراه خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.