اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 4, 2020
18:59 جمعه، 14ام آذرماه 1399
کد خبر: 118747

گاه‌شمار هوش مصنوعی در ایرانداک آغاز به کار کرد

در پاسخ به نیاز روزافزون پژوهشگران و دانشوران برای آگاهی از زمینه‌های نوین فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، گاه‌شمار برخطِ هوش مصنوعی را در نشانی AI.IRANDOC.AC.IR، راه‌اندازی کرده است.
 
به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران»،  این سامانه دو زبانه، روند تاریخی هوش مصنوعی و دگرگونی‌های آن را نشان می‌دهد. هوش مصنوعی یکی از زمینه‌های نوپدید علم است که در زمانی کوتاه پس از برآمدن، نقش و تأثیری کلیدی در دیگر زمینه‌های علمی داشته است. کاربرد هوش مصنوعی چیزهایی را پدید خواهد آورد که دارای اندیشه یا کارکرد منطقی هستند یا مانند انسان می‌اندیشند و یا کار می‌کنند.
 
بررسی رویدادهای تاریخی هوش مصنوعی، می‌تواند به درک بهتر چگونگی پیدایش این زمینه، رویدادهای کلیدی توسعه آن، پیوند آن با دیگر رشته‌های علمی، و نام‌های کلیدی و تاثیرگذار بینجامد. یکی از ابزارهای کلیدی برای دریافت چنین دیدگاهی، نمایش دیداری داده­ها و تفسیر و تحلیل­های دیدنی است. یکی از ساده‌ترین ساختارها برای نمایش داده‌های تاریخی، ساختار دو بُعدیِ رویداد ـ زمان است. یک رویداد اطلاعات دیگری را هم دارد که با همراه کردن آن‌ها، ماهیتی چند بُعدی پیدا می‌کند که ساختار ساده رویداد ـ زمان باید به گونه‌ای دیگر و با نمودارهای پیچیده‌تر پیاده شود تا بتوان الگوهای گوناگون در میان رویدادها دریافت. یکی از راهکارهای پاسخ به این نیاز، کاربست نمودارهای واکنشی است که در آن‌ها، کاربر می‌تواند به سویه‌های گوناگونی از داده‌ها بپردازد و از نگاه‌های گوناگون و بر پایه نیاز، هدف، و برداشت خود؛ تنها با چند کلیک آن‌ها را بررسی کند.
 
گفتنی است گاه‌شمار برخطِ هوش مصنوعی رویدادهای تاریخی و کلیدی را در زمینه هوش مصنوعی بازنمایی می‌کند. این دیداری‌سازی به نمایش واکنشی رویدادها در زمان، نمایش شبکه دانشمندان و همکاری میان آن‌ها، و نمایش جغرافیایی زیرزمینه‌های هوش مصنوعی در زمان می‌پردازد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.