اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 5, 2020
16:34 شنبه، 15ام آذرماه 1399
کد خبر: 118788

خدمات ابری موتور محرک رشد و توسعه IT در کشور است


 
 رایانش ابری در سال‌های اخیر به یکی از پر کاربردترین کلمات میان اهالی تکنولوژی تبدیل شده است. رشد این صنعت در سطح جهانی و هم‌زمان با آن تقاضای کسب‌وکارها در داخل کشور به گونه‌ای بوده که گسترش این خدمات را می‌طلبد.
 
آخرین بررسی‌های صورت گرفته در دنیا، پیش‌بینی کرده‌اند خدمات زیرساخت ابری (IaaS) در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۲۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد کند و انتظار می‌رود خدمات ابر عمومی ۱۸.۴ درصد از این رشد را به خود اختصاص دهد.
 
در حال حاضر سهم ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) از تولید ناخالص ملی ۶.۵ درصد است و در صورتی که زیرساخت و شرایط رشد و توسعه استفاده از خدمات ابری در کشور مهیا شود و مسیر منطقی خود را طی کند، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور ما نیز مانند بازار جهانی شاهد سهم بالای فناوری‌های ابری در صنعت ICT باشیم.
 
رایانش ابری در سال‌های اخیر باعث ایجاد تحولات عظیمی در زمینه IT شده و به موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در حوزه IT تبدیل شده است.
 
رایانش ابری به زبان ساده ارائه خدمات سرور، ذخیره‌سازی، شبکه و اپلیکیشن‌های مختلف بر بستر اینترنت است. به این ترتیب کاربران به جای تجهیزات در محل خود، از تجهیزات مراکز داده که مجازی‌سازی شده‌اند، استفاده می‌کنند و می‌توانند اپلیکیشن‌ها و دیتای خود را روی آن اجرا کنند و در اختیار دیگران قرار دهند.
 
حفظ سرمایه و صرفه‌جویی در مخارج به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری است. سرور و نگهداری از آن برای شرکت‌ها مخصوصا استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا هزینه بسیار زیادی دارد، در حالی که خدمات ابری می‌تواند تا ۵۰٪ در هزینه‌ها صرفه‌جوبی کند.
 
در خدمات ابری کاربر براساس میزان تقاضا و مصرفی که دارد منابع رایانشی مورد نیاز خود را انتخاب می‌کند. کاربران تنها به میزان استفاده‌شان از منابع، هزینه پرداخت می‌کنند.
 
حریم خصوصی مزیت مهم دیگر حوزه ابری است. دیتای ذخیره شده در سرورها در سطح بالایی حفظ می‌شود، به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها در دنیا، اطلاعات محرمانه خود را در ابر بارگذاری می‌کنند.
 
متمرکزسازی اطلاعات، امنیت، کاهش هزینه‌ها، قابلیت اشتراک‌گذاری بالا، دسترسی آسان به اطلاعات و گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات، مزایایی است که باعث شده شرکت‌هایی که تا دیروز از دریافت این خدمات امتناع می‌کردند، استفاده از خدمات رایانش ابری را در دستور کار خود قرار دهند.
 
امروز با شیوع بیماری کرونا، قرنطینه خانگی، فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. کرونا فرصتی برای رشد بازار ابری فراهم کرده چرا که استفاده از خدمات ابری به خاطر متمرکزسازی و حفظ امنیت اطلاعات برای سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ این شرایط را فراهم آورده تا علاوه بر این‌که فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در دوران دورکاری مختل نشود،  بازدهی کارکنان نیز کاهش پیدا نکند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.