سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

December 8, 2020
14:42 سه شنبه، 18ام آذرماه 1399
کد خبر: 118901

روبات درمانگر کرونا در مصر ساخته شد

 
 
یک جوان مصری موفق به اختراع یک روبات درمانگر شده که علاوه بر انجام آزمایش PCR برای تشخیص کووید ۱۹، اندازه گیری دما و سایر عملکردهای حیاتی بیمار، قادر به انجام سونوگرافی و اکوکاردیوگرام است.
 
در یک صحنه غیرمعمول، یک روبات سفید رنگ به شکل انسان در راهروی بخش اورژانس یک بیمارستان خصوصی در شهر تانتا از استان غربیا واقع در شمال قاهره پایتخت مصر در حال قدم زدن بود و به بیماران رسیدگی می کند.
 
    روبات Cira 03 دارای دو مانیتور، یکی مانیتور اصلی در قفسه سینه و دیگری مانیتور کمکی در بخش پایینی آن است و از طریق هوش مصنوعی می تواند به شناسایی چهره افراد حاضر پرداخته، آن ها را بشمارد و تشخیص دهد که آیا آنها فاصله اجتماعی مناسب را بر اساس محل قرارگیری، حفظ می کنند یا خیر.
این روبات درمانگر کرونا که روبات Cira 03 نامیده می شود، توسط محمود الکومی، مهندس ۲۷ ساله مکاترونیکی (مهندسی مکانیک و الکترونیک) مصری اختراع شده است. محمود الکومی در یک مصاحبه خبری اعلام کرد که نسخه جدید این روبات با میزان دقت بالاتری از تشخیص چهره و ماسک صورت بوده که بهتر عمل می کند. یک بازوی روباتیک جدید نیز به روبات Cira 03 اضافه شده تا کارایی چند منظوره را ارائه دهد.
 
این مخترع جوان در توضیحاتش اضافه کرد که روبات Cira 03 علاوه بر توانایی در انجام آزمایش PCR برای تشخیص  بیماری کووید ۱۹، اندازه گیری دما و سایر عملکردهای حیاتی بیمار، قادر به انجام اسکن اکوکاردیوگرام و اشعه ایکس است. علاوه بر آن، این روبات به کاهش تماس مستقیم بین کارکنان پزشکی و بیماران تا ۹۰ درصد کمک می کند.
 
روبات Cira 03 دارای دو مانیتور، یکی مانیتور اصلی در قفسه سینه و دیگری مانیتور کمکی در بخش پایینی آن است. این روبات از طریق هوش مصنوعی می تواند به شناسایی چهره افراد حاضر در دسترس خود پرداخته، آن ها را بشمارد و تشخیص دهد که آیا آنها فاصله اجتماعی مناسب را بر اساس محل قرارگیری، حفظ می کنند یا خیر.
 
محمود الکومی تاکنون سه نسخه از روبات Cira  را به تنهایی ساخته است و در نظر دارد تا نسخهCira 04 را بسازد و هدفش از این توسعه، برطرف کردن هرگونه مشکل احتمالی و پیشرفته تر کردن آن است تا برای تولید انبوه احتمالی این روبات ها آماده شود. طی چند هفته گذشته نسخه سوم این روبات (Cira 03) در بیمارستان مذکور مورد آزمایش قرار گرفت و مقامات بیمارستان اعلام کردند که آنها از اختراع الکومی استقبال می کنند زیرا اعتقاد بر این است که روبات وی به کاهش میزان عفونت در بین کارکنان و بیماران بستری کمک خواهد کرد.
 
به اعتقاد مقامات این بیمارستان نسخه قدیمی موفق به انجام آزمایش PCR در اوج همه گیری کووید ۱۹ در هنگام عدم تمایل پزشکان به این کار شد. اکنون نسخه جدید می تواند از راه دور دما را اندازه گیری کند و سونوگرافی و اکوکاردیوگرام را انجام دهد. این یک نوآوری بسیار مهم و ارزشمند است که در مدت زمان کوتاه به دست آمده است.
 
جالب اینکه دستیار الکومی، دانش آموزی ۱۶ ساله است که شش سال در کنار محمود الکومی بوده و از وی زبان های برنامه نویسی و طراحی آموخته است. نخستین کسی که توسط روبات الکومی مورد آزمایش کرونا قرار گرفت، همین دستیار نوجوان بوده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.