اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 8, 2020
14:49 سه شنبه، 18ام آذرماه 1399
کد خبر: 118904

ساترا کلاس‌های آنلاین آموزش رقابت و تنظیم بازار VOD برگزار می‌کند

کلاس‌های آنلاین آموزش رقابت و تنظیم بازار در کسب‌وکارهای رسانه‌های صوت و تصویر توسط ساترا برگزار می‌شود.
 
سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، در راستای آموزش به فعالان کسب‌وکارهای مرتبط با رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند.
 
رقابت، مولفه‌ها، قدرت بازار و رویه‌های ضد رقابتی در بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و پلتفرم‌های دیجیتال و کسب‌وکارهای مرتبط از جمله مباحثی است که در این کلاس‌ها روی آنها تمرکز شده است.
 
امیراحمد ذوالفقاری، عضو گروه الگوهای حکمرانی و تنظیم‌گری اندیشکده حکمرانی شریف و مسئول برگزاری کلاس‌ها، در خصوص هدف از برگزاری این دوره آنلاین به پیوست گفت: «تنظیم‌گری در دنیا یک موضوع پیشرو‌ است. این بحث در ایران نیز، نسبت به سایر ابعاد نظام حکمرانی، چه در مقام تئوری و چه در مقام عملیاتی موضوع جدیدی است و از همین رو، بُعد تئوری و توسعه دانشی آن جایگاه پررنگی دارد.»
 
او معتقد است رگولاتور‌های کشور‌های دیگر، یک بُعد تحقیقاتی و پژوهشی دارند که ادبیات جدیدی که تولید می‌شود را برای اجرا بررسی می‌کنند و از آنجایی که ما معمولا در ایران چندگامی عقب‌تر از جریان علمی دنیا هستیم، به این موضوع نیاز داریم.
 
به گفته ذوالفقاری، تنظیم‌گری پلتفرم‌های اینترنتی، موضوع ویژه‌ای است و ساترا به‌عنوانی رگولاتور‌ جدی این عرصه، نیاز دارد برای اجرای مناسب تنظیم‌گری مباحث دانشی را در نظر بگیرد. این دانش نیازی است که هم تنظیم‌گر و هم تنظیم‌شونده باید با آن آشنا شوند. برگزاری این دوره از کلاس‌ها به‌نوعی هم توسعه دانش و هم ترویج دانش در حوزه تنظیم‌گری بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است.
 
ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که قانون‌گذار خود رقابت و چارچوب رقابت را مشخص می‌کند پس دیگر چه لزومی به برگزاری دوره‌های مربوط به رقابت وجود دارد توضیح داد: «بحث در مورد این نیست که قانون‌گذار چگونگی رقابت را مشخص کرده است. در قوانین ما، ماده ۴۴ و ۴۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تنها جایی است که به بحث رویه‌های ضدرقابتی پرداخته است. قانون‌گذار نیز صرفا مواردی را در قانون آورده، که تطبیق آن با مصداق، کار رگولاتوری است که با استناد به قانون حکم می‌دهد.» او ادامه داد: «آن موضوعی که در رابطه با رویه‌های ضدرقابتی در قانون آمده، به همه بخش‌ها عمومیت دارد، به خاطر همین خیلی از مواردی که در فضای خاص بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اتفاق می‌افتد در آنجا دیده نشده است.»
 
به عقیده ذوالفقاری، یکی از کار‌هایی که در ساترا باید انجام شود، تدوین مقررات رقابتی خاص این حوزه است که هنوز وجود ندارد.
 
مسئول برگزاری کلاس‌های آنلاین آموزش رقابت و تنظیم بازار ساترا، در پاسخ به این سوال که شرکت‌کنندگان در پایان این دوره چه مهارت‌هایی را کسب خواهند کرد گفت: «یک پله عقب‌تر از موضوع رقابت، این است که تنظیم‌گری یعنی چه؟ جایگاه تنظیم‌گری در نظام حکمرانی چیست؟ شان رقابت در تنظیم‌گری و رویه‌های ضدرقابتی چگونه است؟ تعریف بازار چیست؟ مرزها و محدوده آن کجاست؟ وقتی از بازار رسانه‌های صوت و تصویر صحبت می‌کنیم چه چیز‌هایی در آن جای دارد چه چیزهایی در آن جای ندارد؟ این‌ها سوالاتی است که لبه دانش در دنیا است و جدیدترین مقالات در دنیا به این موضوعات پرداخته می‌شود و شرکت‌کنندگان در این دوره پاسخ این سوالات و مسائل را درمی‌یابند.»
 
ذوالفقاری مخاطبان این دوره را علاوه بر فعالان حوزه تنظیم‌گری، دانشگاهیان و فعالان بازار می‌داند. او در این مورد توضیح داد: «ما نیاز داریم هم خودمان دقیق این موضوع را بشناسیم و هم تنظیم‌شونده‌هایی که قرار است با این قوانین مواجه شوند را از آن‌ آگاه کنیم. همچنین یک خط دانشی را ترویج دهیم تا برای اهل دانش تبدیل به مساله شود. به همین دلیل مخاطبان کلاس‌های ما هم دانشگاهیان و هم فعالان بازار هستند.»
 
دوره‌های آموزشی ساترا با همکاری معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا هر هفته در روزهای شنبه ساعت ۱۳ با عناوینی از جمله تعریف کلی تنظیم‌گری و جایگاه آن در نظام حکمرانی، مباحثی در خصوص بازار، رقابت و رویه های ضد رقابتی در ابعاد حقوقی و اقتصادی برگزار می‌شود.
 
علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره‌های آموزشی رایگان می‌توانند به این آدرس مراجعه کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.