تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 10, 2020
12:38 پنجشنبه، 20ام آذرماه 1399
کد خبر: 118962

جیتکس 2020 در سایه کرونا برگزار شد

چهلمین دوره نمایشگاه جیتکس دوبی که به‌دلیل شیوع کرونا یک بار به تعویق افتاده بود با رعایت پروتکل‌های سلامت در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار شد. جیتکس 2020 درحالی برپا شد که ارزش واقعی ICT برای همه جهانیان مشخص شده است. در بحران کرونا ایجاد ارتباط پایدار بین مردم و کسب و کارها و… اهمیت زیادی داشته است و تنها تکنولوژی از عهده این کار برمی‌آمد. جیتکس جزو معدود نمایشگاه‌های فناوری به‌شمار می‌رود که در دوران پاندمی کرونا به‌صورت عادی برگزار شده هرچند تعداد بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان در این رویداد بسیار کمتر از سال‌های قبل بوده است.
 
یک رویداد با اقدامات سلامت فناورانه
رویداد 5روزه جیتکس 2020 با شعار «برای زنده ماندن و پیشرفت نوآوری کنید» از 6 تا 10 دسامبر(16 تا 20 آذرماه) برگزار شده و امروز به کار خود پایان می دهد. فعالان عرصه فناوری در این نمایشگاه که بزرگ‌ترین نمونه در خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا به شمار می‌رود دیدگاه خود از آینده دنیای فناورانه را ترسیم می‌کنند و آخرین دستاوردهای کمپانی‌های برتر جهان و توانمندی‌های استارتاپ‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه امسال در میانه تعویق بسیاری از نمایشگاه‌های فناوری جهان، چتری برای برنامه‌های مختلف نمایش تکنولوژی باز کرد و بیش از هزار و 200 غرفه دار از بیش از 60کشور جهان ازجمله ایران، بحرین، بلژیک، برزیل، فرانسه، ایتالیا، هنگ کنگ، ژاپن، نیجریه، لهستان، رومانی، روسیه، عربستان سعودی، بریتانیا و امریکا در آن حضور داشتند.
امسال در این رویداد بیشتر از 300 استارتاپ در کنفرانس‌ها و میزگردهای متعدد حضور یافتند و حدود 350 سخنران از 30 کشور جهان راهی دوبی شدند. یکی از دغدغه‌های برگزارکنندگان این رویداد، حفظ پروتکل‌های بهداشتی بود که این موضوع با کمک فناوری تشخیص چهره چین و روسیه و همچنین Etisalat به‌خوبی اجرا شد. با کمک این فناوری‌ها افراد فاقد ماسک در این نمایشگاه شناسایی شدند یا از ورود آنها ممانعت شد. این فناوری همچنین موفق شد از طریق الگوریتم‌های هوش مصنوعی، چهره افراد دارای ماسک و هویت آنها را تشخیص دهد. نظارت بر رعایت میزان فاصله اجتماعی بازدیدکنندگان از نمایشگاه و هیأت‌های شرکت کننده هم یکی دیگر از مواردی بود که تکنولوژی آن را به عهده گرفت. پلیس دوبی با کمک فناوری‌های مختلف به افراد هشدار می‌داد تا فاصله را رعایت کنند.
 
برنامه‌های ویژه جیتکس
ازبرنامه‌های ویژه امسال این نمایشگاه می‌توان به Gitex Future Stars بزرگ‌ترین رویداد استارتاپ منطقه، کنفرانس و نمایشگاه سایبری GISEC، اجلاس بلاکچین و همچنین رونمایی از Marketing Mania یک پلتفرم جدید برای بازار برندهای مختلف اشاره کرد. دانیل کورسکی بنیانگذار شرکت سرمایه گذاریPUBLIC در پنل Gitex Future Starsگفت: اشتهای زیادی برای تکنولوژی در جهان وجود دارد و بسیاری از کشورهای جهان تلاش دارند تا به‌سمت فناوری‌های نوین گام بردارند. بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش آینده کشورها را تضمین می‌کند. وی افزود: تنها توسعه اقتصادی مدنظر نیست، قرن بیست‌ویکم با چالش‌های فراوانی همراه بوده و خواهد بود و تنها تکنولوژی و استارتاپ‌ها می‌توانند به جهان کمک کنند تا از گذرگاه‌های سختی همچون پاندمی کرونا عبور کند.
امسال این نمایشگاه همچنین میزبان بیش از 200 سرمایه‌گذار حوزه تکنولوژی ازجمله EBAN از بلژیک، MODUS Capital ازامریکا، 500 Startups از مصر و بنیاد MENA Tech از بریتانیا نیز بود و برای نخستین بار هیأتی از 40 کمپانی اسرائیلی در حوزه تکنولوژی، تلکام، امنیت سایبری و… در این نمایشگاه شرکت داشتند. همچنین در این نمایشگاه بخشی از پیشرفت‌ها و توانمندی‌های امارات متحده عربی در حوزه شهر هوشمند، دولت الکترونیک دوبی، جاده و حمل‌ونقل هوشمند و… نیز به نمایش درآمد.
 
حضور ایران در جیتکس 2020
در بخش Gitex Future Stars چهلمین دوره نمایشگاه جیتکس امسال ۲۰ شرکت دانش بنیان ایرانی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی توانمندی‌های خود را معرفی کردند. هوشمندسازی درها، درمان تنبلی چشم مبتنی بر واقعیت مجازی، آب شیرین ‌کن‌های حرارتی و غشایی، طراحی و تولید زیردریایی بدون سرنشین و ساخت فروشگاه هوشمند بخشی از محصولات ۲۰ شرکت‌ دانش بنیان است که در نمایشگاه بین‌المللی جیتکس امارات شرکت کرده‌اند و محصولات فناورانه خود را معرفی کرده‌اند.
همچنین در حاشیه چهلمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک خاورمیانه موسوم به «جیتکس GITEX» مسابقات «سوپرنوا» برای استارتاپ‌ها برگزار می‌شود که در آن ۷۰ تیم استارتاپی در دو روز اول نمایشگاه، توانمندی‌های خود را به داوران ارائه کردند و در نهایت جوایز نقدی به سه تیم برتر در روز پایانی اهدا خواهد شد. امروز، روز پایانی این نمایشگاه است و تا پایان امروز این جوایز اعلام خواهد شد.
 
تمرکز بر روبات‌ها، 5G و واقعیت مجازی
سال گذشته تمرکز جیتکس بر معرفی تکنولوژی5G بود اما امسال استفاده از این فناوری در کانون توجه قرار داشت. روبات‌ها، راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی(AR/VR) نیز از دیگر موضوع‌هایی بودند که بسیار مورد توجه قرارداشتند. کمپانی اریکسون امسال به‌صورت مجازی به این رویداد بازگشته و عملاً شریک تحول دیجیتال امارات متحده عربی محسوب می‌شود. کمپانی اریکسون در این نمایشگاه در گزارشی یادآور شد که تا سال 2026 بیش از 60درصد از جمعیت جهان به اینترنت 5G دسترسی خواهند داشت به‌همین دلیل هم بسیاری از کشورها تلاش دارند تا در این مسابقه از یکدیگر پیشی بگیرند. وقتی پای 5G به میان می‌آید نمی‌توان هوآوی رانادیده گرفت. در این نمایشگاه کمپانی چینی هوآوی نیز حضوری فعال داشت و در کنفرانس 5G Ecosystem درباره چالش‌های کووید19 و توانمندی‌های فناوری 5G در حل این مشکلات صحبت شد.
 واقعیت مجازی نیز یکی از برترین‌های نمایشگاه امسال بود و Robocom VR یک کمپانی مبتنی بر بازی‌های واقعیت مجازی از بیروت آخرین دستاوردهای خود ازجمله VR podsرا به نمایش گذاشت. VR podsمی توانند تا 360درجه تغییر جهت بدهند و تا 180 درجه بالا و پایین بروند و بازی را هیجان انگیزتر کنند. قرار است این کمپانی در ابوظبی یک فضای بازی 5هزار مترمربعی برای آکادمی e-sports این کشور راه‌اندازی کند که همه این فضا زیر پوشش فناوری واقعیت مجازی قرار خواهد گرفت.
روبات‌ها هم در نمایشگاه جیتکس امسال بسیار پرطرفدار بودند و روبات نقاش یکی از جدابیت‌های این نمایشگاه بود؛ روباتی با سه وب کم و 3بازوی روباتیک برای خلق شاهکارهایی از 3زاویه مختلف که درواقع نمایی از هنر آینده جهان را به نمایش گذاشت. عملاً روبات‌های whimsical می‌گویند اگر بشر می‌تواند نقاشی بکشد ما روبات‌ها نیز می‌توانیم. این روبات برای نخستین بار است که در این منطقه به نمایش گذاشته شده است. این روبات را یک هنرمند اهل بروکسل با نام «پاتریک ترست» که به استفاده از کامپیوتر و روبات در خلق آثارش معروف است، طراحی کرده است. وی سه عدد کاغذ سفید را در اختیار روبات قرار داد و در هر سه بازوی روبات هم مدادی قرار گرفت. درنهایت روبات با کمک وب کم و فناوری هوش مصنوعی تلاش کرد تا همه نقاط و ویژگی‌های صورت فرد مدل را به‌خاطر بسپارد و آن را از سه زاویه مختلف نقاشی کند. احتمالاً در آینده باید منتظر نمایشگاهی از آثار هنری روبات‌ها نیز باشیم.
یک روبات انسان نما از مریخ نیز میهمان نمایشگاه جیتکس امسال بود. این روبات با صورتی آبی رنگ، «آدران» نام دارد و در لندن ساخته شده اما تاکنون چندین سفر بین پایتخت بریتانیا و مریخ داشته است. این روبات مجهز به هوش مصنوعی نه تنها به بازدیدکنندگان خوشامد می‌گوید و آنها را سرگرم می‌کند بلکه می‌تواند نگاه آنها را نیز به آینده روباتیک جهان تغییر دهد. در طراحی لباس این روبات نیز از فناوری‌های مختلفی استفاده شده به‌گونه‌ای که اگر زیر باران برود پارچه آن ضد آب می‌شود و اگر هوا گرم شود میزان تنفس در این لباس بیشتر می‌شود تا گرمای زیادی به این روبات نرسد.
در این نمایشگاه یک اپلیکیشن چت ویژه با نام Dr. Neeهم مورد توجه قرار گرفت. این اپ اکنون 150هزار کاربر دارد و سال آینده در دوبی هم در دسترس خواهد بود. Dr. Neeیکی از نخستین اپلیکیشن‌های اجتماعی است که می‌تواند هویت کاربر را با واقعیت تطبیق دهد تا اگر مشکلی وجود داشت مانع ارتباط گرفتن و چت شود. این اپ توسط یک شرکت عمانی توسعه داده شده و کاربران می‌توانند با کمک آن چت کنند، تماس صوتی برقرار کرده، امور تجاری، بانکداری و تفریحی خود را انجام دهند بدون اینکه نگران لورفتن اطلاعات و داده‌های خود باشند. والدین از این اپ استقبال مناسبی داشته‌اند چرا که می‌دانند در این اپ جای فرزندانشان امن است. با شیوع کرونا تله مدیسن یا پزشکی از راه دور در جهان رشد کرد و امارات متحده عربی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است در این نمایشگاه از سرویس‌های سلامت مربوط به بیماری‌های قلبی امارات نیز رونمایی شد. UAEPass نیز سیستم شناسایی دیجیتال ملی امارات است که بیش از 5هزار مورد از خدمات دولتی را زیر پوشش خود دارد و اکنون حدود یک میلیون فرد اماراتی برای آن ثبت‌نام کرده‌اند. با کمک این سیستم دیجیتال می‌توان از راه دور و تنها با چند کلیک حساب بانکی باز کرد یا تراکنش‌های مالی را انجام داد بدون اینکه نیازی به ایستادن در صف یا تلف کردن وقت در ترافیک و… باشد. این فناوری دوسال پیش در نمایشگاه جیتکس رونمایی شد و حالا یک میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.