اپلیکیشن

تلفن همراه

December 12, 2020
11:43 شنبه، 22ام آذرماه 1399
کد خبر: 119003

سوءاستفاده شرکت‌های نظارتی از تبلیغات موبایل برای تخمین موقعیت مکانی دقیق کاربر

 
 
 
گزارشی جدید نشان می‌دهد که یک شرکت اسرائیلی با سواستفاده از داده‌های تبلیغات موبایلی، موقعیت مکانی کاربران را با خطای یک متر به دست می‌آورد.
 
نشریه «فوربز» با انتشار گزارشی جدید نحوه سوء استفاده شرکت اسرائیلی Bsightful از تبلیغات موبایلی را فاش کرد. این شرکت اطلاعات کاربران را به طور رایگان از توسعه دهندگان اپلیکیشن دریافت کرده و موقعیت مکانی آنها را به دست می‌آورد. فوربز اشاره می‌کند که به دست آوردن موقعیت مکانی از تبلیغات موبایلی بسیار آسان بوده و می‌تواند سطح امنیت کاربران را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
 
پیش از پرداختن به نحوه بدست آوردن موقعیت مکانی بوسیله تبلیغات موبایلی، بهتر است کمی در مورد تبلیغات هدفمند صحبت کنیم. فرض کنید می‌خواهید فضایی را درون یک اپلیکیشن موبایل برای نمایش تبلیغ خود خریداری کنید. طبیعتاً باید تبلیغ را به مخاطب صحیح نشان دهید در غیر اینصورت تبلیغات شما تاثیر کمی خواهند داشت. برای مثال اگر می‌خواهید شامپوی ریش تبلیغ کنید، نمایش آن در اپ مد و لباس زنان غیرمنطقی است.
 
شرکت‌های بازاریابی برای کمک به شرکت‌ها در پیدا کردن مخاطبین صحیح، پلتفرم مدیریت تقاضای فضای نمایشی (DSP) را توسعه داده‌اند. توسعه دهندگان اپلیکیشن داده‌های کاربران را روی این پلتفرم‌ها آپلود کرده و شرکت‌های بازاریابی با استفاده از آنها بهترین مکان را برای نمایش تبلیغ تخمین می‌زنند.
 
حال آنطور که فوربز در گزارش خود اشاره می‌کند، شرکت Bsightful با ساخت DSPهای جعلی اطلاعات کاربران را به راحتی از توسعه دهندگان اپ جمع‌آوری می‌کند. این پلتفرم‌ها برای رد گم کردن مشابه پلتفرم‌های حقیقی عمل کرده و تبلیغات را نمایش می‌دهند، اما هدف اصلی آنها جمع‌آوری اطلاعات کاربران و فروش آنها به دولت‌ها، پلیس و سازمان‌های دیگر گزارش شده است.
 
با اینکه اطلاعات مکانی بدست آمده از تبلیغات موبایلی به اندازه داده‌های GPS دقیق نیست، اما آنقدر دقیق است که بتواند امنیت کاربر را در معرض خطر قرار دهد. فوربز می‌گوید شرکت‌های نظارتی در بهترین حالت می‌توانند فقط با دانستن شماره تلفن موقعیت مکانی کاربر را با خطای ۱ متر بدست آوردند.
 
فوربز می‌افزاید احتمال ردیابی موقعیت مکانی کاربرانی که با جدی گرفتن توصیه‌های حفاظت از حریم خصوصی با دقت مجوزهای دسترسی اپ‌ها را بررسی کرده و از برنامه‌های مسدودسازی تبلیغات استفاده می‌کنند، بسیار سخت‌تر می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.