تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 14, 2020
11:30 دوشنبه، 24ام آذرماه 1399
کد خبر: 119067

جریمه علی بابا و دو شرکت دیگر برای تخلف از قوانین چین

 
 
رگولاتورهای چین گروه علی بابا هولدینگ و دو شرکت دیگر را به دلیل عدم گزارش خریدهای گذشته شان تحت قوانین ضدانحصارطلبی این کشور ۵۰۰ هزار یوان (۷۶۵۰۰ دلار) جریمه کرد.
 
 سازمان دولتی ساماندهی بازار چین در بیانیه ای اعلام کرد علی بابا باید پیش از افزایش سهم در واحد فروش گروه خرده فروشی اینتایم به ۷۳.۷۹ درصد در سال ۲۰۱۷، موافقت این سازمان را کسب می کرد. شرکت چاینا لیترچر، فروشگاه کتابهای الکترونیکی که از تنسنت جدا شده است هم برای خرید نیو کلاسیک مدیا در سال ۲۰۱۸ به میزان مشابه جریمه شد. با این حال رگولاتور چین اعلام کرد این خریدها ضد رقابت بازار به نظر نمی رسند.
 
رگولاتور بازار چین هر یک از شرکتهای علی بابا، چاینا لیترچر و شنزن هایو باکس تکنولوژی را به پرداخت ۵۰۰ هزار یوان جریمه محکوم کرد.
 
این جریمه ها پس از هشدار ماه گذشته رگولاتورهای چین و اعلام تصمیم آنها برای افزایش نظارت بر بزرگترین شرکتهای فناوری این کشور صادر شدند. پکن در نوامبر مقرراتی را رونمایی کرد که هدف آنها تعیین چارچوبی برای محدود کردن رفتارهای ضدانحصارطلبی مانند اشتراک گذاری اطلاعات حساس مصرف کنندگان، اتحاد برای درهم شکستن رقیبان کوچکتر و ارایه خدمات با قیمت پایینتر برای حذف رقیبان از سوی غولهای اینترنتی چینی است. ارزش سهام شرکتهای علی بابا و تنسنت در پی صدور این جریمه بیش از دو درصد سقوط کرد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، تشدید تفحص چین نگرانیها از سرکوبی گسترده بزرگترین شرکتهای این کشور را برانگیخته است. ارزش سهام شرکت میتوآن که سومین شرکت اینترنتی بزرگ چین است، پس از انتشار یک مقاله در روزنامه پیپل دیلی ۷.۴ درصد سقوط کرد. در این مقاله از دغدغه صنعت اینترنت به افزایش ترافیک و حجم در بخشهایی مانند تحویل خواربار به قیمت از بین رفتن نوآوری علمی انتقاد شده بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.