اپلیکیشن

تلفن همراه

دولت الکترونیک

December 19, 2020
11:41 شنبه، 29ام آذرماه 1399
کد خبر: 119233

اپلیکیشن “عدالت همراه” رونمایی شد

 
 
اپلیکیشن عدالت همراه در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه و تسهیل دسترسی مردم خدمات قضایی رونمایی شد و از طریق درگاه ملی قوه قضاییه در اختیار عموم مردم خواهد بود.
 
 عیسی زارع‌پور، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه امروز در نشست خبری رونمایی از اپلیکیشن عدالت همراه، اظهار کرد: در راستای هوشمندسازی دستگاه قضا راهبردهایی تعریف کردیم که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از استفاده حداکثری از فناوری برای تسریع خدمت به مردم، افزایش سرعت و دقت دستگاه قضا، کاهش خطای انسانی با استفاده از هوش مصنوعی، شفافیت و روان کردن فضای جامعه.
 
وی با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا، ارائه خدمات به‌صورت غیرحضوری بسیار حائز اهمیت بود، گفت: مراجعات مردمی باید کاهش پیدا می‌کرد به همین دلیل تاکید زیادی در این راهبرد داشتیم. هفته گذشته درخواست اعاده دادرسی کیفری به‌صورت الکترونیک شد و افراد می‌توانند مستندات را با کیفیت مناسب برای ما ارسال کنند. این خدمت فعلا در تهران ارائه می‌شود و از اول دی ماه این درخواست‌ها به‌صورت الکترونیک منتشر می‌شود و افراد در هرجا که باشند می‌توانند این اقدام را انجام ‌دهند.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن عدالت همراه بیان کرد: امروز در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، از اپلیکیشن عدالت همراه رونمایی می‌شود که در دو نسخه اندروید و آی‌آواس از طریق درگاه ملی قوه قضاییه در اختیار عموم مردم خواهد بود. این اپلیکیشن نسخه تلفن همراه خدمات قضایی به‌صورت الکترونیک است و تمامی خدمات از طریق این اپلیکیشن ارائه می‌شود.
 
زارع‌پور همچنین خاطرنشان کرد: در فاز اول پنج خدمت دادگستری‌ها را از طریق این اپلیکیشن ارائه می‌کنیم. از جمله اینکه ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیک شده است و افراد می‌توانند ابلاغیه‌هایی را که برای آن‌ها صادر می‌شود، از طریق این اپلیکیشن ببینید. خدمات جدیدی که توسط دستگاه قضا ارائه می‌شود هم به مرور از طریق این اپلیکیشن در اختیار عموم مردم و مراجعان به قوه قضاییه قرار می‌گیرد.
 
امضای دیجیتال در عدالت همراه، در آینده فعال می‌شود
 
وی با اشاره به استفاده از مکانیزم رمز یکبار مصرف برای احراز هویت و امضای نیمه دیجیتال در این سرویس، گفت: هم اکنون در حال فراهم کردن زیرساخت‌های سرویس امضای دیجیتال هستیم و در آینده این سرویس را فعال خواهیم کرد. تا دو هفته دیگر نیز سرویس احراز هویت را به شکل آنلاین و از طریق این اپلیکیشن خواهیم داشت که اقدام تحولی در قوه قضاییه خواهد بود و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است. با وجود این سرویس، دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت کد ثنا نیست.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به نحوه استفاده از این اپلیکیشن، بیان کرد: برای ورود به این درگاه، در حال حاضر نیاز به ارائه کد کاربری ثنا است و اگر فردی این کد را ندارد، باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و کد را دریافت کند. اما تا سه هفته آینده و پس از راه‌اندازی سرویس احراز هویت آنلاین، ثبت‌نام ثنا به‌صورت غیرحضوری انجام خواهد شد و کاربر مشکلی برای ورود به این سامانه موبایلی نخواهد داشت.
 
اطلاعات کاربران در این اپلیکیشن محرمانه است
 
زارع‌پور با تاکید بر حفظ محرمانگی اطلاعات و حریم خصوصی افراد در استفاده از این اپلیکیشن، تاکید کرد: ما به هیچ وجه  با اطلاعات مندرج در گوشی کاربران کاری نداریم. برخی از خدمات قطعا نیاز به فعال‌سازی دوربین و میکروفن دارد که در همه اپلیکیشن‌ها از کاربر تاییدیه دریافت می‌شود. اگر افراد تمایل ندارند، می‌توانند این دسترسی‌ها را فعال نکنند. به هرترتیب حفط حریم خصوصی افراد مورد تاکید ما و اطلاعات کاربران محرمانه و نزد ما محفوظ است.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: با اجرای سرویس احراز هویت آنلاین، تا پایان سال، برگزاری دادگاه الکترونیکی و شرکت در جلسات دادگاه به صورت آنلاین از طریق این اپلیکیشن قابل ارائه خواهد بود. دادگاه آنلاین در فاز اجرای آزمایشی ۱۰ استان تست شده و ۳۰ هزار جلسه در داخل کشور از این طریق صورت گرفته است. ظرف ماه آینده نیز برای تجهیز زیرساخت‌های لازم در برقراری ارتباط تصویری و نقاط قضایی زندان‌ها، ابلاغیه خواهیم داد و امیدواریم تا پایان سال، دادگاه آنلاین در کل کشور توسعه یابد.
 
زارع‌پور در پاسخ به علت استفاده از اپلیکیشن‌های متعدد برای ارائه خدمات اظهار کرد: ما به دنبال تجمیع خدمات هستیم و معتقدیم که مردم در دریافت خدمات الکترونیکی فقط باید با یک آدرس روبرو باشند. از این رو در گام بعدی به دنبال این هستیم که خدمات قوه قضاییه را از طریق میکروسرویس‌ها، در اختیار اپلکیشن‌های دولت همراه و اپلیکیشن‌های پرکاربرد دیگر قرار دهیم. اما اینکه تمامی خدمات دولت ازطریق یک اپلیکیشن ارائه شود، پروژه‌ای شکست خورده است و ارائه خدمات سازمان‌های مختلف که هرکدام یک زیرساخت متفاوت دارند، روی یک بستر، یک کار شدنی نیست.
 
اشخاص حقیقی و حقوقی (دولتی یا خصوصی) می‌توانند پس از ثبت‌نام در سامانه ثنا  با دریافت این اپلیکیشن از درگاه ملی قوه قضاییه به نشانی eadle.ir و نصب آن میتوانند اوراق قضایی خود را روی تلفن همراه مشاهده و دریافت کنند. با احراز هویت از طریق ثنا، امکان دسترسی به سامانه ابلاغ الکترونیک، دسترسی به سامانه ابلاغ الکترونیک و نوبت دهی، دسترسی به نظرسنجی، دسترسی به سامانه اطلاع‌رسانی پرونده و امکان دریافت نوتیفیکیشن از طریق این نرم‌افزار میسر است. این نرم‌افزار امکان دسترسی به تمامی خدمات الکترونیک قضایی را از طریق تلفن همراه متصل به اینترنت فراهم می‌کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.