اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 19, 2020
13:21 شنبه، 29ام آذرماه 1399
کد خبر: 119236

اپلیکیشن عدالت همراه رونمایی شد/ تجمیع ارایه خدمات قضائی روی یک درگاه

ICTna.ir – مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه امروز از نسخه موبایلی خدمات قضایی الکترونیکی روی اپلیکیشن «عدالت همراه» در دو نسخه اندروید و iOS به منظور هوشمندسازی قوه قضاییه و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی رونمایی کرد.
 
EplUCYkXMAIlHGK.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارع‌پور، رئیس این مرکز در نشست خبری مراسم رونمایی از اپلیکیشن «عدالت همراه» گفت: در فاز اول پنج خدمت دادگستری‌ها را از طریق این اپلیکیشن ارائه می‌کنیم. از جمله اینکه ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیک شده است و افراد می‌توانند ابلاغیه‌هایی را که برای آن‌ها صادر می‌شود، از طریق این اپلیکیشن ببینید. خدمات جدیدی که توسط دستگاه قضا ارائه می‌شود هم به مرور از طریق این اپلیکیشن در اختیار عموم مردم و مراجعان به قوه قضاییه قرار می‌گیرد.
 
او افزود: در راستای هوشمندسازی دستگاه قضا راهبردهایی تعریف کردیم که استفاده حداکثری از فناوری برای تسریع خدمت به مردم، افزایش سرعت و دقت دستگاه قضا، کاهش خطای انسانی با استفاده از هوش مصنوعی و  شفافیت و روان کردن فضای جامعه مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.
 
زارع‌پور با اشاره به اهمیت ارایه خدمات قضایی به صورت غیرحضوری باتوجه به شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: هفته گذشته درخواست اعاده دادرسی کیفری الکترونیکی شد و افراد می‌توانند مستندات را با کیفیت مناسب برای ما ارسال کنند. این خدمت فعلا در تهران ارائه می‌شود و از اول دی ماه این درخواست‌ها به‌صورت الکترونیک منتشر می‌شوند و افراد در هرجا که باشند می‌توانند این اقدام را انجام ‌دهند.
 
 او در پاسخ به سوال خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) درخصوص عارضه تکثر اپلیکیشن‌های خدمات الکترونیک مجموعه حاکمیت گفت: به دنبال تمرکز هستیم و قدم اول را در قوه قضائیه برداشتیم و دو هفته قبل درگاه ملی قوه قضاییه ایجاد شد که همه با یک آدرس قابل دسترسی باشند.
 
زارع‌پور تاکید کرد: نگاه ما این است که تجمیع‌کننده باشیم. بعد از آن در گام بعدی خدمات قضائی را از طریق میکروسرویس‌های اصلی نه تنها در اختیار سایر اپ‌های ملی دولت از جمله دولت همراه قرار خواهیم داد که برخی را در اختیار اپلیکیشن‌های دیگر و استارتاپ‌ها نیز قرار خواهیم داد. 
 
به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، این تجربه، تجربه شکست خورده‌ای است که همه اپ‌ها را روی یک اپ قرار دهیم و خیلی شدنی نیست چراکه هر یک از این اپلیکیشن‌ها و خدمات یک دسترسی و یک SLA متفاوت دارند.
 
او تاکید کرد: اینکه خدمات به صورت متمرکز ارایه شود و نیاز به اپ نداشته باشیم، جزو سیاست‌های ما است و به دنبال آن هستیم.
 
به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، احراز هویت یک جا به طور متمرکز در یک اپ باید انجام شود و هر جایی که به احراز هویت با اثرانگشت، تصویر و نظایر آن نیاز دارد، لازم است یک‌جا و متمرکز انجام شود و ما به دنبال آن هستیم که این زیرساخت را در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار دهیم. 
 
او افزود: به دلیل نبود زیرساخت و مسایل فنی این کار تاکنون نشده بود ولی اینکه سیم‌کارت را به عنوان شاهکار ابزار احراز هویت قرار دهیم خیلی تجربه موفقی نیست و در همین قضایای اخیر وام و بورس و نظایر آن دیده‌ایم که ممکن است شخصی سیم‌کارتی که سال‌هاست از آن استفاده می‌کند، به نام خودش نباشد ولی تمام ارتباطات و تماس‌هایش روی آن شکل گرفته و وقتی که فرد مجبور می‌شد برای این مسایل سیم‌کارتی به نام خود بگیرد، بعد از دریافت خدمت سیم‌کارت را خاموش می‌کرد چون روابط و کارش پیش از آن روی شماره دیگری شکل گرفته بود.
 
زارع‌پور تاکید کرد: ما معتقدیم این دوران گذار است و باید این اتفاق بیفتد که این کار را قوه قضاییه شروع کرده و این شروع حرکت است. وقتی بقیه دستگاه‌ها هم ببینند که قوه قضاییه این زیرساخت را قبول کرده و روی بستر آن نسبت به برگزاری جلسات دادگاه آنلاین اقدام می‌کند و از آن استفاده می‌کند، بقیه دستگاه‌ها هم به سراغ آن خواهد آمد و از آن استفاده خواهند کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.