اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

December 20, 2020
14:20 یکشنبه، 30ام آذرماه 1399
کد خبر: 119283

قدرت‌نمایی فضای مجازی در برابر صداوسیما

 
 
 
گرایش میلیون‌ها نفر به پلتفرم‌های داخلی و خارجی برای تماشای مسابقه پایانی لیگ قهرمانان آسیا و قدرت‌نمایی این پلتفرم‌ها در برابر صداوسیما مهم‌ترین حاشیه این مسابقه فوتبال بود که توانست بر متن مسابقه و نتیجه ناخوشایند آن، سایه اندازد.
 
در شرایطی که صداوسیما مسابقه فوتبال میان پرسپولیس و اولسان هیوندای در فینال لیگ قهرمانان آسیا را به صورت رایگان پخش کرد، پلتفرم‌های آنلاین داخلی و خارجی به موازات صداوسیما وارد عرصه شدند و حتی برخی از آنها ویژه برنامه‌ای برای این بازی تولید کردند. از مجموع آماری که تاکنون منتشر شده است می‌توان نتیجه گرفت میلیون‌ها نفر مسابقه فینال آسیا را از اینترنت تماشا کرده‌اند که این موضوع باتوجه به تمام محدودیت‌ها می‌تواند رکوردی بی‌نظیر به شمار آید. موضوعی که از چند روز قبل از مسابقه نیز، پیش‌بینی شده بود.
 
قدرت اینستاگرام
صبح روز مسابقه (شنبه ۲۹ آذر ۹۹) محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که علاقه‌اش به فوتبال و تیم پرسپولیس را پنهان نمی‌کند در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «می‌شد امروز هم پلتفرم‌های ایرانی رکورد بزنند اما برعکس به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها که می‌دانید ساعات دشواری به لحاظ ترافیکی برای شبکه اینترنتی کشور پیش رو خواهیم داشت.» جهرمی از کاربران خواست در ساعات پخش مسابقه، از اینترنت کمتر استفاده کنند تا امکان پخش آنلاین بازی فراهم شود.
 
موضوع اینستاگرام و پخش زنده مسابقه زمانی در میان کاربران ایرانی جدی شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اعلام کرد این بازی را به صورت زنده در صفحه اینستاگرامی خود با گزارش عادل فردوسی‌پور پخش می‌کند. گزارشگر و مجری محبوب علاقه‌مندان به فوتبال که حدود دو سال از امکان حضور در آنتن زنده محروم شده، خیل کاربران را به اکانت AFC کشاند و تقریبا در ۲۴ ساعت فالوئر‌های این اکانت از حدود ۲۰۰ هزار کاربر به بیش از ۲.۵ میلیون رسید.
 
این همان موضوعی بود که وزیر ارتباطات به آن اشاره کرد و نوشت: «هر وقت مسابقه فوتبال مهمی برگزار می‌شد، ترافیک بین‌الملل اینترنت ایران به نصف زمان عادی می‌رسید و ترافیک داخلی ایران تقریباً دو برابر می‌شد. لنز، فیلیمو، آنتن، تیوا، نماوا، روبیکا و … به خوبی پاسخگوی نیاز مردم بوده و هستند.»
 
 
یادداشت وزیر ارتباطات در اینستاگرام درباره پخش آنلاین مسابقه پرسپولیس و اولسان
در نهایت با وجود تمامی محدودیت‌ها و اینکه لایو صفحه AFC تنها با آی‌پی‌های داخل ایران نمایش داده می‌شد (البته با اینترنت مخابرات هم قابل تماشا نبود) و همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که این شبکه اجتماعی به هیچ‌عنوان پلتفرم مناسبی برای تماشای یک مسابقه ورزشی نیست و گزینه‌های زیادی هم برای شخصی‌سازی تماشای ویدئوهای لایو ندارد، رکورد لایو محتوای فارسی با حدود ۸۰۹ هزار بازدید همزمان زده شد. لایو فردوسی‌پور در اینستاگرام علاوه بر اینکه به پربازدید‌ترین لایو ایرانی این شبکه اجتماعی تبدیل شده، به رتبه پنجم پربیننده‌ترین لایو‌های اینستاگرام در جهان هم دست پیدا کرده است. البته در این میان صفحات فارسی دیگری هم مانند صفحه رسمی پاساژ علاء‌الدین با اهداف نامشخصی تلاش کردند همان لایو صفحه AFC را روی صفحه خود به نمایش در بیاورند که این موضوع خود باعث پراکندگی بازدیدکنندگان و کاهش آمار‌های صفحه اصلی شد.
 
این اولین باری نیست که عادل فردوسی‌پور در فضای مجازی رکورد‌زنی می‌کند و پیش از این هم او با یک ویژه برنامه اینترنتی برای بازی حساس تیم‌های رئال ماردید و بارسلونای اسپانیا به نام «کلاسیکو» توانست تنها در ۲۴ ساعت به رکورد ۱/۸ میلیون بازدید برسد.
 
رقابت داخلی‌ها
در سوی دیگر ماجرا، پلتفرم‌های داخلی نیز این مسابقه را به صورت زنده پخش کردند و برخی از آنها مانند «آنتن» ویژه‌برنامه‌ای برای این بازی حساس، تدارک دیدند.
 
پلتفرم‌هایی همچون لنز، آنتن، روبیکا، تلویبیون، فیلیمو، نماوا و تیوا این بازی را به‌صورت زنده پخش کردند و در پایان مسابقه، برخی از آنها آمار بازدید از برنامه خود را منتشر کردند.
 
روابط عمومی تلوبیون اعلام کرد: «رکورد ۶ میلیون کاربر یکتا در طول بازی و بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار کاربر همزمان برای تماشای این مسابقه ثبت شده و بیشینه پهنای باند مصرفی کاربران تلوبیون از ۴۲۰ گیگابایت بر ثانیه عبور کرد.» این اپلیکیشن، زیرمجموعه معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما محسوب می‌شود.
 
سایت ورزش‌۳ نیز که مسابقات ورزشی از پلتفرم آنتن و با گزارش اختصاصی پخش می‌کند، در مورد ویژه‌برنامه‌اش برای بازی فینال نوشت: «ویژه برنامه آنتن با اجرای خداداد عزیزی و حضور علی کریمی و مهرداد میناوند، رکورد بیننده در تولید برنامه‌ها در پلتفرمی جز تلویزیون را شکست.» این سایت آمار دقیقی از میزان بازدید ارائه نکرده است.
 
 
پخش مسابقه فینال لینگ آسیا در روبیکا/عکس: مهدی میرزاده- خبرگزاری فارس
همچنین همراه اول به عنوان یکی از سهامداران اصلی روبیکا پس از پایان این رویداد، اعلام کرد: «در پخش زنده بازی پایانی جام باشگاه‌های آسیا در روبیکا، رکورد ٢ میلیون بار مراجعه به کانال‌ها و صفحات منتسب به باشگاه و هواداران ثبت شد.» رکورد جذب بیش از ۵۰۰ هزار عضو‌ جدید در کمتر از یک‌ساعت و ثبت رکورد ۲۰۰ هزار مشاهده هم‌زمان پست لایو صرفاً در یک کانال از دیگر نکات قابل توجه پخش مسابقه فینال آسیا در روبیکا عنوان شده است.
 
ایرانسل نیز با انتشار اطلاعیه اعلام کرد:« در زمان پخش مسابقه بیش از ۲۱۷ هزار کاربر همزمان از طریق اپلیکیشن تعاملی لنز این مسابقه را تماشا کرده‌اند که میزان مصرف پهنای باند ۱۷۹ گیگابیت برثانیه بوده است» این درحالی است که ایرانسل نیز به عنوان یکی از سهامداران اصلی روبیکا آمار بازدید مسابقه از طریق اپلیکیشن روبیکا را ۱۷۶ هزار کاربر اعلام کرده است که در مقایسه با آمار اعلامی از سوی همراه اول ۲۴ هزار کاربر کمتر گزارش شده است.
 
قدرت‌نمایی اینترنت در برابر صداوسیما با وجود تمام محدودیت‌هایی که وجود دارد و همچنین گرایش مردم به سمت گزارشگری که از تلویزیون ایران حذف شده است، بار دیگر افول قدرت رادیو و تلویزیون در برابر اینترنت را به نمایش گذاشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.