بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

گوشی

December 23, 2020
16:26 چهارشنبه، 3ام دیماه 1399
کد خبر: 119431

تفاوت قیمت بالای آیفون ۱۲ رجیستر شده و رجیستر نشده در بازار

انجمن واردکنندگان موبایل: اگر ما وارد کنیم قیمت پایین می‌آید
 
 
در حال حاضر گوشی‌های آیفون ۱۲ با قیمت‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسند. قیمت آیفون ۱۲ مینی رجیستر شده و دارای گارانتی در بازار ایران حدود ۳۳ میلیون تومان است در حالی که همین گوشی بدون رجیستر، با قیمت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قابل خریداری است.
 
این در حالی است که میثم دادخواه، نایب‌رئیس کمیسیون خدمات پس از فروش تلفن همراه اعلام کرده است که اگر آیفون ۱۲ بدون کد رجیستری در بازار به فروش می‌رسد به احتمال زیاد به‌صورت قاچاق وارد شده است. او در این‌باره می‌گوید: «سامانه همتا این دسته از گوشی‌ها را رجیستر نخواهد کرد. سازوکار سامانه همتا و گمرک منسجم است و عملا باید از یک کشور دیگر وارد ایران شوید و با ارایه مدارک، گوشی را در گمرک رجیستر کنید.»
 
به نظر می‌رسد با توجه به فاصله قیمتی بالا گوشی‌های رجیستر شده و رجیستر نشده مردم به سمت خرید گوشی رجیستر نشده روی آورده‌اند. درواقع آن‌ها استفاده از سیم‌کارت را از الویت خود حذف کرده و تنها از اینترنت به صورت وای‌فای (مودم سیار و…) استفاده می‌کنند.
 
او همچنین با اشاره به شایع بودن رجیستر نشدن آیفون ۱۲ در سامانه همتا توضیح داد: «موضوع ممنوعیت گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو هیچگاه به‌صورت رسمی و قانونی اعلام نشد. اما در یک اقدام غیرشفاف، عملا ارزی از سوی بانک مرکزی به گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو تخصیص نمی‌دادند و تصور واردکنندگان این بود که واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو ممنوع است، اما درنهایت این مساله با توجه به مخالفت‌ها، مرتفع شد. موضوع رجیستر نشدن آیفون ۱۲ در سامانه همتا هم در حد شایعه‌ای بود که اتفاق نیفتاد و سامانه همتا هم اعلام کرد آیفون ۱۲ مشکل رجیستری نخواهد داشت.»
 
سهم ۷۰ درصدی واردات مسافری
محمدرضا عالیان، مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران اعلام کرد که از فروردین تا پایان آبان سال جاری، ۲۰۲ هزار دستگاه موبایل آیفون از طریق مسافری وارد کشور شده است؛ در حالی که در همین مدت تنها ۸۸ هزار دستگاه آیفون به صورت تجاری وارد شده است. او تاکید می‌کند که بیشترین تعداد گوشی وارد شده به کشور از طریق رویه مسافری مربوط به اپل است. بطوری که در آبان ماه ۴ هزار و ۲۹۰ دستگاه گوشی آیفون از طریق این رویه وارد کشور شده است.
 
او در ادامه با اشاره به زمان وارد کردن تجاری آیفون ۱۲ به کشور می‌گوید: «از دو هفته پیش تخصیص شرکت‌های وارد کننده برای آیفون ۱۲ آمده است. اما هنوز برخی شرکت‌ها برای تخصیص و ترخیص کالاها مشکل دارند. به محض اینکه این مشکلات برطرف شود، آیفون ۱۲ به صورت تجاری وارد بازار می‌شود و با قیمت‌های واقعی عرضه خواهد شد.»
 
او در ادامه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر دلالان از خلا نبود آیفون ۱۲ به صورت تجاری در کشور استفاده می‌کنند و گوشی‌های خود را که عمدتا به صورت مسافری وارد شده است را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. درواقع تفاوت قیمتی زیاد بین آیفون ۱۲ رجیستر شده و نشده، سواستفاده دلالان و دیگری پرداخت حق گمرکی و سود بازرگانی است که افراد در زمان رجیستری باید آن را بپردازند.»
 
عالیان در پاسخ به این سوال که علت گرانی مدل‌های مختلف آیفون ۱۱ که توسط شرکت‌های واردکننده به صورت رسمی با تخصیص ارز وارد شده‌اند، می‌گوید: «در حال حاضر آیفون ۱۱ دیگر توسط شرکت‌ها وارد نشده است، درواقع انبارهای این شرکت‌ها موجودی ندارد. تمامی آیفون‌های ۱۱ همان زمان ورود به کشور با قیمت ارز روز به فروش رفته است.» به گفته او همه شرکت‌های وارد کننده باید گوشی‌ها را با قیمت ارز روز، حق گمرکی و سود بازرگانان به فروش برسانند. او توضیح می‌دهد: «اما اینکه توزیع‌کنندگان یا فروشندگان درمغازه با قیمت متفاوتی این گوشی‌ها را به فروش می‌رسانند از کنترل سازمان واردکننده موبایل، خارج  است.»
 
انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است که اگر شرکت‌های واردکننده دارای مجوز آیفون‌های 12 را وارد کنند، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند اما با نگاهی به قیمت‌ها در بازار می‌بینیم که حتی آیفون‌های سری ۱۱ به رغم اینکه توسط شرکت‌های دارای مجوز وارد شده‌اند، با قیمت‌های بالا و نزدیک به قیمت آیفون‌های سری ۱۲ در بازار عرضه می‌شوند. بنابراین بعید به نظر می‌رسد حتی اگر آیفون ۱۲ توسط شرکت‌های رسمی هم وارد شوند، تغییری در قیمت آنها ایجاد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.