تلفن همراه

گوشی

December 23, 2020
16:58 چهارشنبه، 3ام دیماه 1399
کد خبر: 119437

صف های رجیستری جمع شد

 
 
طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران با شروع رجیستری غیرحضوری از اول دی‌ماه صف‌های رجیستری در مبادی ورودی گمرک جمع شده و در حال حاضر مسافران در کمتر از یک دقیقه فرآیند حضوری را انجام می‌دهند، اما باید مابقی این مراحل براساس شیوه‌نامه تدوین شده طی یک ماه بعد از خروج انجام شود.
 
 بعد از آنکه از ۱۲ مهرماه انجام رجیستری گوشی باید در مبادی ورودی و به صورت حضوری انجام می‌شد، تشکیل صف‌های طولانی و معطلی فراوان موجب اعتراضات زیادی از سوی مسافران شد. در عین حال که گمرک ایران نیز به دلیل ازدحام جمعیت با مشکلاتی در این رابطه مواجه شده بود که در مجموع  در شرایط کرونایی موجود امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی فراهم نبوده و عاملی برای شیوع بیماری کووید-۱۹ شده بود.
 
براین اساس در ۱۸ آذرماه مهرداد جمال ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – در نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با ارائه گزارشی از شرایط موجود درخواست کرد که جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین در راستای رضایتمندی مسافران ورودی و نظام مند کردن فرایند رجیستری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل، به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از اجرای طرح، از تجمع و شیوع بیماری کووید-۱۹ با قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.
 
با توجه به مکاتبه صورت گرفته و همچنین اعلام قبلی ستاد مقابله با کرونا برای هشدار نسبت به وضعیت شکل گرفته در مبادی ورودی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مقرر شد که از اول دی‌ماه رجیستری به صورت غیرحضوری انجام شود که براین اساس ثبت اطلاعات و مشخصات گوشی تلفن همراه در بدو ورود انجام می‌شود.
 
 آخرین وضعیت رجیستری غیر حضوری
 
این در حالی است که پیگیری وضعیت جریان مبادی ورودی بعد از شروع رجیستری با این اعلام معاون فنی گمرک ایران همراه بود که از بامداد یکشنبه(اول دی ماه) رجیستری غیر حضوری اجرایی شده و در کمتر از یک دقیقه نسبت به ثبت اطلاعات اولیه مسافران اقدام و صف های طولانی حذف شده است.
 
ارونقی در ادامه با اشاره به بخشنانه ابلاغی اخیر به ناظرین،مدیران کل و مدیران حوزه نظارات و گمرکات اجرایی ددر رابطه با انجام رجیستری غیر حضوری در مبادی ورودی توضیحاتی ارائه کرد.
 
وظیفه گمرک چیست؟
 
وی گفت: گمرکات مسافری ضمن رویت گوشی تلفن همراه مسافرین ورودی مکلف هستند با استفاده از دستگاه بارکدخوان نسبت به ورود اطلاعات مربوط به کد ملی‏/کدفراگیر مسافر، شماره گذرنامه مسافر ، شماره ‏/شماره های IMEI گوشی تلفن همراه اقدام کنند و درصورت امکان شماره تلفن همراه به نام فرد متقاضی (در هنگام ورود مسافر ارائه سیمکارت بنام مسافر الزامی نیست) در سامانه merchant ثبت شود.
 
نیاز به سیم کارت نیست
 
وی با اشاره به اینکه ثبت اطلاعات صرفا توسط دستگاه بارکدخوان و از روی بارکدهای مندرج در گوشی یا گذرنامه مسافر وارد سامانه شده و هیچگونه درخواست مکتوب دیگری از مسافر ورودی بصورت مکتوب اخذ نمی شود، افزود: بدیهی است با شماره گیری کد دستوری *#۰۶# حتی بدون زدن کلید تماس هم می توان کد IMEI گوشی را دریافت و مطابقت داد. این در حالی است که  انجام این  فرآیند، نیاز به الزام به قراردادن سیمکارت در گوشی نداشته و باید گمرکات ورودی از الزام مسافرین جهت خرید و ارائه سیمکارت برای رجیستری کردن گوشی در مبادی ورودی جدا خودداری کنند.
 
ارونقی تاکید کرد که ورود اطلاعات با نظارت مستمر بر روند انجام امور، انجام شده و گمرکات ملکف شده اند ترتیبی اتخاذ کنند تا ضمن رعایت کلیۀ پروتکل های بهداشتی در راستای قطع زنجیره شیوع کرونا، هیچگونه ایستایی از جانب گمرک برای مسافرین ورودی ایجاد نشود.
 
 پس از خروج امکان درخواست نیست
 
وی یادآور شد که دستورالعمل ابلاغی در معرض دید مسافرین ورودی قرار گرفته و اطلاع رسانی مطلوب انجام خواهد شد، چرا که پس از خروج مسافر از سالن، گمرک از پذیرش هرگونه درخواست جهت ورود اطلاعات گوشی تلفن همراه مسافر خودداری خواهد کرد.
 
تکلیف مسافرین ورودی پس از ثبت اطلاعات فوق ، جهت رجیستری گوشی تلفن همراه
 
این مقام مسئول در گمرک ایران در ادامه با اشاره به تکالیف مسافران در رجیستری گوشی توضیح داد: پس از درج اطلاعات اولیه گوشی تلفن همراه مسافر توسط گمرک، مسافرین ورودی قادر خواهند بود، سایر اطلاعات تکمیلی و پرداخت حقوق ورودی مربوطه را بصورت غیرحضوری و بدون مراجعه به گمرکات اجرایی یا دفاترستادی گمرک ایران، از طریق آدرس http:‏/‏/epl.irica.gov.ir‏/ImeiRegister  بر روی بستر اینترنت مطابق راهنمای رجیستری پیوست ( ظرف یکماه از تاریخ ورود خود به کشور )،  انجام دهند. همچنین در صورت عدم وجود اطلاعات ارزش برای گوشی تلفن همراه مراتب می بایست از طریق  میز خدمت الکترونیکی – دفتر ارزش  به آدرس help.irica.ir اقدام شود.  
 
شرایط  مسافرین ورودی  ۱۲تیر تا۳۰ آذرماه
 
وی در خصوص آن دسته از مسافرین ورودی دارای گوشی تلفن همراه که در بازه زمانی ۱۲ تیرماه تا ۳۰ آذرماه سال جاری وارد کشور شده و موفق به انجام فرآیند ثبت و رجیستری گوشی همراه خود در سالن مسافری نشده اند، نیز گفت که امکان ثبت اطلاعات از طریق آدرس اینترنتی http:‏/‏/epl.irica.gov.ir‏/ImeiRegister  از ۱۰ دی ماه  فراهم خواهد شد که لازم است مسافرین حائز شرایط، ظرف یک ماه از تاریخ فراهم شدن این امکان، نسبت به انجام تشریفات رجیستری گوشی تلفن همراه خود بصورت غیرحضوری اقدام کنند. 
 
وی تاکید کرد که باید توجه داشت امکان ثبت گوشی تلفن همراه موضوع این بند، از طریق گمرکات اجرایی (سامانه merchant) همچنان امکان پذیر است.
 
پیگیری مشکلات مرتبط با فرآیند رجیستری تلفن همراه
 
وی در ادامه به شرایط تعیین شده برای پیگیری مشکلات نیز اشاره کرد و گفت: در صورت بروز هرگونه مشکل، امکان پیگیری مراتب از طریق میز خدمت الکترونیک به آدرس help.irica.ir و شماره تلفن مرکز تماس  ۴۳۸۹۱‏-۰۲۱ فراهم است.
 
همچنین گمرکات اجرایی کشور درصورت بروز هرگونه مشکل فنی در انجام فرآیند باید مراتب را از دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران پیگیری و رفع مشکل کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.