تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 26, 2020
11:14 شنبه، 6ام دیماه 1399
کد خبر: 119480

چرا ارسال پاکت‌های گواهینامه و گذرنامه تاخیر دارد؟

 
 
به گفته سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور، برخی از پاکت‌ها مانند گذرنامه و گواهینامه که ارسالشان به‌صورت نیابتی انجام می‌شود، چاپشان فرآیندی دارد که ممکن است طول بکشد و اما اینطور به نظر می‌رسد که این تاخیر در پست اتفاق افتاده است.
 
 در طول ماه‌های گذشته، به واسطه افزایش فرآیندهای آنلاین و خریدهای اینترنتی، فعالیت شرکت پست هم چندین برابر شده است و فراهم نبودن زیرساخت‌ها، ‌ نارضایتی‌هایی هم از تاخیر در ارسال بسته‌های پستی ایجادکرده است. فرآیند پست متشکل از سه ضلع نیرو، فضا و زمان است که اگر هر کدام از این بخش‌ها با مشکل مواجه شوند، فرآیند پستی را دچار اختلال می‌کنند.
 
همچنین نیروی انسانی خستگی و مریضی دارد، از سوی دیگر از زمانی که بسته به باجه پستی تحویل می‌شود، تا زمانی که باید به مرکز مبادله برسد و به مقصد ارسال شود، یک زمان‌بندی دارد و مانند دوی امداد، اگر یکی از این مراحل تاخیر داشته باشد، در مراحل دیگر اثر می‌گذارد. پارامتر دیگر، فضایی است که بسته‌های پستی در زمان تجزیه و مبادله نیاز دارند. پیش از این، پایه پست بر مبنای پست‌نامه و پاکت بوده و اکنون که به سمت بسته رفته، مشکل فضا را برای این شرکت ایجاد کرده است.
 
خدمات پستی شامل G2C (دولت به مشتری) و B2C (بیزینس به مشتری) است. در کنار خریدهای اینترنتی که این روزها به واسطه شیوع کرونا افزایش یافته و انتقال آن از طریق پست انجام می‌شود، این شرکت همچنین به واسطه ظرفیت و تکلیف قانونی که در قانون برنامه ششم صراحتا اشاره شده، مکلف است خدمات نیابتی میان‌دستگاهی را انجام دهد. بخشی از مرسولات شامل گذرنامه، گواهی‌نامه، کارت سوخت، ابلاغیه‌های دادگستری و پرونده‌های قضایی از طریق پست جابه‌جا می‌شود.
 
اگرچه در هفته‌های گذشته به دلیل افزایش بار ترافیکی به شرکت پست و مشکلات فضا و زمان، ارسال بسته‌های پستی با تاخیر مواجه بوده، اما به گفته مهدی مقصودی – سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور- با راه‌اندازی یک مرکز تجزیه مبادلات جدید، تا حدودی مشکل فضا حل شده تا فرآیند پستی چابک‌تر پیش برود. و در حال حاضر تاخیرها بسیار کم شده و مرسوله بیشتر از دو روز در پست نمی‌ماند.
 
مقصودی همچنین به ایسنا درباره خدمات نیابتی گفت: یک مرسوله پستی بیش تر از ۱۵ روز نمی‌تواند در باجه‌های ما بماند و حتی اگر نتوانیم به گیرنده تحویل بدهیم، باید آن را برای فرستنده بفرستیم. اما برخی از پاکت‌ها مانند گذرنامه و گواهینامه که ارسالشان به‌صورت نیابتی انجام می‌شود، چاپشان فرآیندی دارد که ممکن است طول بکشد و چند روز پس از زمانی که پیامک تحویل را به مشتری می‌فرستند، پاکت را به پست تحویل می‌دهند و اینطور به نظر می‌رسد که این تاخیر در پست اتفاق افتاده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.