سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 26, 2020
16:27 شنبه، 6ام دیماه 1399
کد خبر: 119497

کمبودهای بازار لپ‌تاپ و دسکتاپ تا سال 2022 جبران نخواهد شد

ICTna.ir – مدیران و تحلیلگران صنعت سخت‌افزار معتقدند موجودی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی قابل فروش در سال 2020 در جهان به قدری اندک بود که چنین سطحی از کمبود تجهیزات از سال 2007 که آیفون معرفی شد، دیده نشده بود و تولیدکنندگان هنوز ماه‌ها با تحویل سفارش‌های قبلی فاصله دارند.
 
A Person Typing.JPG
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خری فناوری اطلاعات و ارتاطات (ایستنا)، آموزش از راه دور و دورکاری بازار کامپیوتر را در طول دوران پاندمی ویروس کرونا به شدت تغییر دارد و بازار فروش گوشی‌های هوشمند را به دلیل افزایش تمایل کاربران به دستگاه‌های با صفحه نمایش بزرگتر به هم زد.
 
گرگ پرندرگست، رئیش شرکت سخت‌افزاری Acer در این باره گفته است: کل زنجیره تامین آنچنان دچار تنش و بهم ریختگی شد که تاکنون چنین تجربه‌ای وجود نداشته است.
 
فروش سالیانه کامپیوترهای شخصی شامل لپ‌تاپ و دسکتاپ در سال 2008 با عرضه 300 میلیون دستگاه در بالاترین میزان فروش خود قرار داشته است و اخیرا به 250 میلیون دستگاه کاهش یافته بود اما برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند میزان فروش آنها در سال 2020 به 300 میلیون دستگاه خواهد رسید که در مقایسه با سال قبل 15 درصد رشد خواهد داشت.
 
براساس این گزارش، فروش تبلت‌ها نیز رشید بسیار بیشتری را تجربه کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2021 تعداد کامپیوترهای شخصی و تبلت‌ها به 1.77 میلیارد دستگاه در جهان برسد و این درحالیست که در سال 2019 این رقم 1.64 میلیارد دستگاه بوده است.
 
انتشار سریع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی‌ها موجب شد تا فرمول یک کامپیوتر به ازای هر خانه به یک کامپیوتر برای هر دانش‌آموز، گیمر یا افراد دور کار تغییر کند.
 
به گفته تحلیلگران، تامین اجزای مختلف کامپیوترها از جمله صفحه نمایش و پردازنده به دلیل اینکه بسیاری از کارخانه‌ها مدت‌هاست خاموش شده‌اند، سخت است. اما در همین حال پیش‌بینی می‌شود میزان فروش سال 2021 اگر مشکل خاصی در زنجیره عرضه پیش نیاید، بسیار بالاتر خواهد بود.
 
رایان ریث، معاون IDC نیز گفته است: کمک‌های مالی دولت‌ها به مدارس و مشاغل در بسیاری از کشورها ممکن است موجب شود تا این بحران تا سال 2022 ادامه داشته باشد.
 
برخی کامپیوترهایی که طی ماه‌های آینده به بازار عرضه خواهند شد، نیازمندی‌های جدید کاربران را هدف قرار داده‌اند. آنها از دوربین‌ها و بلندگوهای باکیفیت‌اری برای برقراری کنفرانس‌های ویدئویی برخوردار خواهند بود و امکان اتصال به اینترنت موبایل از طریق شبکه‌های 4G و 5G را خواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.