فناوری اطلاعات

مجلس برای تصویب قانون جامع در زمینه بازی‌های دیجیتال و سرگرمی‌های نوین آمادگی دارد

 
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دیدار با مدیران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به این مجموعه پیشنهاد داد تا برای تدوین قانون جامع بازی‌های دیجیتال و سرگرمی‌های نوین مطالعاتی انجام شود. محسن زنگنه همچنین از آمادی مجلس برای پیگیری تصویب چنین قانونی در مجلس خبر داد.
 
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، محسن زنگنه، نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در این دیدار با تاکید در مورد قانون‌گذاری در حوزه بازی‌های دیجیتال گفت: «در مطالعات برای تدوین این قانون مراقب باشید که این قانون منجر به فربه شدن این مجموعه نشود. توصیه می‌کنم در این زمینه از ظرفیت‌های مجلس هم استفاده شود. چرا که تعامل بنیاد با نیروهای جوان این مجلس که دغدغه حوزه صنایع فرهنگی و رسانه‌ای را دارند، می‌تواند باعث شکل‌گیری اتفاقات خوبی شود. این مجلس ظرفیت بسیار خوبی برای حمایت از حوزه بازی‌های رایانه‌ای و اقدامات بنیاد در این زمینه دارد.»
 
زنگنه در ادامه با بیان اینکه برای برخی حوزه‌های فناوری‌های نوین مانند کمک به توسعه صنعت بازی‌های دیجیتال هر چقدر اعتبارات تخصیص یابد به هدر نمی‌رود، گفت: «بودجه‌ای در اختیار این مجموعه قرار می‌گیرد، اصلا قابل مقایسه با برخی مجموعه‌های فرهنگی دیگر نیست، در صورت تصویب افزایش بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سال ۱۴۰۰ به سمت دولتی‌سازی بازی‌ها حرکت نکنید. چرا که معتقدم بنیاد باید همان نقش رگولاتوری، حمایتی و نظارت را داشته باشد.»
 
در ادامه این جلسه، سید صادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از اهداف تاسیس بنیاد و رویکردهای آن در حوزه بازی‌های رایانه‌ای با انتقاد از عدم توجه به صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران در تصمیم‌گیری‌های کلان برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز، گفت: « امروز در دنیا گردش مالی صنعت بازی‌های رایانه‌ای از صنایع رسانه‌ای دیگر از جمله صنعت سینما پیشی گرفته و بالاتر است . مطالعات نشان می‌دهد صنعت بازی‌های دیجیتال در کشور ما هم این تحولات را رقم خواهد زد. از این جهت برای این اکوسیستم با حوزه‌های گوناگون و گسترده باید در بودجه‌ریزی با مطالعات روندهای آینده با نگاه استراتژیک عمل کرد.»
 
مدیرعامل بنیاد با اشاره به رویکردهای حمایتی بنیاد از تیم‌های بازی‌سازی در قالب حمایت‌های هوشمند، ضمن معرفی سازوکار ساختار حمایتی همگرا افزود: «برای سال ۹۹ بیش از ۱۰۰ تیم و استودیو بازی‌سازی از سراسر کشور تقاضای عضویت در این ساختار حمایتی را داشتند که در نهایت بالغ بر ۷۰ تیم و استودیو به عضویت این ساختار در آمدند. در حال حاضر نیز در قالب کمک‌های ساختار حمایتی همگرا همه آن چیزی که تیم‌های بازی‌ساز در خصوص آموزش، فضای کسب و کار و اعزام به رویدادهای جهانی نیاز دارد در قالب تسهیلات پس پرداخت به آنها ارائه می‌شود.»
 

​​