تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 30, 2020
14:34 چهارشنبه، 10ام دیماه 1399
کد خبر: 119652

مدیرعامل شرکت ملی پست: ورود ۵۰۰ خودرو جدید به ناوگان پستی/ با هزینه‌های فعلی پست، شرکت پست نمی‌تواند درآمدزا باشد

پست.jpg
 
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به توسعه ناوگان پستی گفت: برای تسریع در رسیدن مرسوله‌ها طبق قراردادی که با شرکت‌های خودروسازی منعقد شد ۵۰۰ خودرو به ناوگان پستی وارد می‌شود.
رمضانعلی سبحانی فر معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران درباره نقش شرکت پست در دوران بیماری کرونا اظهار کرد: با شیوع کرونا رویکرد شرکت پست نیز تغییر کرد این شرکت که در گذشته پاکت‌ها و بسته‌های کوچک را جابه‌جا می‌کرد به‌یک‌باره با حجم زیاد کار و انتقال بسته‌های بزرگ مواجه شد که برای پاسخگویی به آن باید زیرساخت‌های قبلی را تغییر می‌دادیم.
وی ادامه داد: تاکنون ۱۶۰۰ نفر از کارمندان ما به بیماری کرونا مبتلا شدند، همین موضوع ما را با کمبود نیرو مواجه کرده است.
یک‌میلیون ترافیک پستی
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به ترافیک پستی در شبکه تصریح کرد: با شیوع کرونا امروزه حدود یک‌میلیون ترافیک در شبکه پستی وجود دارد و بیش از هزار تن مرسوله روزانه جابه‎جا می‌شود. 
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران افزود: همکاران پستی به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند تا بسته‌ها به‌موقع به مقصد برسند اما دستمزد زیادی دریافت نمی‌کنند. بنده جایی حضور داشتم و شاهد بودم  که ساعت ۱۱ شب پستچی بسته‌ای به در منزل آورد. 
دخل‌وخرج پست همخوانی ندارد
سبحانی فر خاطرنشان کرد: درآمد شرکت ملی پست کافی نیست و هزینه‌های ما را پوشش نمی‌دهد. ما بنابر نرخ‌ نامه‌ای که سازمان تنظیم مقررات تصویب می‌کند کار می‌کنیم و از سال گذشته و با توجه به تورم هیچ تغییری در این نرخ‌ها ایجاد نشده درحالی‌که این افزایش قیمت‌ها در بخش خصوصی اعمال‌شده است.
وی با توجه به اینکه با افزایش بسته‌ها به هزینه‌های ما نیز افزوده می‌شود گفت: بخشی از هزینه‌های ما به‌اندازه قیمت تمام‌شده برای ارسال کالا نیست و نرخ‌ها به‌صورت خدمات پایه محاسبه می‌شود که این موضوع زیان‌ده است که دولت وظیفه دارد این تفاوت را پرداخت کند.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با تأکید بر اینکه با هزینه‌های فعلی پست، این شرکت نمی‌تواند درآمدزا باشد خاطرنشان کرد: اگر مابه‌تفاوت هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت شود این خسارت جبران می‌شود اما تاکنون اعتبارات کشور جوابگو نبود و مبلغی پرداخت‌نشده است.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه شرکت ملی پست برای درآمدزایی اظهار کرد: در گام نخست باید زیرساخت‌ها را تقویت کنیم که موجب جابه‌جایی بسته‌های بیشتر و افزایش درآمد شود در بخش بعدی به سمت کاهش هزینه‌ها برویم، هوشمندسازی پست که تاکنون انجام نشده است را باید موردتوجه قرار دهیم.
قطار جایگزین خودرو می‌شود
وی بیان کرد: در حال حاضر از خودرو و هواپیما برای جابه‌جایی مرسوله‌ها استفاده می‌شود که در تلاش هستیم قطار را جایگزین خودرو کنیم تا بسته‌های بیشتری امکان جابه‌جایی داشته باشند.
سبحانی فر درباره هوشندسازی پست نیز توضیح داد: در حال حاضر تجزیه بسته‌های پستی به‌صورت دستی و نیروی انسانی انجام می‌شود اما قراردادی  برای خرید سورتینگ مکانیزه منعقد شده است که ۶ ماه دیگر به چرخه پستی کشور وارد می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران افزود: در حال حاضر یک هزار نیرو به‌طور شبانه‌روزی در تفکیک بسته‌های پستی فعالیت دارند که با مکانیزه شدن این فرآیند تعداد نیروها به کمتر از یک‌دهم می‌رسد و آسیب‌هایی که بسته‌ها وارد می‌شود کاهش می‌یابد.
خرید ۶ هزار ترولی
وی درباره جابه‌جایی مرسولات که در حال حاضر در پاکت‌ها انجام می‌شود توضیح داد: برای کاهش آسیب مرسوله‌ها در صدد هستیم تا ۶ هزار ترولی خریداری ‌کنیم که در حال حاضر ۲۵۰ عدد از آن‌ها وارد شبکه شده است با قرار دادن بارکد روی آن‌ها از مفقود شدن مرسوله‌های پستی ا پیشگیری می‌شود که همین موضوع خسارات ما را کاهش می‎دهد.
سبحانی فر درباره میزان خسارت پرداخت‌شده به مشتریان گفت: رقم خسارت به مرسوله‌ها متفاوت است اما تاکنون دو و نیم میلیارد تومان خسارت بابت آسیب به مرسوله‌ها اعلام‌شده است که با هوشمندسازی این رقم به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
معاون وزیر ارتباطات درباره توسعه ناوگان توزیع مرسوله‌های پستی تصریح کرد: در تلاش هستیم با قراردادی با راه‌آهن منعقد می‌کنیم قطار در هفت مسیر جایگزین خودرو شود. 
ورود ۵۰۰ ماشین در ناوگان پستی
وی با اشاره به اینکه مرسوله‌ها با کمک خودرو و موتور جابه‎جا می‌شوند ادامه داد: با کمک بخش خصوصی  برخی اقلام توسط اتومبیل به مقصد می‌رسد اما در بخش دیگر که با موتورسیکلت جابه‌جایی صورت می‌گیرد، طبق قراردادی که با خودروسازان منعقد شده است ۵۰۰ خودرو جدید به ناوگان پستی تا دو سه ماه آینده وارد می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از خودروهای پاک برای حفاظت از محیط‌زیست گفت: در تلاش هستیم خودروهایی که وارد ناوگان پستی می‌شوند از استانداردهای زیست‌محیطی لازم برخوردار باشند و در بخش موتورسیکلت هم از موتورهای برقی استفاده می‌کنیم تا به کاهش آلودگی هوا به‌ویژه در کلان‌شهرها کمک کنیم.
سبحانی فر درباره افزایش هاب (قطب) پستی نیز توضیح داد: ۵ هاب منطقه‌ای برای استان‌ها ایجاد کرده‌ایم و بسته‌های  پستی در هاب منطقه‌ای تجزیه و توزیع می‌شوند. این روش به کار ما سرعت داده است و موجب شده تا انباشت مرسوله در مرکز به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا کند.
راه‌اندازی جمعه‌بازار تمبر
سبحانی فر با اشاره به احیای موزه ملی ارتباطات نیز بیان کرد: ساختار این موزه را از سازمان امور استخدامی گرفتیم به لحاظ سازمانی و اداره موزه را سازمان‌دهی کردیم. مکان موزه در ساختمان قدیمی پست در خیابان امام خمینی(ره) واقع است البته ساختمان‌هایی در برخی استان‌ها وجود دارد که آن‌ها را بازسازی می‌کنیم تا به‌عنوان موزه از آن‌ها استفاده شود.
وی درباره راه‌اندازی جمعه‌بازار تمبر در موزه ملی ارتباطات باهدف افزایش شمار بازدیدکنندگان از موزه ارتباطات افزود:  پیش‌ازاین خریدوفروش تمبر در اطراف موزه انجام می‌شد که ما بخشی از موزه را به اهالی علاقه‌مند به فرهنگ تخصیص دادیم  به‌صورت جمعه‌بازار خریدوفروش تمبر و اسنادی که مرتبط با آن صورت می‌گیرد. البته در تلاش هستیم تا موزه پست و ارتباطات به‌صورت مجازی هم راه‌اندازی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.