اپراتورها

تلفن همراه

December 30, 2020
16:42 چهارشنبه، 10ام دیماه 1399
کد خبر: 119664

مقایسه ضریب نفوذ سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل

 
 
سه اپراتور اصلی تلفن همراه با یک فاصله مشخص در بازار مشغول به فعالیت هستند و یک نگاه کلی به مقایسه ضریب نفوذ این سه اپراتور در ۹ سال گذشته نشان می‌دهد که همراه اول، ایرانسل و رایتل بازار را با فاصله مشخصی بین خود تقسیم کرده‌اند.
 
در سال ۹۱ در حالی که ضریب نفوذ همراه اول ۴۷.۴۸ درصد بود، ایرانسل تقریبا با فاصله‌ی کمی ضریب نفوذی برابر با ۳۱.۳۵ داشت، اما رایتل با ضریب نفوذ ۰.۳۶ درصد در جایگاه سوم قرار داشت.
 
طبق گزارشی که تنظیم مقررات در اکوسیستم اقتصادی و ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران منتشر کرده است، ضریب نفود تلفن همراه در سال ۹۲، عدد ۸۳.۲ درصد بوده است که سهم هر کدام از اپراتورها به ترتیب همراه اول، ضریب نفود ۴۹ درصدی، رایتل با رشد بیش از یک درصدی نسبت به سال ۹۱، ضریب نفوذ ۱.۵۳ درصدی داشته‌اند. همچنین ایرانسل ضریب نفوذ ۳۲.۷۵ درصدی داشت که طبق گزارش‌های ارائه شده ایرانسل در سال مالی ۱۳۹۲ با درآمدی نزدیک به ۴٬۹ هزار میلیارد تومان، در رتبه ۳۲ از فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران قرار گرفت.
 
در سال ۹۳، رایتل با ضریب نفوذ ۳.۳۳ درصدی رشد خوبی نسبت به قبل تجربه کرد که علت آن می‌تواند این موضوع باشد که این اپراتور اولین ارایه دهنده سیم کارت نسل سوم در ایران است که در ابتدا قرار بود این خدمات تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۲ در انحصار این شرکت باشد که این انحصار تا پایان شهریور۱۳۹۳ ادامه پیدا کرد. در این سال ضریب تلفن همراه عددی برابر ۹۱.۴۱ بود که همراه اول ضریب نفوذ ۵۲ درصدی و ایرانسل ضریب نفوذ ۳۶.۱۱ درصدی داشتند.
 
پایان انحصار نسل سوم رایتل
در سال ۹۴ با ارتقای شبکه ایرانسل و همراه اول به ۳G که تا آن زمان در انحصار رایتل بود، همراه اول خدمات نسل سوم خود را در ۱۰۰ شهر اجرا کرد و بیش از ۱۶۰ کشور هم تحت پوشش خدمات نسل سوم ایرانسل بودند. در نهایت رایتل کاهش ضریب نفوذ زیادی را تجربه کرد و به عدد ۲.۶ درصدی رسید. تا پایان سال ۹۴، همراه اول ضریب نفوذ ۵۵.۲ درصد و ایرانسل ضریب نفوذ ۳۸.۷۸ درصدی را تجربه کردند.
 
طبق آنچه که وزارت ارتباطات در گزارش خود آورده، در سال ۱۳۹۵ بیشترین ضریب نفوذ با ۵۹ درصد متعلق به همراه اول بود و پس از آن ایرانسل با ۳۹ درصد در رتبه بعدی قرار گرفت. مقایسه این سال با  آنچه که در سال ۹۴ منتشر شد، نشان می‌دهد که نفوذ همراه اول ۶ درصد رشد و نفوذ ایرانسل نیز ۱ درصد رشد داشته است. در این بازه زمانی پوشش جمعیتی کل کشور برای همراه اول عددی برابر با ۹۶.۵ درصد و برای ایرانسل ۸۵.۹ درصد اعلام شده بود.   گزارش وزارت ارتباطات نشان می‌دهد که سهم هر کدام از این اپراتورها در بازار  ۵۹ درصد در اختیار همراه اول و ۳۹ درصد در اختیار ایرانسل و رایتل نیز تنها ۲ درصد از این بازار را در اختیار داشته است.
 
آمار منتشره در وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که تعداد مشترکین اپراتورهای تلفن همراه در سال ۹۶ برابر با ۸۸ میلیون و ۷۲۳ هزار بوده است که این عدد در سال ۹۷ با  ۵ میلیون افزایش به عدد  ۹۳ میلیون و ۳۶هزار و ۵۸۴ رسید.  ضریب نفوذ تلفن همراه در سال  ۹۶ برابر ۱۱۰.۵۳ بوده و  ضریب نفوذ تلفن همراه تا پایان سال ۹۷، تقریبا ۱۱۳.۳۴ درصد بوده است. بنابراین ضزیب نفوذ تلفن همراه در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ تفریبا ۳ درصد افزایش یافته است. از میزان نفود تلفن همراه در کشور ۵۹.۲۹ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران (همراه اول)، ۳۶.۴۵ درصد متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، ۴.۲۴ درصد متعلق به شرکت خدمات ارتباطی رایتل بوده است. ضریب نفوذ همراه اول در سال ۹۷.۶۷. ۲ درصد و رایتل ۴.۸۱ بوده است که نسبت به سال ۹۶ رشد خوبی را تجربه کرده‌اند اما ایرانسل با ضریب نفوذ ۴۱.۳۱ درصدی در سال ۹۷، نسبت به سال ۹۶ افت داشته است.
 
افت و خیر سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل در سال‌های ۹۸ و ۹۹
در سال ۹۸، طبق گزارش‌های ارائه شده تعداد مشترکان تلفن همراه از ۱۱۶ میلیون فراتر رفته و ضریب نفوذ به مرز ۱۴۰ درصد رسید. همراه اول با در اختیار داشتن بیش از نیمی از بازار ارتباطات سیار در جایگاه نخست سهم بازار قرار دارد و به دنبال آن ایرانسل و رایتل به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. ضریب نفوذ همراه اول ۷۵.۵ درصد و ایرانسل با اختلاف نسبتا زیاد ضریب نفوذ ۶۱.۷۳ درصدی را به ثبت رساند. رایتل نیز به عنوان کوچکترین اپراتور ارتباطی ضریب نفوذ ۴.۸۲ درصدی کسب کرد.
 
بر اساس گزارش‌های همراه اول در سال ۹۹ با رشد ۰.۷۶ درصدی و در مقابل، ایرانسل و رایتل به ترتیب با ریزش ۰.۶۸ و ۰.۰۷ درصدی مواجه بوده‌اند. با مقایسه آمار ۶ ماهه و ۳ ماهه سال جاری متوجه می‌شویم که همراه اول هم در سه ماهه اول و هم در سه ماهه دوم سال جاری با رشد سهم بازار مواجه بوده است. ایرانسل با وجود اینکه در سه ماهه دوم توانسته نسبت به سه ماهه اول رشد سهم بازار داشته باشد اما همچنان به نسبت سال ۹۸ با ریزش مواجه بوده است. رایتل هم هرچند در سه ماهه دوم سال جاری به نسبت سه ماهه اول با ریزش سهم بازار مواجه بوده اما در کل به نسبت سال ۹۸ با رشد سهم بازار مواجه بوده است. ضریب نفوذ همراه اول در سال ۹۹، برابر با ۸۰.۳۴، ایرانسل همچنان با فاصله زیاد ۶۳.۷۵ و رایتل هم ضریب نفوذ ۴.۹۶ درصدی دارد.
 
در جدول زیر میزان ضریب نفوذ سه اپراتور در ۹ سال گذشته نشان داده است. منبع: سایت آمار ایردا
 
  
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.