بازی

فناوری اطلاعات

December 31, 2020
11:36 پنجشنبه، 11ام دیماه 1399
کد خبر: 119670

کرونا بازار گیم جهان را 180 میلیارد دلاری کرد

در میانه اخبار بد و ناامیدکننده کرونا در جهان و چالش‌ها و تنش‌های مربوط به انتخابات امریکا، باید گفت صنعت گیم جهان در سال 2020 خبرهای بزرگی با خود به‌همراه داشت چرا که با اعمال قرنطینه و خانه نشینی مردم، تعداد زیادی از کسانی هم که علاقه‌ای به بازی نداشتند به‌ دنیای گیم پا گذاشتند و عملاً با افزایش تعداد کاربران جهان، یک سال حیاتی برای صنعت گیم رقم خورد به‌گونه‌ای که درآمد صنعت بازی‌های ویدئویی به حدود 180میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر پلتفرم‌های گیم‌ها به بستری برای اعتراض به خشونت علیه سیاه پوستان و تبعیض نژادی و همچنین نمایش آنلاین کنسرت‌ها و… تبدیل شد که در نوع خود بی‌نظیر است.
درآمد گیم معادل فیلم و ورزش جهان
2020 سالی بود که قرنطینه، گیمرهای جدیدی را به دنیای گیم کشاند و البته درعین حال بازی‌هایی با کیفیت بسیار بالا با‌وجود محدودیت‌های شدید کرونایی و دورکاری توسط توسعه دهندگان این بازی‌ها به‌دست مردم رسید. برای صنعت گیم در واقع پاندمی کرونا همچون کاتالیزوری عمل کرد و ثابت شد گیم، بازار بزرگ تفریحی است و بعد‌ از برداشته شدن قوانین قرنطینه نیز گیمرها همچنان در این فضا باقی ماندند و تعداد کاربران ریزش چندانی نداشت. در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان بازی‌های ویدئویی را انجام دادند و البته بیشترین رشد در صنعت بازی‌های ویدئویی مربوط به‌ بخش بازی‌های تلفن همراه بوده است.
درآمد حاصل از خرید بازی‌های موبایلی با رشد ۱۳.۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ در سال‌جاری میلادی به ۷۷.۲ میلیارد دلار رسیده است. همچنین یک موضوع جالب دیگر این است که درآمد صنعت گیم دنیا از مجموع درآمد صنعت ورزش و فیلم در سال 2020 بیشتر بوده و این درآمد به حدود 180میلیارد دلار رسیده است. البته این رقم 20 درصد بیشتر از حد انتظار برای سال 2020 بوده است.
گفتنی است در سال 2019 صنعت فیلم درآمدی 100میلیارد دلاری و لیگ‌های ورزشی هم درآمد 75میلیارد دلاری داشتند درحالی که این درآمد در سال 2020 به دلیل به تعویق افتادن بازی‌های ورزشی و بسته بودن سینماها بسیار کمتر از سال 2019 شده است. موضوع مهم دیگر این است که 91درصد از درآمد صنعت بازی در سال 2020 به‌ صورت آنلاین و دیجیتال بوده است درحالی که این رقم در سال 2019 حدود 79درصد بود. کمپانی Newzoo اعلام کرد که صنعت بازی حدود 180میلیارد دلار درآمد داشته که حدود 164میلیارد دلار آن مربوط به بازی‌های دیجیتال بوده است. Newzoo همچنین در گزارش خود آورده است، بسیاری از بازی‌های آنلاین از نظر تعداد کاربر رکورد شکنی کرده‌اند و حتی وقتی قرنطینه برداشته شد، این تعداد کاهش چشمگیری نداشته است.
کنسول ها ناجی صنعت گیم
درحالی که به‌دلیل شیوع کرونا و اعمال قرنطینه گالری‌ها بسته شدند، تعداد زیادی از جشنواره‌ها کنسل شدند و تولید فیلم‌ها مختل شد ولی توسعه دهندگان بازی نیاز مردم به این تفریح را با تمام وجود احساس کرده و با غنیمت شمردن این فرصت، همه تلاش خود را برای ارائه بازی‌های جدید به کار گرفتند. محبوبیت، چیز جدیدی برای صنعت گیم نیست اما کرونا مراحل توسعه بازی‌ها را سریع‌تر کرد و بر تعداد گیمرهای جهان و همچنین میزان ساعاتی که صرف بازی می‌کنند، افزود.
رونمایی از کنسول‌های جدید توسط سونی و مایکروسافت یعنی PlayStation 5 و Xbox Series X نیز یکی دیگر از برگ‌های برنده صنعت گیم در سال 2020 با وجود بحران کرونا بود. با عرضه بازی Animal Crossing: New Horizons در ماه مارس که قرنطینه در امریکا آغاز شد، این بازی به یک نیاز جدی برای مردم تبدیل شد و نینتندو بیش از 13.4 میلیون کپی از این بازی را در 6 هفته نخست انتشار به فروش رساند.
البته این توجه ویژه مردم به بازی، کمبود کنسول و تجهیزات بازی را نیز به‌دنبال داشت به‌گونه‌ای که در آغاز قرنطینه به‌ زحمت می‌توانستید سخت افزارهای بازی را در بازار پیدا کنید. از سوی دیگر به‌دلیل دورکاری کارمندان شرکت‌های تولید کننده انواع گیم، برخی از این پروژه‌ها بموقع راهی بازار نشدند و بسیاری معتقدند در سال 2021 می‌توان منتظر تعداد زیادی گیم جدید بود. برخی کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های مربوط به صنعت گیم هم کنسل شد که از آنها می‌توان به رویداد E3 و کنفرانس توسعه دهندگان گیم اشاره کرد.
مبارزه آنلاین با تبعیض نژادی
اما این همه اتفاقاتی نبود که صنعت گیم جهان را در سال کرونایی شگفت زده کرد. به موازات کم رنگ‌تر شدن مرزهای دنیای واقعی و مجازی، مردمی که قبلاً درباره نژادپرستی و آزارهای جنسی در محل کار ساکت بودند حالا پلتفرم‌های بازی را محلی مناسب برای اعتراض‌های خود نسبت به این موضوع‌ها دانستند و ازسوی دیگر با توجه به خشونت پلیس نسبت به سیاه‌پوستان، این موضوع نیز مورد توجه گیمرها قرار گرفت تا جایی که کمپانی‌های بزرگی همچون Ubisoft و Activision وعده ایجاد برخی تغییرات را دادند و از جنبش «زندگی سیاه پوستان مهم است» حمایت کردند.
بعد‌ از جریان کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس امریکا مردم علاوه بر خیابان‌ها و میادین شهرها خواسته خود را در فضای مجازی نیز عنوان کردند و یکی از محل‌ها برای اعتراض نسبت به این حرکت پلیس و حمایت از جنبش«زندگی سیاه پوست‌ها مهم است» هم بستر بازی محبوبAnimal Crossing: New Horizons بود. The Sims نیز گیم دیگری بود که گیمرها از آن برای اعتراض به نژادپرستی اقدام کردند. در بازی فورتنایت نیز کمپانی اپیک گیمز میزبان یک میزگرد آنلاین درباره نژادپرستی و محکوم کردن آن بود. Niantic توسعه دهنده بازی پوکمون گو نیز متعهد به سرمایه‌گذاری 5 میلیون دلاری برای توسعه دهنده‌های بازی سیاه پوست شد و یادآور شد در نیروی کاری خود توازن جنسیتی و نژادی را بیشتر رعایت خواهد کرد.
برگزاری کنسرت بر بستر بازی
امسال بسیاری از خواننده‌های محبوب جهان هم از بستر و فضای گیم‌ها به‌عنوان استیج مجازی استفاده کردند تا بتوانند با مخاطبان خود ارتباطشان را حفظ کنند. از آنجا که بسیاری از گیمرها جوان هستند و به موسیقی هم علاقه دارند این خواننده‌ها از این ظرفیت بیشترین بهره را گرفتند. یکی از این خواننده‌ها، Travis Scott رپر امریکایی پرطرفدار بود که در ماه آوریل از بازی فورتنایت برای اجرای کنسرت آنلاین خود استفاده کرد. Lil Nas X هم خواننده امریکایی دیگری است که از بازی آنلاین برای ارائه موسیقی جدید خود استفاده کرد. Roblox هم رپر بریتانیایی است که با استفاده از بستر گیم Watch Dogs: Legion به‌معرفی تازه‌های موسیقی خود پرداخت.دنیای بازی‌های آنلاین در دوران کرونا تغییری شگرف و چشمگیر داشته و علاوه بر موزیک، میزبان نمایش تئاتر و فیلم هم بوده‌اند به‌عنوان مثال The Sims یکی از بسترهای نمایش تئاتر زنده در سال 2020 محسوب شد.
علاوه بر این، توسعه دهندگان گیم‌ها تلاش کردند تا این پلتفرم‌ها را به محلی برای دید و بازدید، برگزاری جشن تولد مجازی، جشن عروسی آنلاین و… بدون شکستن قوانین قرنطینه تبدیل کنند که یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌ها در این زمینه در سال 2020، گیم Animal Crossing: New Horizons بود. در این بازی گیمرها علاوه بر بازی معمول، می‌توانند به جزیره‌های یکدیگر سر بزنند و با هم دیداری تازه کنند یا در جشن‌ها شرکت داشته باشند. در Fallout 76 نیز بخش جدیدی در دوران کرونا به بستر بازی افزوده شد تا بازیگران بتوانند راحت‌تر با دنیا تعامل مجازی داشته باشند و البته محیط بازی نیز بسیار دوستانه‌تر شد تا از میزان استرس ناشی از کرونا و تنهایی حاصل از آن کاسته شود.
جدال اپل و اپیک گیمز
جدال اپیک گیمز و اپل هم یکی از نقاط عطف صنعت گیم در سال 2020 به شمار می‌رود که سبب حذف بازی فورتنایت از اپ استور شد. اپ استور 30درصد از درآمد فروش این بازی را کسر می‌کرد و اپیک گیمز آن را ناجوانمردانه می‌دانست و در واقع اپل را دور زد که این موضوع منجر به عصبانیت این کمپانی و شکایت از اپیک گیمز و حذف فورتنایت از اپ استور شد. گوگل هم پس از اپل، فورتنایت را از گوگل پلی حذف کرد و مشکلات اپیک گیمز گسترده‌تر شد. بنابرحکم دادگاه اپل موظف نیست فورتنایت را به اپ استور بازگرداند ولی به نظر می‌رسد اپیک گیمز به‌دنبال تلافی در سال 2021 است و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.