سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 3, 2021
12:10 یکشنبه، 14ام دیماه 1399
کد خبر: 119755

تکنولوژی‌هایی که در سال ۲۰۲۱ زندگی شما را تغییر خواهد داد

 
 
کرونا، بحرانی که جهان را دگرگون کرد و سرعت تحول دیجیتال را تقریبا در هرچیزی افزایش داد؛  حتی بهترین آینده‌نگران یا پیشگویان نیز نمی‌توانستند چنین روندی را برای سال ۲۰۲۰ پیش بینی کنند. اما آنچه ما برای بخش تکنولوژی سال گذشته پیش‌بینی کردیم تا حد زیادی محقق شد.
 
 حالا سال ۲۰۲۰ به دریچه‌ای برای پیش‌بینی روند سال ۲۰۲۱ تبدیل شده است. همینطور که به زندگی و مبارزه با بحران ادامه می‌دهیم، مخترعان با استفاده از تکنولوژی برای حل مشکلات شخصی و کاری ما تلاش می‌کنند. اما با گذشت زمان هنجار تازه‌ای در جهان حاکم خواهد شد و تکنولوژی در این مرحله‌ نیز همراه ما خواهد بود. از کار ترکیبی (مجازی و فیزیکی) گرفته تا ماسک‌های پیشرفته و این محصولات یا خدمات جدید، هزینه‌های تازه‌ای نیز برای ما به همراه دارند.
 
با شروع سال نو بیایید نگاهی به موضوعات جدید بیاندازیم.
 
نوآوری درنتیجه بحران
ماسک، وبکم و ضدعفونی کننده برای بدن و ابزارهایمان. پاندمی باعث شد تا ما به چیزهایی وابسته شویم که در سال ۲۰۱۹ حتی تصورش را نمی‌کردیم. حالا که بازاریان به سرمایه‌گذاری روی چیز‌های نو علاقه‌مند شدند، در سال جدید میلادی شاهد ابزار‌هایی خواهیم که با وعده رفع مشکلات به بازار می‌آیند.
 
از جمله محصولات مهم وب‌کم‌هایی هستند که دائما برای تماس ویدیویی از آنها استفاده می‌کنیم. سامسونگ تا همین امروز یک گوشی جدید از سری گلگسی خود را وعده داده که احتمالا در اوایل ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد و تماس و ضبط ویدئو بهتری خواهد داشت. پیش‌بینی ما این است که سازندگان لپ‌تاپ نیز مسیر مشابهی را در پیش خواهند گرفت و احتمالا از دست وب‌کم‌های بی‌کیفیت لپ‌تاپ‌ها خلاص می‌شویم.
 
ضدعفونی‌ کننده‌های جدید برای گوشی و ابزار شما در راه هستند و می‌توانید این ضد عفونی کننده‌ها را در خودرو و جیب خود نگه دارید. ماسک پیشرفته نیز از جمله محصولات دیگری است که احتمالا نقش مهمی در زندگی روزمره ما خواهد داشت. قابلیت‌هایی همچون بلوتوث، میکروفون، فن تهویه هوا و UV LED را می توان برای این محصول انتظار داشت. همچنین باید منتظر سنسور‌های کیفیت هوا و دستیار ردیابی تماس و محصولات اینچنین نیز باشیم.
 
حتی ممکن است در آینده ژاکت‌های فاصله اجتماعی بر تن کنید. شرکت امنیت ساختمان SimpliSafe ژاکتی طراحی کرده که وقتی شخصی از ۶ فوتی شما نزدیک تر شود به شما اخطار خواهد داد. با اینکه این ژاکت به عنوان یک نمونه اولیه و محصولی امتحانی طراحی شده بود اما فورا تمامی نسخه‌های تولیدی آن به فروش رفت.
 
لپ‌تاپ‌ها قدرت می‌گیرند
 
 
حالا دیگر لپ‌تاپ‌ها تنها یک ابزار خسته کننده نیستند. تا به حال به این اندازه برای کار و آموزش به این ابزار وابسته نبودیم. به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده نیز دست به کار شدند و در ماه نوامبر اپل مک بوک‌های جدید را معری کرد که به جای چیپ اینتل به چیپ‌های M1 اپل مجهز شدند. حاصل این نوآوری لپتاپ‌هایی بی صدا و خنک تر از همیشه است که زمان زیادی را با یک مرتبه شارژ سپری می‌کنند.
 
گذار از چیپ‌های اینتل با ساختار x86 به تکنولوژی کم مصرف Arm که در گوشی‌های همراه استفاده می‌شد این صنعت را در مسیر تازه‌ای قرار داد. حالا شرکت‌های لنوو، ایسر و مایکروسافت نیز به استفاده از چیپ‌های کوالکوام روی آورده‌اند که پردازشگر قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی جهان را تولید می‌کند. کریستیانو آمون نماینده شرکت کوالکام گفته است که در سال جدید با پیوستن تقریبا تمامی تولیدکنندگان کامپیوتر به این جریان شاهد وجود پردازنده‌های کوالکام در تمامی لپ‌تاپ‌ها خواهیم بود و حتی ممکن است تکنولوژی ۵G نیز در این دستگاه‌ها استفاده شود.
 
اپل که قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ خط تولید مک خود را کاملا به پردازنده‌های بومی ساخت خودش مجهز کند به زودی سری جدید iMac را نیز روانه بازار خواهد کرد. با این تفاسیر باعث تعجب نیست که غول‌های تکنولوژی دیگری همچون آمازون و مایکروسافت نیز به دنبال استفاده از چیپ‌های ساخت خودشان در لپ‌تاپ، سرور‌ها و پوشیدنی‌ها هستند.
 
هالیوود در خانه
بسیاری از فیلم‌های بزرگ امسال مهمان خانه‌ها خواهند بود. درست فهمیدید همین هفته می‌توانید روی کاناپه اتاقتان فیلم «Dune» را تماشا می‌کنید.
 
در ماه آوریل کمپانی Universal pictures با تعطیلی سینما‌ها فیلم «Trolls World Tour» را به صورت آنلاین ارائه کرد. علیرغم انتظار این شرکت این فیلم رکورد فروش دیجیتال را شکست و در پلتفرم‌هایی همچون Apple TV تا ۱۰۰ میلیون دلار فروش کرد. کمپانی Disney نیز سرمایه‌گذاری عظیمی روی فیلم «Mulan» کرد و این فیلم را در شبکه استریم Diesny+ ارائه کرد. کمپانی وارنر مدیا نیز پس از انتظار فیلم «Wonder Woman 1984» برای کریسمس در HBO Max حالا قرار است تمامی تولیدات سال ۲۰۲۱ خود را روی پلتفرم آنلاین عرضه کند.
 
شبکه اینترنتی نتفلیکس مدت‌ها است که از این مدل برای عرضه فیلم‌های خود استفاده می‌کند و حالا هالیوود نیز در این مسیر قدم گذاشته. براساس گزارش AMC میزان مراجعه به Regal Cinemas یعنی دومین سینمای زنجیره‌ای آمریکا در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد کاهش یافته است.
 
کارگردان فیلم «Dune» پاییز امسال از عرضه این فیلم در HBO Max انتقاد کرد و توضیح داد که چرا استریم آنلاین به تنهایی نمی‌تواند صنعت فیلم را سرپا نگه دارد. با این وجود شرکت‌هایی همچون Comcast، AT&T و Disney که رویکردی دیجیتال دارند با این ذهنیت مخالفند و قصد دارند شبکه نمایش آنلاین را به کانال اصلی ارتباطی خود با مشتریان تبدیل کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.